Hur byta växelspak till V4?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur byta växelspak till V4?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur byta växelspak till V4?
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2007-01-11 21:32 av saabulf.
-
FörfattareInlägg
-
Jag fick växelspaken i handen i dag. Den satt i min 95:a från -74.
Jag har en reservdelsbil som jag kan ta en annan spak ifrån, men hur gör man? Jag vet att ratten och spaken till torkarna måste bort och att det finns en liten insexskruv som låser muttern som håller spaken, men det ska tydligen vara något knep för att få loss spaken utan att förstöra ett plastclips eller något liknande till backspärren. Någon som kan dela med sig av sina kunskaper?Det är lättare att byta hela rattstången med växelspak och allt.
Naturligtvis så går det att byta bara växelspaken men du spar ett par timmar och slipper ha sönder något om du byter hela paketet.
Mitt senaste försök att få loss bara spaken slutade med att jag sågade sönder hela skiten med vinkelslip bara för att se hur det satt ihop.Det lät ganska brutalt!
Det måste ju finnas något enklare sätt. Jag har för mig att jag hört någon gång att spaken ska vridas och samtidigt lyftas eller något liknande.
Vore också bra att veta om någon växel ska vara i eller om det är friläge som gäller.
Kom igen nu alla v4-tok! 😉Jo.. Skriver av handboken, köp den!
Demontera ratt och signalanordning. Lossa och ta bort klämskruven vid rattstångens anslutning till styrväxelns kuggdrev. Lossa växelstången från växelstångsknuten genom att pressa ur den koniska pinnen. Detta utförs genom att muttern flyttas över från pinnens lillände till den gängade delen i storänden, varefter muttern dras åt så att pinnen lossnar. Tillvarata returfjädern om sådan finns ovanför knuten. Lossa de två skruvarna för rattlagringen sedan låsstiften har slagits ut. Rattlagring med rattstång och växelstång med växelspal är nu lösa och kan demonteras ur bilen.
Tjoho, hoppas det hjälper =)
Tack igen grabbar för att ni ställer upp för mig och mitt lilla problem. Men, är det inte någon som vet EXAKT hur man gör? Ska spaken tryckas in och vridas medsols eller motsols? Är det ett halvt eller ett kvarts varv som gäller? Ska spaken bara tryckas in och vridas eller ska den samtidigt föras uppåt, neråt eller åt sidan?
Ska spaken stå i friläge eller ska man lägga i någon växel när man genomför operationen?
Står det inget i handboken så kommer jag inte att köpa den.
Jag kommer att gå ut i morgon förmiddag och göra ett försök, så jag tar tacksamt emot snabba svar.
Det vore ett nederlag om jag måste be min man om hjälp, eller hur?Så var den trasiga spaken loss! Av det lilla plastklammret längst ut på spaken fanns bara rester kvar. verkar vara en mycket simpel konstruktion, blir nog svårt att demontera och montera den hela spaken utan att ta sönder något. Jag rapporterar hur det går.
Sus wrote:Tack igen grabbar för att ni ställer upp för mig och mitt lilla problem. Men, är det inte någon som vet EXAKT hur man gör? Ska spaken tryckas in och vridas medsols eller motsols? Är det ett halvt eller ett kvarts varv som gäller? Ska spaken bara tryckas in och vridas eller ska den samtidigt föras uppåt, neråt eller åt sidan?
Ska spaken stå i friläge eller ska man lägga i någon växel när man genomför operationen?
Står det inget i handboken så kommer jag inte att köpa den.
Jag kommer att gå ut i morgon förmiddag och göra ett försök, så jag tar tacksamt emot snabba svar.
Det vore ett nederlag om jag måste be min man om hjälp, eller hur?Jag har kämpat med växelspaken själv och fick till slut till det. Det som står i reparationshandböcker o dyl. är fel. Jag provade först det och körde totalt fast. Nu är det inte något jag gör varje dag precis, så jag kan inte komma ihåg exakt vilka steg som erfordras, men eftersom jag har en växelspak på två SAABar så har jag gjort det flera gånger. Man behöver inte montera bort ratten, eller växelspakslänkningen.
Jag kommer inte exakt ihåg i vilken ordning allt ska göras, men…
Först monterar man bort vindruterorkarspaken och plastskydd med skruvmejsel. Den stora krommuttern behöver lossas, man ska bara lossa låsskruven som sitter underifrån först.
Kanske det var något mer som skulle tas loss, så att man kommer åt.
Men nu kommer tricket, man trycker in växelspaken (eller var det drar ut?) och så sticker man in en liten skruvmejsel från det motsatta hållet och vrider den lilla fyrkantiga plastmojängen ett kvarts varv. När jag gjorde det krävdes det en hel del lirkande, tryckande och dragande i växelspaken tills jag lyckades. Det var inte enkelt. När man har gjort det kan man lirka isär det hela och vips, har man växelspaken hel i handen. Vad jag kommer ihåg så höll jag på att ge upp först, för hur jag än lirkade och ändrade växel, så fick jag inte ut spaken. Men det går bara man har tålamod.Om man inte vrider tillbaka den lilla plastgrejen vid monteringen så är det enda som händer att det är svårt att få i backen.
När man har bytt växelspak kan det hända att man behöver justera den. Det gär man genom att lossa de två skruvarna som håller ratten lite grand och skjuta ratten fram och tillbaka tills man får i alla växlar.
Nu är spaken bytt!
Tack Karolina och alla ni andra.
Så här gjorde jag:
När allt demonterats som tidigare beskrivits var det själva spaktricket som skulle göras. Jag provade att trycka in spaken och vrida, men det gick inte. När jag undersökte den gamla trasiga spaken såg jag att i plastbiten fanns ett grunt spår som kilen i spaken vilade i. För att kunna vrida måste alltså spaken tryckas in, men det går ju inte, för kulan på spaken stoppas i hålet på växellänkaget.
Jag tog därför en liten mejsel och från rattstångssidan tryckte jag in plastbiten några mm samtidigt som jag tryckte in spaken och nu gick den att vrida och sedan dra ut! Med spaken lös hel och fin undersökte jag konstruktionen. Upptäckte då att plastbiten är utformad så att om man lägger spaken först i friläge och sedan trycker spaken från ratten och därefter trycker in spaken så stoppas plastbiten av plåtskalet som finns runt spaken och den går att vrida utan att man använder mejsel.
Enkelt när man vet.
Nu är bilen besiktad med några enkla tvåor som snabbt ska fixas.
Lite surt bara att jag nu när jag börjat att köra med bilen upptäct att motorn har lågt oljetryck. Den går mjukt och fint men på tomgång hör man lite lagerklapper och oljelampan blinkar hysteriskt. Jag får se hur jag gör. Hittar jag en frisk motor till rätt kurs så blir det nog ett motorbyte.Så märkvärdigt är det inte. Lossa lilla insexskruven som håller stora muttern runt spakens “fot”. Vicka ner spaken så att du kommer åt spakens bakände. Vridsäkringens båda ändar är nu synliga. Tryck på en av dem med en lagom stor skruvmejsel. Ta samtidigt tag i spakknoppen och tryck spaken i motsatt riktning och vrid den ett kvarts varv. Och, violá, du har spaken i näven!
Ulf H.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.