Huvudströmbrytare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Huvudströmbrytare

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-08 10:36.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4214

    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej
    Någon som har ett kopplingsschema eller ideer på hur man kopplar en huvudströmbrytare, som både bryter batteriström och stannar motorn? Har en brytare som bryter batterispänning på plussidan men den stoppar då inte motorn. Antar att man också måste ha en speciell huvudbrytare.

    Mvh Lars-Eric

    #28561

    sven gruva
    Deltagare

    hur har du kopplat in den befintliga huvudströmbrytaren som du har? du säger att den bryter strömmen men motorn går fortfarande? mitt tips ,byt huvudströmbrytaren och koppla den på kabeln mellan startmotor och batteriplussen!

    #27342

    hotrodder
    Deltagare

    @sven gruva wrote:

    hur har du kopplat in den befintliga huvudströmbrytaren som du har? du säger att den bryter strömmen men motorn går fortfarande? mitt tips ,byt huvudströmbrytaren och koppla den på kabeln mellan startmotor och batteriplussen!

    Har ju ingen betydelse så länge inte spänningen från generatorn inte bryts så går motorn ändå även om du rent fysiskt kopplar loss och lyfter bort batteriet ur bilen. Har bara generatorn börjat ladda ger den spänning även med bortkopplat batteri och det spelar ingen roll om det är en växelström eller likströmsgenerator. Skillnaden är bara att växelströmsgeneratorn måste ha spänning för att börja ladda/ge spänning. En likströmsgenerator ger spänning så fort den snurrar.

    Ts/ Flytta och koppla B+ som kommer från generatorn till polen på huvudströmbrytaren närmast batteriet. Då dör motorn när du slår från huvudströmmen.

    #28572

    stefan
    Deltagare

    ja fast som vanligt med växelströmmare så ska man ju passa sig för att ”lyfta” B+ när den laddar, har man otur så ryker dioderna då inte laddströmmen har nånstans att ta vägen.
    Ska man göra ett system där brytaren även slår av motorn så är det ju bättre att köpa en sådan huvudströmbrytare. Det finns ju sådana med en kontakt i botten för den funktionen. Då kan man dra manöver till bränslepumpar eller tändning den vägen.

    #28576

    hotrodder
    Deltagare

    @stefan wrote:

    ja fast som vanligt med växelströmmare så ska man ju passa sig för att ”lyfta” B+ när den laddar, har man otur så ryker dioderna då inte laddströmmen har nånstans att ta vägen.
    Ska man göra ett system där brytaren även slår av motorn så är det ju bättre att köpa en sådan huvudströmbrytare. Det finns ju sådana med en kontakt i botten för den funktionen. Då kan man dra manöver till bränslepumpar eller tändning den vägen.

    Sant! å andra sidan är dioderna i generatorn kanske inte det första man oroar sig över om man måste panikstoppa en motor via huvudströmbrytaren.

    #28578

    stefan
    Deltagare

    dessutom ser jag nu att tråden ligger under tvåtakt så det kanske inte handlar om nån växelströmmare alls………..

    #28580

    hotrodder
    Deltagare

    @stefan wrote:

    dessutom ser jag nu att tråden ligger under tvåtakt så det kanske inte handlar om nån växelströmmare alls………..

    Å då funkar ”min” lösning kalas eftersom det inte finns några dioder som dör i en likströmsgenerator om den körs utan batteri.

    #28596

    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej
    Det sitter en likströmsgenerator i bilen. Jag tackar så mycket för tipsen och provar Lars lösning.
    Huvudbrytaren är köpt på feltema, skulle kanske satsat på något dyrare.

    Mvh. Lars-Eric

    #28608

    Dicst
    Deltagare

    @hotrodder wrote:

    Ts/ Flytta och koppla B+ som kommer från generatorn till polen på huvudströmbrytaren närmast batteriet. Då dör motorn när du slår från huvudströmmen.

    @stefan wrote:

    ja fast som vanligt med växelströmmare så ska man ju passa sig för att ”lyfta” B+ när den laddar, har man otur så ryker dioderna då inte laddströmmen har nånstans att ta vägen.
    Ska man göra ett system där brytaren även slår av motorn så är det ju bättre att köpa en sådan huvudströmbrytare. Det finns ju sådana med en kontakt i botten för den funktionen. Då kan man dra manöver till bränslepumpar eller tändning den vägen.

    Hmmm, det där får du nog förklara med ett litet schema Julle. Jag tycker det låter på era två inlägg att ni inte menar samma sak iaf. Läser jag Julles inlägg inbillar jag mig att generatorn sitter direkt på batteriet och ut från pluspolen till ”resten av bilen” sätter man huvudströmbrytaren? Då kan det ju inte ryka några dioder om man bryter som Stefan menar ens med växelströmmare….eller?
    /D

    #28609

    stefan
    Deltagare

    julle menar nog att om du har b+ på batterisidan så kan inte laddströmmen hålla motorn igång, då kan generatorn ladda batteriet men bryter du kontakten till övriga elsystemet så tappar du även strömmen till förbrukarna när du bryter med strömbrytaren. Då lägger alltså motorn av.

    #28610

    Dicst
    Deltagare

    Precis som jag uppfattade det. Då borde man väl klara dioderna i en växelströmsgenerator oavsett om man bryter eller ej? B+ lyfter ju aldrig från sin last (batteriet)?

    #28618

    stefan
    Deltagare

    ja absolut, då fungerar det ju även på en växelströmmare om man vill ha det så men då krävs det lite kabeldragning och att man tänker på detta.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng