Hastighetsmätaren har slutat att fungera på en 900 -98?

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Hastighetsmätaren har slutat att fungera på en 900 -98?

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Hastighetsmätaren har slutat att fungera på en 900 -98?

• Författare

Hej,

Körde bilen i snömodd och regn. Då jag skulle köra den 2 dagar senare så fungerar inte hastighetsmätaren och ABS-lampan är tänd?

Nån ide vad som hänt?

Tacksam för svar!

Mvh

november 18, 2023 at 11:28 #512264

Hej

Hade samma fel på en 9-3 -99 för ett par veckor sedan. Då var det styrenheten till ABS:en som var kass, vilket tydligen inte är helt ovanligt.
        Skulle ju även kunna vara en hjulsensor som är trasig. Borde gå att se med Tech2 om det är en hjulsensor. På min bil gick det inte att få kontakt med ABS-enheten med Tech2 överhuvudtaget.

Mvh
        Joakim

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          november 29, 2023 at 20:59 #512445

Hej

Hade samma fel på en 9-3 -99 för ett par veckor sedan. Då var det styrenheten till ABS:en som var kass, vilket tydligen inte är helt ovanligt.
          Skulle ju även kunna vara en hjulsensor som är trasig. Borde gå att se med Tech2 om det är en hjulsensor. På min bil gick det inte att få kontakt med ABS-enheten med Tech2 överhuvudtaget.

Mvh
          Joakim

Hej,

Tack för svar!

Tech 2, är det nåt man läser felkoder med?

november 30, 2023 at 19:52 #512464

Tech 2 är Saabs felkodsläsare och programmeringsverktyg. Används även till andra bilar i GM koncernen, fast då med annan programvara.

Anonym
              december 2, 2023 at 14:11 #512509

Om inte jag minns helt fel…..

Så är Hastighetsgivaren på en NG 900 även ABS givaren vänster bak….😐

december 26, 2023 at 13:47 #512805

Hej

Mvh
                Joakim

Enligt verkstaden så är det troligen ABS-enheten som strular även här. Har ev. fått tag i en firma som kan renovera den, återstår att se..

december 26, 2023 at 13:49 #512806

Om inte jag minns helt fel…..

Så är Hastighetsgivaren på en NG 900 även ABS givaren vänster bak….😐

Ja verkar som det, men troligen är det ABS-enheten som strular..

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.