hur tjock plåt?
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-03-14 09:49 av
stefan.
-
FörfattareInlägg
-
mars 13, 2007 kl. 13:17 #104220
kan du inte mäta vad du har för tjocklek på det som sitter där å på så sätt få tjockleken,,
mvh Åkejag sysslar mycket med bilplåt och karosskador och använder oftast:
1,25mm i balkar/ramverk
2-3mm där förstärkningsplåtar tex. vid stötdämparinfästningar, motorfästen osv. behövs.
1mm i golv/torped
0,75mm i ytterplåtÄr du oerfaren eller duglig på plåtjobb? Det är enklare att få till en komplicerad bockning/profil i tex. 0,75 än 1mm. Men den tunnare plåten är svårare att svetsa dit samt det är väldigt lätt att slipa plåten lövtunn.
Generellt är ju nyare bil desto grannare plåttjocklek. På en Saab TT eller tex. en Volvo PV är karossen pressad i en plåt som är runt 1,3-1,5mm. I en Nissan Micra från nittiotalet är plåten så tunn som runt 0,4
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
