Högt tryck i kylsystemet Saav 96 v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Högt tryck i kylsystemet Saav 96 v4

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-04 05:54.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16106

    viktor k
    Deltagare

    Hej
    Jag har problem med högt tryck i kylsystemet, eller rättare sagt när jag stänger avbilen så bubblar det i expansionkärlet. Inte på grund av att den koker då temp. mätaren står på normal.
    Detta uppstod precis efter byte av topplockspackningen, så någon utav dem tror jag inte det är. Jag har spolat igenom systemet med vattenslang tills rent och fint vatten kom ut i andra änden.
    Kan det vara luft i systemet som ställer till det? Jag har luftat men man kanske behöver någon speciellt teknik?
    Tacksam för svar.

    mvh.
    /Viktor

    #107215

    William
    Deltagare

    Jag hade dessa symptom också. bytte toppackningarna pga vatten läckte in i motorn, och efteråt läckte den ut avgaser i kylsystemet istället (som du beskriver)

    Dock blev det ganska stor skillnad till det bättre efter jag kört några mil och sen efterdragit topparna. trots jag drog till rätt moment vid monteringen kunde jag dra åt bra mycket till andra gången. det har slutat bubbla och gurgla, men jag misstänkar ändå att det är kvar lite. (man hör lite svaga suckningar osv när man stängt bilen) Antagligen är det nån av topparna som är lite skeva, så för min del ska topparna lämnas in för planing om det fortsätter.

    Mvh William

    #107273

    viktor k
    Deltagare

    Hej William
    Tack för ditt svar. Jag har inte efterdragit toppen än men ska göra de då jag kört några mil sen packningsbytet. För att efterdra och komma åt bultarna måste man lossa vipp-bryggan misstänker jag?
    Antaglaligen är det väl någon topp som blivit skev, men detta är inte så vanligt på gjutjärnstoppar väl?

    mvh.
    /Viktor

    #107290

    William
    Deltagare

    Hej igen
    För att komma åt några av bultarna måste vipparmarna av igen, men inget mer.
    Gjutjärnstoppar har iaf svårare att bli skeva än aluminiumtoppar, men det händer ju. Jag kollade upp hos lokala motorrenoveringsfirman och de vill ha ca 400kr per topp för planing, men prova först att dra åt allt igen.

    #107430

    viktor k
    Deltagare

    Hej igen
    Jag tänkte bara höra med vilket moment man ska efterdra topparna till? Lossas bultarna innan eller dras dem från de momentet de har nu?

    mvh.
    /Viktor

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng