Huggande styrservo 9000

Forum Modellspecifika forum 9000 Huggande styrservo 9000

Detta ämne innehåller 15 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-08 15:52.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare

filbrun2
    Deltagare

Hej!

Någon som har några tips vad man kan göra om servon hugger på bilen. Verkar skapligt vanligt på gamla 9000 som gått en bit. Hugger rätt ordentligt på min 87:a när den är kall.
    Går det att göra något eller är det byte av styrväxel som gäller?

MVH Filip

plankan
    Deltagare

Nu behöver det jo inte vara själva servo’n

Det finns jo en del att kolla upp först innan man dömmer ut den –
    som t.ex multibremmen om den är frisk

Oljan i servo’n – när är den bytt senast ??

filbrun2
    Deltagare

Kan remmen göra så att servon hugger? Oljan lär nog inte vara bytt på länge. Den blir ju bättre när bilen blivit varm som sagt.

plankan
    Deltagare
    Filbrun wrote:
    Kan remmen göra så att servon hugger?

Det fenomenet är inte så vanligt på 9000 –
    men jag har sett remmar med tvivelaktig funktion.

Filbrun wrote:
    Oljan lär nog inte vara bytt på länge. Den blir ju bättre när bilen blivit varm som sagt.

Just att du skriver det så,får mig att tror det kan vara dags för ett oljebyte 🙂

Melwin
    Deltagare

Är tyvärr bara byte av hus som gäller,teflonringarna brukar äta djupa spår i huset ,så att packa om brukar inte vara stor ide.Dom första har hus i aluminium och det är dom som inte funkar något bra när bilen gått långt,dom senare har gjutjärnshus och funkar betydligt bättre!

saab bilmuseum
    Deltagare

Det kallas morgonsjuka. Tecken på att servodelen i styrväxeln är / börjar bli sliten. För att lösa detta enklast så byter du styrväxel till en bättre begagnad.

Har själv en 9000 m88B som gått 27.000 mil utan tecken på Mmrgonsjukan.
    Men jag har också bytt styrservoolja vid 10- och 20.000 mil. Det är VIKTIGT att du har RÄTT styrservoolja. Konsultera och köp hos din Saab-handlare.

Gör ett oljebyte innan du tar beslutet att byta styrväxel.

Med Vänlig Hälsning

Peter Bäckström
    Saab Car Museum

Melwin
    Deltagare

Nya styrväxlarna med gjutjärnshus kom väl 88b vill jag minnas?

filbrun2
    Deltagare

Tackar för tipsen!! Ska börja med oljebyte! Hjälper inte det så blir det styrväxelbyte.

MVH Filip

turbo-johan
    Deltagare

Jag har samma problem på min 87a som rullat 44.000 mil 🙂 Det är värst när bilen är kall och framför allt när motorn går på låga varv, typ tomgång. LITE jobbigt om man ska fickparkera i stan eller liknande, tar nästan stopp ibland o de bara väser från servon.
    Kanske vore dax för ett oljebyte här me 😉

Melwin
    Deltagare

Oljebyte hjälper nog inte,troligtvis får du byta styrväxel!

filbrun2
    Deltagare

Ok. Den sitter i en lång och en kort bult på varje sida va? Som man kommer åt från hjulhusen?

filbrun2
    Deltagare

En fråga till.. Passar alla upp till -98 till min -87:a?

cabmange
    Deltagare

bör gå. monterade en -96:a på min -86:a tidigare.

//MH

anders dackemyr
    Deltagare

Någon som vet om problematiken/lösningarna är de samma för gamla 900:orna? 2 av mina 900:or har mer eller mindre ”huggande” servo.

MVH / Anders

cabmange
    Deltagare

Ja, visst är det åt vänster det strular?

//MH

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng