Hur lufta kylsystemet?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hur lufta kylsystemet?

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 23, 2010 kl. 12:19 #22671

      Hej!

      Jag har bytt till elpump då jag tröttnat på läckage från originalpumpen…

      Fråga: Hur luftar jag systemet? Hittar ingen luftningsnippel!

      När jag provkörde bilen igår fick jag ingen värme i kupén…

      //mvh Jacob

      Saab 96, 1961

        augusti 23, 2010 kl. 12:56 #161581

        Du drar på värmen för fullt med motorn igång och så öppnar du en liten skruv som sitter på höger sida (färdriktningen) längst upp på värmepaketet. Vänta tills det kommer vatten – Klart!

          augusti 23, 2010 kl. 14:22 #161583

          Har du köpt en separat som ändrar flödet när motorn blir varmare? Jag har en sådan pump. och fick lov att sätta i en extra pump till värmepaketet. Jag tog en från en Volvo 440. men vet att BMW E30 också har sådanna. Dom är sväldigt små och smidiga. passar ganska bra med slangen till värmepaketet. och räcker för att få värme i bilen.

            augusti 23, 2010 kl. 17:41 #161587

            Nej, jag har en Johnsonpump med konstant varvtal. Ingen sådan lyx 😉

            Finns det verkligen luftningsnippel på 61:an?
            Provade att skruva loss utgående slang från värmepaketet. Körde pumpen och tryckte dit den så fort det bara kom kylvatten. Känns som en lite klumpig metod, och det låter som det är lite luft kvar i systemet…

              augusti 23, 2010 kl. 19:55 #161594

              Nej, jag har en Johnsonpump med konstant varvtal. Ingen sådan lyx

              Funderar också på att montera elpump. Vilken modell har du och var köpte du den?

                augusti 24, 2010 kl. 08:35 #161624

                På hjertmans båttillbehör hittar du kylvattenpumpar. Jag använder en CM10P7-12V på min busbil, det är samma som XP-Niklas saluför och den fungerar mycket bra.

                Pelle S

                  augusti 25, 2010 kl. 19:52 #161699

                  Jag köpte min på Erlandssons brygga, Johnson artnr 08934 1288 kr, endat 25W och samma anslutningar som standard 20mm.

                  // mvh Jacob

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.