Har jag gjort bort mig nu igen..?

Forum Övrigt Allmänt Har jag gjort bort mig nu igen..?

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 16:51 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24376
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag spontanköpte jag en kompressor till garaget. En gammal trefaspjäs från Luna.

    Det stod ”OK” på den men den som hade testat det hade nog bara kollat att motorn och kompressorkolven gick, alternativt hade den råkat ut för en lagerolycka:

    Jepp, ingående röret till tanken hade gått av! Det är dock bara en mässingsförskruvning så det bör inte vara några större problem att få loss och ersätta den. Det som dock oroar mig lite är att maskinen verkar sakna tryckvakt. Säkerhetsventil finns:

    Men elen är bara kopplad via en brytare till motorn. Kan inte se att det är något bortplockat, och jag tycker inte det ser ut som ett hemmabygge heller. Kan det ha funnits gamla kompressorer utan tryckvakt, där man bara körde och lät säkerhetsventilen ta hand om övertrycket?
    Sedan går det ett tunt rör från kompressorblocket ner till en ventil som leder vidare till en manometer och därifrån in i tanken:

    Vad är dess funktion och varför via en ventil?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #170362

    I många kompressorer, bla min egen, så är tryckvakten helt mekanisk. Misstänker att den är klar ok på det viset. Att ha en kompressor som skenar på övertrycksventil är inget att föredra, så om den inte är hemmagjord så tvivlar jag starkt på att den är byggd på det viset.

    Kan du ta en bild på elbrytaten så får jag se hur den är konstruerad?

    #168895
    stefan
    Deltagare

    med tanke på kompressorblockets storlek så kan man nog säga att elmotorn verkar vara i största laget. Har svårt att tro att det där har varit en trefasmaskin från början och om den är bytt så kan ju original tryckstyrning ha rykt samtidigt.

    #168877
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Christian Haugsöen wrote:

    I många kompressorer, bla min egen, så är tryckvakten helt mekanisk. Misstänker att den är klar ok på det viset. Att ha en kompressor som skenar på övertrycksventil är inget att föredra, så om den inte är hemmagjord så tvivlar jag starkt på att den är byggd på det viset.

    Kan du ta en bild på elbrytaten så får jag se hur den är konstruerad?

    Du menar att jag öppnar den och tar en bild? Funderade också på om det ligger en elektrisk brytare men hur skulle den känna av trycket?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #168554
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Stefan wrote:

    med tanke på kompressorblockets storlek så kan man nog säga att elmotorn verkar vara i största laget. Har svårt att tro att det där har varit en trefasmaskin från början och om den är bytt så kan ju original tryckstyrning ha rykt samtidigt.

    Sant, men varför skulle man vilja plocka bort den? Dessutom är enda stället som jag kan se att det går att sätta på något så är öppningen så lite att jag tvivlar på att den rymmer en tryckstyrning.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #168421
    dea
    Deltagare

    Antagligen så går motorn konstant och den lilla ledningen som går upp på kompressorblocket styr hur högt tryck det ska vara, på något sätt så avlastar den ventilerna så kompressorn inte producerar tryck.

    #168420
    Janne Hagnell
    Moderator

    En utanpåbild på brytaren, till att börja med:

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #168343
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu har jag gjort en principskiss över hur kompressorn är kopplad (ursäkta dålig bildkvalité)

    Tanken har alltså tre uttag. Det ena tar emot luft från pumpen, det andra har en T-gren där säkerhetsventilen sitter åt ena hållet och en kulventil i andra. Kulventilen öppnar rakt ut via en slangbit.
    Det tredje uttaget delar sig till en manometer och vad jag bedömt som en skruvventil (har ej kunnat rubba denna med handkraft). Från ventilen går ett rör tillbaka till pumphuset. På ventilen finns två uttag, ett är pluggat och det andra öppet. Det är i det senare jag tänker att en tryckvakt möjligen har suttit, men det är väldigt klen dimension (typ motsvarande M8 eller så) så jag är tveksam. Ingen luft kommer ut genom hålet så jag antar att ventilen är stängd.
    Hoppas detta var till hjälp.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #168172
    Dicst
    Deltagare

    Har inte följt tråden så noga, men vet du nått vad du har? Är det inte en kompressor för kontinuerlig drift då? Jag har en sådan bakom garaget som arbetar upp ett tryck i en liten tank och sedan den nått rätt tryck avlastas kompressorventilen och den går ”i tomgång” utan att pumpa luft. När jag sedan tar ut luft faller trycket på ena sidan ventilen och den börjar jobba igen.
    Om det inte är den typen av kompressor utan en vanlig intermitentdriftare är återledningen du ritat bara en avluftning för kompressorn så den inte ska starta med mottryck nästa gång.

    #175845
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, Dick, jag lutar åt att det är en kompressor för kontinuerlig drift. Skruvade isär ”kranen” ovanför manometern nyss och det visade sig att det var ingen kran utan ytterligare en tryckstyrd ventil! 😯


    Ventilen styrs alltså av en fjäder som man kan justera genom att släppa låsmutter och skruva i eller ur den gängade hylsan. När trycket överstiger fjäderkraften öppnar ventilen och släpper luften tillbaka upp till pumpen.
    Det gängade hålet jag funderat på visade sig inte vara genomborrat och troligen avsett att kunna montera ventilen med skruv från baksidan.
    Tog även bild inne i ”elskåpet” men där finns bara brytare och säkring, såvitt jag kan se.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #159001
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag testade jag kompressorn ordentligt och allt verkar funka okej! :CE
    Ställde den för säkerhets skull så långt bort som trefasförlängningen tillät och lät den stå och gå. Stängde av, kollade manometern och justerade på tryckventilen. Till slut nådde jag ett stabilt tryck på drygt 5 kg/cm2 (manometern går till 6). Då tog jag och anslöt en mutterpickare och testade på en hjulskruv som jag dragit fast i en lös V4-bromsskiva – och den släppte! :AP Visst, de sitter hårdare på ett hjul på bilen, men ändå. Den ska nog räcka att köra typ roterande stålborste och liknande, iaf. :race
    Efter en välbehövlig tvätt hamnade kompressorn på sin nya plats i garaget.

    Hittade också tankens typskylt på undersidan.

    Tillverkad i Skara och ska ny ha tålt drygt 10 kilos tryck, så 5-6 är ju inget. Placeringen av skylten styrker min misstanke att tanken är avsedd att stå upp, men att det skulle vara ett hemmabygge talar Lunaskylten emot, då den är rätt placerad för liggande position. Luna köpte väl in tankarna och byggde ihop kompressorerna, men varför köpte de stående modell? Troligen en tidig produkt från det företaget som grundades här i Alingsås.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng