HRC 66 – 69

Forum Övrigt SSR HRC 66 – 69

Detta ämne innehåller 18 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-11-03 22:31.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21021

    v4ever
    Deltagare

    Slänger ut en tråd på måfå här, funderar starkt på att låta min -68 V4 få bli nästa objekt för rallyskogen!! :hype:
    Funderar lite över vad som går och vad man får göra motormässigt på den här årsmodellen, klassen 70-75 får ju skrämmas upp ordentligt 🙂 , men 66-69 blir det lite snällare trimmning!? :jobbar:
    Är det nån som vet vad som gäller, står i startgroparna att börja riva och svetsa upp det lilla som är på 68:an :welder:
    och börja plocka i en motor som jag har liggande!! :thanks:

    #147355

    fredrik
    Deltagare

    Du får skrämma upp en 1500CC så mycket du orkar fast med enkelblås toppar & 2 portsförgasare. Ev är dubbla stående förgasare tillåtet men det är svårt att få fram en bild på att Saab använde det inom perioden.

    Beställ klassningshandlingarna ifrån SBF & läs igenom App K så får du alla Hmmmm de flesta svar du söker.

    /Fredrik

    #147356

    v4ever
    Deltagare

    Tjena tjena igen, Fredrik!!
    Jo, fick ju som sagt reda på en massa av dig förut, tänkte att det kanske var flera som hade lite tips & trix!!
    Tackar för infot, det blir nog bygge ändå!!
    Förresten, har du nåt två-portsinsug liggande??

    #147371

    jan van vurpa
    Deltagare

    Hejsan,
    ett kritisk bläddrande genom Gp4 homologeringspapprana borge ger bästa svaret.
    42/36 ventiler är ett behov, men det som jag skulle kolla noga är 1700 vev. Saab brukade dom tiden men jag kommer ihåg ej exakt när men det är värt lite tid pga hur lätt smidda kolvar är för ‘big blocken’.
    DFI-5, dvs den med 32mm venturi ska oxo var nåt värdefult.

    Saabs 1969 RAC motors specificationer har varit min mall för dussintals motor över åren och skulle ger ca 128hk som med lite kortare utväxlinen —och en koppling som håller—är inte alls dum.

    Det som jag anser år viktig är att ha kolvarna absolut uppp till blockytan vad vi kallar härborta ‘zero deck’, eller tom har kolvarna ut med 0,1 till 0,15mm. Spinkningen nästan försvinner även med den soppa vi har som annars liknar begangnade mellanölet.
    Jag tyker inte om att plana topparna 2mm och med 1700 vev, och ‘zero deck’kolvarna säag borrade 1mm, jag kan bearbeta förbränningsrummets kort ändarna för ventil ‘un-shrouding’ eller fan vet jag inte exakt frasen men tillåta gaserna strömma in bättre när väggen är längre bort från ventilen, och sätta komp runt 10,8 till 11,4.

    Jag har använt Melling M87HV olje pump, 24% mer volym sen tidigt 80 talet, verkar funkar bra, och jag kallar det billigt försäkringen.

    Kanke ikväll jag kan titta in Gp4 handlingar. Det är mest fri klassen och därför lättaste att bygga nåt mer eller mindre lagligt—men samtidigt billigare och roligare.

    (Vi har ingen Historisk rally härbort in Rallyvärlden Mesta U-land, bara nåt som liknar svenska GruppH, så min lilla V4 är nu borrade +4mm o strokade också 4mm, mycket roligt! Men en bra 1740 är nog fin är det rätt gjort.)

    ”When a man tells you that he got rich through hard work, ask him: ‘Whose?'”
    — Don Marquis

    #147374

    v4ever
    Deltagare

    Hello!! Rolig läsning, må jag säga!! Ska kolla med svenska SBF om periodspecifikationer på den aktuella tiden, alltså 66-69, så får man se vad som får göras med den aktuella bilen :nono:
    Tittade på dina bilder, blir så sugen på att börja greja med den motor jag har!! Just nu så letar jag ett sådant insug med den förgasaren som satt i den SAAB:en som du hade bilder på!!
    Väntar febrilt på att du kanske hittar något roligt i dina papper, go ahead, show me!!! 😀 :applause:

    #147379

    jan van vurpa
    Deltagare

    Hej igen, blev sent ute i garaget hos en tysk kompis som har åkt VW Golf i skogen och tyker om sin faderlandsbil, naturilisch!!
    Till jag gassade omkring lite med en bil jag byggde i ’93 för en ganska vacker Maria från Ekerö som bodde i Boston.
    Bilen var sönderrostat men motorn, fjädring, dämaparna, kyling, bärarmarna, kaross osv var precis som rallybilen min, allt utom korsinsug o dubbleblås topparna.

    Sen lätt jag tysken ratta bilen själv och han gav den ordentlig stryck for 12-15 minuter i en industri område.
    När han klev ur bilen var han frälst!!
    Seriöst. Lungnet forsvan, hans ögon vid öppet and snacked 100 knopt i timmen: Heere gud den djävul har massvis mer vrid än Golfen, den varvar up, vilket axx! Gud vad bromsen är dubblet så bra, fjädringen tar upp allt men det är bekvämt, vem kunde har tänke att…. JAG MÅSTE HA EN 96!!!!!!!

    2 telfon samtal med några av mina kunder from 25 år sen och vi hade en 73 96 åt Robert. $300 och två resor med min Chevy skåpbil att släppa hem all skräp.

    Så i kväll var jag över och slängde i förstärkt bärarmarna, den rätta fram fjädrar, polyurethan busningar, och Bilstein dämpare som vi plockade bort och rengjode och målade om när vi slaktade min stackars gröna ‘mariabilen’ fär 2 veckor sen.
    Rally i kommade helg!
    Och han är kompis till en rallykamrat som jag bygged Golf motor åt i ’91 som var där och mekade och andra snubben har åkt mest Golf I, och nu HAN har inledde grublandet ‘fan dom är fin att meka big, och stark—undra om jag kunde gräva upp en?’
    Det är en sjukdom som är stark smittsam!

    Jag skulle råda först göra lite undersökningar själv innan du snackar med vem som helst hos SBF.
    Läs reglarna, se vad du tror kan göras, men tänk att varje gång man fråga nåt av kortors folk är en chans för dom att säga nej.

    Oi det är halvtolv och jag är trött, jag äterkommer KL 8

    #147382

    fredrik
    Deltagare

    Saab klassade inte in 1700vevaxeln förrän sent 1970 vill jag minnas. Den är hur som helst inte godkänd i klassen upp till& med 69.

    Dock är det välkänt att Saab använde sig utav 1700vevaxeln redan 1968…….

    Vi kör också efter Gr 2 så Gr 4 handlingarna är ointressanta.

    Jag måste fråga dig Jan? Vad använder ni för bromsar???? Jag kör själv rally med en V4:a & bromsar det är något jag saknar väldigt mycket på Saab V4!

    De Golfar som jag har provat har bromsat klart bättre. Standard V4 har helt ok bromsar men trimmar man lite så räcker bromsana inte länge…..

    /Fredrik

    #147451

    jan van vurpa
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Saab klassade inte in 1700vevaxeln förrän sent 1970 vill jag minnas. Den är hur som helst inte godkänd i klassen upp till& med 69.

    Dock är det välkänt att Saab använde sig utav 1700vevaxeln redan 1968…….

    Vi kör också efter Gr 2 så Gr 4 handlingarna är ointressanta.

    Jag måste fråga dig Jan? Vad använder ni för bromsar???? Jag kör själv rally med en V4:a & bromsar det är något jag saknar väldigt mycket på Saab V4!

    De Golfar som jag har provat har bromsat klart bättre. Standard V4 har helt ok bromsar men trimmar man lite så räcker bromsana inte länge…..

    /Fredrik

    Tjena Fredrik,
    när du säger ‘vi kör också efter Gp2…..’ vem är det ‘vi’?

    Menar du att ‘alla i historisk class?

    Med andra ord, är det ej tillåtet att välja preppa bilen till Gp4 reglemet?

    Om det är så, nååååååååå ‘That sucks bigtime’.

    Över helgen snackade med min Hillman Imp (och oxo Saab 96 fan) och och han sa härborta i s.k. ‘Vintage’ banracing du får deklarea villken klass bilen ska vara.

    Hmmmmmmmmmmmmmmmm……..

    #147477

    v4ever
    Deltagare

    Spinner vidare på tråden, snackade med SBF och en tekniker igår, fick uppgiften att det inte är så mycket man får göra om bilen ska gå i Grupp 1 men i Grupp 2 har du mer att tillgå med förgasare och övrigt lull-lull motormässigt! Ska ringa SBF igen idag och ta hem en period-specifikation för 66-69, är inte lätt att få ut nåt per telefon, men som det verkar hittills så är det inte som du trodde, Fredrik! Verkar som att det är våldsamt hårt att åka med trim i den klassen, alltså Grupp 1! Men det blir fasen så billigt mot att köra klassen 70-75!

    Fredrik!!!
    Har du tillgång till den periodspecifikationen som du tog dina uppgifter från när du sa trimmat och 2-portare på en 1500, så kan man jämföra, för enligt SBF så skulle det INTE vara på det viset :crying:

    #147478

    fredrik
    Deltagare

    Vi är de som äker historiskt rally/Banracing i Sverige.

    Gr 1??? Har jag aldrig nämt. Det är för standard bilar med endast standard avgassystem!
    Det är inte många i Sverige som kör i denna klass oavsett årsmodell.

    Det är Gr 2 vi talar om & där får du trimma!

    Jag hoppas att du inte pratade med Jocke på bilsportsförbundet??? Han kan & vet ingenting!

    Jag har tyvärr ej tillgång till någon klassningshandling över denna period. En kompis har byggt en bil för denna period & jag har läst hans klassningshandlingar.

    /Fredrik

    #147481

    v4ever
    Deltagare

    ha ha ha!! Du kan då vara säker på att det var han som jag snackade med!! Och även Åke, men han sa ju samma sak, så jag vet fasen inte vilket ben man ska stå på

    #147484

    tikkis
    Deltagare

    Klass upp till -69
    Här i Finland och Sverige vi gör enligt FIA reglemente. Enligt det, man kan inte görä så mycket till motor i GR2 up till -69.
    Stort sett är det samma som en 1500 motor med Saab Sport&Rally trimsett: Frim kam, hårdare ventilfjäder, Klassade Tvåport insug (ca samma som V4 Super 1978-80),fri avgas,Fri förgasare (men måste passa direkt till insugets original pultmönstret). Kanaler kan man fila lite så att insug samt avgasporten passar bättre till toppen. Ingen större kanalmodifieringen, eller ventilbyte. Och inte heller 1700 vev !
    Enligt Saabs ger 1500 std motor med S&R trimsats 80hk. Lätt kan man tänka att med nogrant kam/förgasare/avgas val kan man latt ta ut målsättningen 96hk.

    Men själv tycker, klas up -69 är bra val. I den tid var redan alla nödvändika rallysakerna klassad, olika växellåd alternativ, skydplåt osv. Själv motor byg kostar lite, och man får tillräkligt krut att körning är trevligt. Behöver inte meka med tekniken hela tiden, växellåda, däcke, bromsar och alla andra tekniken håller bättre.

    En sag som jag har undrat genom åren; hur var det möjligt vinna RAC -68 med sånt motor. Man har ju alla Lotus/Twin Cam Ford mot sig med dubbel effekt ?

    #147485

    roger
    Deltagare
    V4EVER wrote:
    Fredrik!!!
    Har du tillgång till den periodspecifikationen som du tog dina uppgifter från när du sa trimmat och 2-portare på en 1500, så kan man jämföra, för enligt SBF så skulle det INTE vara på det viset :crying:

    Periodspecifikationen = Reglerna för Rally från den tiden. Det finns på FIA:s hemsida om du orkar leta.

    När det gäller klassningshandlingen = Homologeringshandlingen så är det datum du ska kolla efter, det ska vara inklassat innan den sista december 1969.

    #147488

    v4ever
    Deltagare

    Jo, har efter mycket läsande förstått vad som gäller, dock är jag osäker på andra saker! Om man ska satsa på 66-69 eller 70-75, är lite osäker på om man kan använda en 1700 med tvåportare med vassare kam och större ventiler i perioden 70-75. Insåg för länge sedan att korsinsug och sådana roligheter inte tillåts i min budget, det blir nog så kostsamt ändå, och om man vill ha lite mer att gasa med får man bereda sig på att det kostar en slant!! Ju mer man kollar och funderar så förstår man relevansen i prislapparna på V4:or som är klara att åka med!!
    Tråkigt men ack så sant!!

    #147489

    fredrik
    Deltagare

    Vad jag har fått fram under dagen så fick man ha större ventiler samt även Weber 40DFI förgasare med tillhörande insug.
    Portarna i toppen fick modifieras maximalt så det borde inte vara några problem att få ut 100-110Hk
    Jag vet att det även fanns smidda Mahle högkompskolvar till 1500:an

    Jag vet om en som har en sådan bottendel.

    70-75 vet jag om 2St som kör med lätt trimmade 1700:or med 2 ports weber på.

    Du pratade väl också med Åke Hansson??? Verkar som Han vet & kan om än ännu mindre än Jocke. Dessutom så gillar han inte Saabar verkar det som!

    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng