hur tjock plåt?

Forum / Övrigt / Allmänt / hur tjock plåt?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 13, 2007 kl. 12:47 #15720

      hej har fått hem v4an och tänkte börja med att laga rost.
      Men jag undrar hur tjock plåt ska det vara i balkarna/trösklarna?
      ska det vara samma som i golvet m.m eller ska det vara lite tjockare?

        mars 13, 2007 kl. 13:17 #104220

        kan du inte mäta vad du har för tjocklek på det som sitter där å på så sätt få tjockleken,,
        mvh Åke

          mars 13, 2007 kl. 14:54 #104223

          jag sysslar mycket med bilplåt och karosskador och använder oftast:
          1,25mm i balkar/ramverk
          2-3mm där förstärkningsplåtar tex. vid stötdämparinfästningar, motorfästen osv. behövs.
          1mm i golv/torped
          0,75mm i ytterplåt

          Är du oerfaren eller duglig på plåtjobb? Det är enklare att få till en komplicerad bockning/profil i tex. 0,75 än 1mm. Men den tunnare plåten är svårare att svetsa dit samt det är väldigt lätt att slipa plåten lövtunn.

          Generellt är ju nyare bil desto grannare plåttjocklek. På en Saab TT eller tex. en Volvo PV är karossen pressad i en plåt som är runt 1,3-1,5mm. I en Nissan Micra från nittiotalet är plåten så tunn som runt 0,4

            mars 13, 2007 kl. 16:32 #104226

            ok, men kan man använda 1.25 i golv om man bara ska ha plana bitar?
            Själv var jag inte jobbat alls med bilplåt innan (svetsa kan jag iaf), hitils har jag bara hittat hål där plåten är plan.

              mars 14, 2007 kl. 01:18 #104246

              När det är svåra former i plåt >1mm brukar jag försöka dela upp plåten i sektioner och svetsa ihop dessa till den form jag vill ha. Inte alls lika snitsigt som handknackat men fungerar om man inte ska ställa ut underredet.

                mars 14, 2007 kl. 09:49 #104252

                1mm räcker gott i rena golvsektioner, tror inte ens trösklarna är gjorda i tjockare plåt för det är ju ingen stridsvagn direkt.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.