Hur byta växelspak till V4?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur byta växelspak till V4?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur byta växelspak till V4?

  • Författare
    Inlägg
    • december 30, 2006 at 13:05 #15310

      Jag fick växelspaken i handen i dag. Den satt i min 95:a från -74.
      Jag har en reservdelsbil som jag kan ta en annan spak ifrån, men hur gör man? Jag vet att ratten och spaken till torkarna måste bort och att det finns en liten insexskruv som låser muttern som håller spaken, men det ska tydligen vara något knep för att få loss spaken utan att förstöra ett plastclips eller något liknande till backspärren. Någon som kan dela med sig av sina kunskaper?

        december 30, 2006 at 14:14 #101325

        Det är lättare att byta hela rattstången med växelspak och allt.
        Naturligtvis så går det att byta bara växelspaken men du spar ett par timmar och slipper ha sönder något om du byter hela paketet.
        Mitt senaste försök att få loss bara spaken slutade med att jag sågade sönder hela skiten med vinkelslip bara för att se hur det satt ihop.

          december 30, 2006 at 15:14 #101327

          Det lät ganska brutalt!
          Det måste ju finnas något enklare sätt. Jag har för mig att jag hört någon gång att spaken ska vridas och samtidigt lyftas eller något liknande.
          Vore också bra att veta om någon växel ska vara i eller om det är friläge som gäller.
          Kom igen nu alla v4-tok! 😉

            december 30, 2006 at 15:20 #101328

            Precis så ska man göra , vrida den och trycka ner . Kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde nu , men pular man så brukar det lösa sig . Du har den lilla plastbiten och fjädern som ska sitta på spaken .

              december 30, 2006 at 15:20 #101329

              Har du inte köpt verkstadshandboken via klubben? Gör det! 😉

              Ehm, hade tänkt kolla där nu och berätta, men jag hittar inte skivan.. Får hoppas att nån annan gör det.. :whistle:

                december 30, 2006 at 20:57 #101341

                Tack Lelle F och emul, men jag vill gärna veta exakt hur man gör.
                Vill inte riskera att den lilla plastbiten går sönder.
                Någon måste väl veta?

                  december 30, 2006 at 21:37 #101344

                  Jo.. Skriver av handboken, köp den!

                  Demontera ratt och signalanordning. Lossa och ta bort klämskruven vid rattstångens anslutning till styrväxelns kuggdrev. Lossa växelstången från växelstångsknuten genom att pressa ur den koniska pinnen. Detta utförs genom att muttern flyttas över från pinnens lillände till den gängade delen i storänden, varefter muttern dras åt så att pinnen lossnar. Tillvarata returfjädern om sådan finns ovanför knuten. Lossa de två skruvarna för rattlagringen sedan låsstiften har slagits ut. Rattlagring med rattstång och växelstång med växelspal är nu lösa och kan demonteras ur bilen.

                  Tjoho, hoppas det hjälper =)

                    december 30, 2006 at 21:41 #101345

                    Stopp nu , om det bara är växelspaken som lossnat och allt är helt så behöver du inte skruva nånting . Spaken ska bara tryckas in och vridas ett halvt varv ( tror det va så ).

                      december 30, 2006 at 22:48 #101350

                      Hoppas inte Sus hann läsa för långt… 🙂 Tur att nån läser lite med noggrant än jag Lelle 🙂

                        december 30, 2006 at 23:26 #101351

                        Tack igen grabbar för att ni ställer upp för mig och mitt lilla problem. Men, är det inte någon som vet EXAKT hur man gör? Ska spaken tryckas in och vridas medsols eller motsols? Är det ett halvt eller ett kvarts varv som gäller? Ska spaken bara tryckas in och vridas eller ska den samtidigt föras uppåt, neråt eller åt sidan?
                        Ska spaken stå i friläge eller ska man lägga i någon växel när man genomför operationen?
                        Står det inget i handboken så kommer jag inte att köpa den.
                        Jag kommer att gå ut i morgon förmiddag och göra ett försök, så jag tar tacksamt emot snabba svar.
                        Det vore ett nederlag om jag måste be min man om hjälp, eller hur?

                          december 30, 2006 at 23:54 #101352

                          Man skal vride og tryk.Man skal have et par finger i spaken,så
                          man kan have styr på fjerdren og holde den trykket når man vrider stangen.Det er lidt svær at forklare især på Svensk,men det er ikke svært når man har fundet ud af det.Jeg vil sætte i frilage.

                            december 31, 2006 at 14:05 #101359

                            Så var den trasiga spaken loss! Av det lilla plastklammret längst ut på spaken fanns bara rester kvar. verkar vara en mycket simpel konstruktion, blir nog svårt att demontera och montera den hela spaken utan att ta sönder något. Jag rapporterar hur det går.

                              januari 6, 2007 at 17:06 #101618
                              Sus wrote:
                              Tack igen grabbar för att ni ställer upp för mig och mitt lilla problem. Men, är det inte någon som vet EXAKT hur man gör? Ska spaken tryckas in och vridas medsols eller motsols? Är det ett halvt eller ett kvarts varv som gäller? Ska spaken bara tryckas in och vridas eller ska den samtidigt föras uppåt, neråt eller åt sidan?
                              Ska spaken stå i friläge eller ska man lägga i någon växel när man genomför operationen?
                              Står det inget i handboken så kommer jag inte att köpa den.
                              Jag kommer att gå ut i morgon förmiddag och göra ett försök, så jag tar tacksamt emot snabba svar.
                              Det vore ett nederlag om jag måste be min man om hjälp, eller hur?

                              Jag har kämpat med växelspaken själv och fick till slut till det. Det som står i reparationshandböcker o dyl. är fel. Jag provade först det och körde totalt fast. Nu är det inte något jag gör varje dag precis, så jag kan inte komma ihåg exakt vilka steg som erfordras, men eftersom jag har en växelspak på två SAABar så har jag gjort det flera gånger. Man behöver inte montera bort ratten, eller växelspakslänkningen.

                              Jag kommer inte exakt ihåg i vilken ordning allt ska göras, men…
                              Först monterar man bort vindruterorkarspaken och plastskydd med skruvmejsel. Den stora krommuttern behöver lossas, man ska bara lossa låsskruven som sitter underifrån först.
                              Kanske det var något mer som skulle tas loss, så att man kommer åt.
                              Men nu kommer tricket, man trycker in växelspaken (eller var det drar ut?) och så sticker man in en liten skruvmejsel från det motsatta hållet och vrider den lilla fyrkantiga plastmojängen ett kvarts varv. När jag gjorde det krävdes det en hel del lirkande, tryckande och dragande i växelspaken tills jag lyckades. Det var inte enkelt. När man har gjort det kan man lirka isär det hela och vips, har man växelspaken hel i handen. Vad jag kommer ihåg så höll jag på att ge upp först, för hur jag än lirkade och ändrade växel, så fick jag inte ut spaken. Men det går bara man har tålamod.

                              Om man inte vrider tillbaka den lilla plastgrejen vid monteringen så är det enda som händer att det är svårt att få i backen.

                              När man har bytt växelspak kan det hända att man behöver justera den. Det gär man genom att lossa de två skruvarna som håller ratten lite grand och skjuta ratten fram och tillbaka tills man får i alla växlar.

                                januari 11, 2007 at 00:50 #101813

                                Nu är spaken bytt!
                                Tack Karolina och alla ni andra.
                                Så här gjorde jag:
                                När allt demonterats som tidigare beskrivits var det själva spaktricket som skulle göras. Jag provade att trycka in spaken och vrida, men det gick inte. När jag undersökte den gamla trasiga spaken såg jag att i plastbiten fanns ett grunt spår som kilen i spaken vilade i. För att kunna vrida måste alltså spaken tryckas in, men det går ju inte, för kulan på spaken stoppas i hålet på växellänkaget.
                                Jag tog därför en liten mejsel och från rattstångssidan tryckte jag in plastbiten några mm samtidigt som jag tryckte in spaken och nu gick den att vrida och sedan dra ut! Med spaken lös hel och fin undersökte jag konstruktionen. Upptäckte då att plastbiten är utformad så att om man lägger spaken först i friläge och sedan trycker spaken från ratten och därefter trycker in spaken så stoppas plastbiten av plåtskalet som finns runt spaken och den går att vrida utan att man använder mejsel.
                                Enkelt när man vet.
                                Nu är bilen besiktad med några enkla tvåor som snabbt ska fixas.
                                Lite surt bara att jag nu när jag börjat att köra med bilen upptäct att motorn har lågt oljetryck. Den går mjukt och fint men på tomgång hör man lite lagerklapper och oljelampan blinkar hysteriskt. Jag får se hur jag gör. Hittar jag en frisk motor till rätt kurs så blir det nog ett motorbyte.

                                  januari 11, 2007 at 21:32 #101842

                                  Så märkvärdigt är det inte. Lossa lilla insexskruven som håller stora muttern runt spakens “fot”. Vicka ner spaken så att du kommer åt spakens bakände. Vridsäkringens båda ändar är nu synliga. Tryck på en av dem med en lagom stor skruvmejsel. Ta samtidigt tag i spakknoppen och tryck spaken i motsatt riktning och vrid den ett kvarts varv. Och, violá, du har spaken i näven!

                                  Ulf H.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.