Hur tjuvkoppla en 95 -69?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur tjuvkoppla en 95 -69?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur tjuvkoppla en 95 -69?

  • Författare
    Inlägg
    • juni 29, 2013 at 10:45 #7729

      Jag har tändningsproblem på pickisen, en 95 från -69. Jag utreder felkällor och misstänker ett glappande tändningslås.

      Vilka av de fyra kablarna ska man koppla ihop för att starta?

      4 grå -> säkring 3.
      5 röd -> säkring 6
      84 gul -> startmotor
      118 vit -> tändspole

      Jag har provat att koppla 84 och 118 men utan resultat. Tips och hjälp, tack!

        juni 29, 2013 at 18:47 #57147

        Röd borde kopplas till vit konstant, och sen gul för att dra runt startmotorn.
        Men jag har inte kollat i VHB, bara ur minnet.

          juni 30, 2013 at 02:32 #57154

          Tack för det. Jag ska prova att montera en startknapp istf läge 3 på tändningslåset. Utifrån vad du säger ska gul kortslutas mot röd/vit, eller? Återkommer.

            juni 30, 2013 at 05:05 #57155

            Tittar man noga på elschemat kan man följa den som blir kabel 4 från batteriet. Alltså konstantström. 118 går från tändningslås till tändspolen, här ska det finns ström när motorn ska gå.
            84 går till solenoiden på startmotorn, ström på denna gör att startmotorn snurrar.
            5 verkar gå till vissa förbrukare, här kommer nog ström när nyckeln är i första läget innan tändningsläget.
            Alltså, koppla ihop 4 och 118, då är tändningen på. Låt dessa sitta ihop och håll 84 emot 4 & 118 så går startmotorn. Släpp 84 när motorn startar.

              juni 30, 2013 at 05:43 #57156

              Då vet jag hur jag ska tänka. Att följa elschemat gjorde mig inte klokare eftersom jag aldrig förstått hur kabelförbindelserna fra runt generator, laddrelä och tändspole samverkar. Men med din hjälp ska detta gå. Måtte nu detta vara felet. Tack!

                juni 30, 2013 at 06:36 #57158

                Suck. Ingen förändring. Laddrelät bytt och ingen förändring där heller. Nu går jag på startmotorn.

                Problemet är att när jag inte provat på en stund tänder motorn ganska direkt. Men eftersom tändningen inte är fininställd dör motorn och vid det tredje, fjärde startförsöket blir glappet värre. Jag misstänker, utan att veta, att något blir varmt pga dålig kontakt e likn och därmed förvärras problemet för varje försök.

                  juni 30, 2013 at 08:36 #57159

                  Framgång, ialla fall för stunden. Startmotorn är defekt, eller åtminstone solenoiden. Jag flyttar över från en annan startmotor (som 1) fungerar men 2) har ett avslaget fästöra). Jag är försiktigt positiv. Men det är inget roligt att hålla på när det är 10 grader och hällregn. Visserligen står jag under tak, men ändå.

                    juni 30, 2013 at 18:55 #57177

                    🙂 bra så långt iaf då. Och solenoider lägger ju av ibland.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.