Hur värderar vi pärlorna?

Forum Övrigt Allmänt Hur värderar vi pärlorna?

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-14 18:13.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4727

    laxa_67
    Deltagare

    Med anledning av den livliga diskussionen runt Walles fina 900á så kommer funderingarna runt vad som gör att en bil har ett visst värde på marknaden.
    Är det inte så att de modellerna som var lite speciella, välutrustade och helt enkelt dyra när det begav sig oftast har ett högre värde idag än de mer vanliga standardmodellerna?
    Det var ju ganska vanligt att man åkte runt i en std-bil men de sportigare och udda modellerna ansågs lite mer exklusiva; GT-bilar, Sonetter, Monte Carlos, Turbo´s osv.
    Jag anser att specialmodellerna betingar ett högre pris än idag oavsett hur många som finns kvar jfrt med std-modellerna, med tiden stiger även standard men sällan till samma nivå som de sportigare och lyxigare.
    Det går ju alltid att hitta en viss årsmodell. färgkombination etc som är väldigt ovanlig men de blir inte ”roligare” för det.

    Givetvis är det så att vi har olika drömbilar och det kanske hänger ihop med upplevelser vi haft av bilarna när de var moderna?
    En del kanske har en upplevelse av mosters enkla 99´a medan andra, som jag själv, trånade efter 900 turbo´s.
    Därför har jag en sådan och värderar den högt men marknadsvärdet är likväl inte mer än 10-15 ksek.

    Det är väl så att det är marknaden, dvs efterfrågan som sätter priset, sedan finns det exempel åt bägge håll som sticker ut.
    Exempelvis kommer det ju ibland de köparna som har mkt pengar på fickan och inte bryr sig så mkt om prislappen eller den köparen som kanske lurar av någon stackare en bil till fel pris.

    Ska bli intressant att se vad Walle får för sin bil, en värdemätare för modellen kanske?

    Synpunkter?

    /Krister

    #33781

    plankan
    Deltagare

    Detta kan lätt spåra ut…….
    Man skall som sagt komma ihåg en sak –
    priserna i utlandet resp. här i Sverige har sällan haft samma ”nivå” när det gäller OG 900.
    Dock är jag lite mera benägen att tro att även krisen kan sätta sina spår även på detta.

    Man får ge Walle rätt i att en MY 79 är bra ovanlig i det skicket hans verkar vara –
    detta oavsett om det nu är en förgasare eller en Turbo.

    Dock heter det sig jo ”rätt köpare till rätt bil i rätt tid” –
    så även där med vad en fin OG 900 MY 79 kan vara värd.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng