Hittade en Volvo sagobok från 1952

Forum / Övrigt / Off Topic / Hittade en Volvo sagobok från 1952

Forum / Övrigt / Off Topic / Hittade en Volvo sagobok från 1952

• Författare

När min farmor dog för några år sedan hittade jag en låda med gamla böcker och serietidningar när vi städade ur hennes lägenhet.
      Jag kände igen en gammal sliten ihoptejpad tidning som hette Ville Volvo Vinner Världen som jag hade bläddrat i som barn.

Jag minns att farmor berättade att dom hade fått den när dom köpte en ny Volvo PV 444 1952. Med den där lustiga körriktningsvisaren på taket ”takgöken” ni vet. 🙂
      Jag antar att det är den som åsyftas i sagan.

Nu har jag tagit mig tid att scanna in den innan den vittrar sönder helt och hållet.

Det är en klassisk saga om den tappre prins Ville Volvo som ger sig ut på äventyr för att rädda den fagra prinsessan som hålls fängslad av en rövare. Han tävlar om prinsessans gunst med flera andra bilar, dock blir jag inte riktigt klok på om det är några särskilda bilmärken som åsyftas.
      Klart är dock att om Volvo hade använt samma uttryck i dagens reklam hade det inte ansetts som politiskt korrekt.

Har SAAB haft några liknande sagoböcker?
      Jag har aldrig hört talas om det i.a.f.

januari 28, 2011 at 11:59 #167861

den där fick man nytryckt av PV klubben för ett antal år sen……..

januari 28, 2011 at 12:22 #167862
          Stefan wrote:
          den där fick man nytryckt av PV klubben för ett antal år sen……..

Å tusan, var den nya utgåvan identisk eller hade dom gjort som med Pippi-böckerna moderniserat och bytt ut dom orden som kan tänkas väcka anstöt numera?

Finns det fler liknande sagoböcker som Volvo har gett ut?

januari 28, 2011 at 15:02 #167864
            Vinkel4 wrote:
            Å tusan, var den nya utgåvan identisk eller hade dom gjort som med Pippi-böckerna moderniserat och bytt ut dom orden som kan tänkas väcka anstöt numera?

Du menar där Pippis pappa numera bara är KUNG i Söderhavet…? :whistle:

januari 28, 2011 at 16:39 #167866

nä den var identisk antar jag, tror inte volvos medgivande för reproduktioner innebär att man kan ändra efter tycke och behag.

januari 28, 2011 at 17:27 #167867
                Stefan wrote:
                nä den var identisk antar jag, tror inte volvos medgivande för reproduktioner innebär att man kan ändra efter tycke och behag.

Nä det är möjligt, tänkte mest att det kan vara lite känsligt med såna uttryck numera även om Volvo inte menade något illa när det begav sig.

Har du sett några fler liknande sagoböcker från Volvo då?

januari 29, 2011 at 04:18 #167878

:wiiiiiieeeehhhhaaww:
                  Du är en ängel ”Vinkel4”!!! Jag har letat efter den boken i mer än 35 år! …har inte hittat någon som ville sälja sitt exemplar till mig. Min son (som jag då hade i åtanke) fyller 38 i år (lite FÖR gammal för den nu!), så nu kan jag fixa den till hans barn i stället! TACK för att du gjorde dig besvär med att scanna in den!!! Kramiz Bibi ”falkungen”

P.S. Nyutgåvan var en exakt kopia av originalet, det var så många som frågade efter den, för den var väldigt populär bland barnen. Tror att alla 7-åringar fick boken 1952 (födda 1945)Min syster fick den, men den försvann senare i någon flytt.
                  Jag har inte hört att någon mer bok kommit ut varken från Volvo eller något annat bilmärke. D.S.

januari 29, 2011 at 12:48 #167894

Larsson är alltid en Ängel”Skrattar”

januari 29, 2011 at 13:52 #167897
                      falkungen wrote:
                      :wiiiiiieeeehhhhaaww:
                      Du är en ängel ”Vinkel4”!!! Jag har letat efter den boken i mer än 35 år! …har inte hittat någon som ville sälja sitt exemplar till mig. Min son (som jag då hade i åtanke) fyller 38 i år (lite FÖR gammal för den nu!), så nu kan jag fixa den till hans barn i stället! TACK för att du gjorde dig besvär med att scanna in den!!! Kramiz Bibi ”falkungen”

P.S. Nyutgåvan var en exakt kopia av originalet, det var så många som frågade efter den, för den var väldigt populär bland barnen. Tror att alla 7-åringar fick boken 1952 (födda 1945)Min syster fick den, men den försvann senare i någon flytt.
                      Jag har inte hört att någon mer bok kommit ut varken från Volvo eller något annat bilmärke. D.S.

Då var det nog min farbror som fick den. Han är född 1945.
                      Säg till om du vill ha bilderna i fullstorlek på mail så att du kan printa ut dom och göra din egna Ville Volvo bok. 🙂
                      Farsan har berättat att dom köpte den bilen och sedan åkte dom till olympiaden i Helsingfors och rundade hela Bottenviken.

januari 29, 2011 at 22:23 #167932

:thanks:
                        Tack Per, men det behöver du inte, för jag satt hela natten och printade ut den i lite mindre skala – då blir den mer hanterlig för ungarna! =)) Jag ska kolla med syrran om hon vill ha den i originalformat, så kan jag återkomma till dig om det….snart.
                        Ja, då var det din farbror som fick den. Låter härligt med resan med PV:n….jag tog körkort 1962 i min mammas PV-57 och dom var härliga att köra!
                        Kramiz Bibi

januari 31, 2011 at 07:20 #168013

Kom på en kul grej till angående denna bilen.
                          Jag har fortfarande takgöken från just den bilen liggande ute i ladan.
                          Dom där takgökarna försvann ju efter bara någon årsmodell.
                          Folk som hade bilar med takgök plockade därför bort dom för att bilarna skulle se modernare ut.
                          Så den blev liggande nånstans och sedan fick jag den för att ha på min lådbil när jag var barn. Det var dock lite tungt att putta runt bilen med ett bilbatteri i. 🙂
                          Vi hade även sparat tutan från bilen, ett riktigt Brööööl-horn.
                          Så min kusin och jag hade gjort lite specialkopplingar med vippströmbrytare och gamla kablar och varselljusen, kompressorhorn, volvotutan och takgöken.
                          Det hela slutade med kortslutning och kabelbrand….. Säkringar???? Ånä, inget sånt. 🙂 🙂 🙂

januari 31, 2011 at 15:16 #168038

:)Hej igen Per!

Nu har jag snackat med syrran och hon skulle bli väldigt glad om du kunde printa ut dom i fullstorlek på mail till mig, så kan hon skriva ut dom och göra en bok åt mig – hon är väldigt duktig med att fixa så´nt. ”falkungen@hotmail.com”

Kul med att du har kvar takgöken….och tutan…om du inte använder dom själv, finns det säkert många Volvo PV ägare som letar förtvivlat efter sådana. Kolla med PV-klubben.

Sedan pratade jag med min särbo, Mats Svensson i Sösdala och han sa att vi såg dig och din far i Tryde, Tomelilla förra sommaren/våren, fast vi ”presenterade oss” inte för dig. Har bilder på din gula fina Saab i min dator.

Kramiz Bibi

januari 31, 2011 at 15:25 #168040

:)Hej Joakim!
                              Ja det är väl alla som kör Saab, även om alla inte har helt vita vingar…. ”smile”. Dom blir väl lite ”brända i kanterna” när man kör för fort! …och det har man ju gjort…nå´n gång.
                              Kramiz Bibi

januari 31, 2011 at 17:15 #168049
                                falkungen wrote:
                                :)Hej igen Per!

Nu har jag snackat med syrran och hon skulle bli väldigt glad om du kunde printa ut dom i fullstorlek på mail till mig, så kan hon skriva ut dom och göra en bok åt mig – hon är väldigt duktig med att fixa så´nt. ”falkungen@hotmail.com”

Kul med att du har kvar takgöken….och tutan…om du inte använder dom själv, finns det säkert många Volvo PV ägare som letar förtvivlat efter sådana. Kolla med PV-klubben.

Sedan pratade jag med min särbo, Mats Svensson i Sösdala och han sa att vi såg dig och din far i Tryde, Tomelilla förra sommaren/våren, fast vi ”presenterade oss” inte för dig. Har bilder på din gula fina Saab i min dator.

Kramiz Bibi

Jag komprimerade bilderna med winrar och mailade dom.
                                Strular det så kan jag skicka dom en och en istället.
                                Kanske går det att retuschera bort tejpmärkerna på omslaget och baksidan?
                                Lycka till med böckerna. 🙂

Då får du hälsa nästa gång. 🙂
                                Jag vet inte vem Mats är, men det gör kanske min far.
                                Vad hade ni för bil i Tryde då?
                                Farsan hade den röda sonetten som stod framför min 96:a.

mvh
                                Per

januari 31, 2011 at 23:25 #168074

Vi körde med den ljusblå trubbnosen med ronalfälgarna…. Lillsaaben ”JULIA” och den vinröda 99-turbon med Usafront hör också till ”min” familj. Mats hade snackat med din far om hans Sonett….
                                  Kramiz!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.