Intressant artikel från Ny Teknik.

Forums Övrigt Allmänt Intressant artikel från Ny Teknik.

This topic contains 1 reply, has 2 voices, and was last updated by 2005-05-25 14:42.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #12667

    anonymous
    Deltagare

    Så tänker GM göra Saab lönsamt igen
    Flygplanskänsla och flera nya modeller ingår i strategin
    – Mer flygplanskänsla i design och inredning.
    – Minst fyra nya bilmodeller de närmaste åren.
    – Trollhättan blir monteringsfabrik för specialbilar.
    Det är tre nyheter i General Motors strategi för att göra Saab Automobil lönsamt.

    Carl-Peter Forster
    Europachefen Carl-Peter Forster kom i förra veckan till Sverige för att lägga ut texten om framtiden.

    Med nya Saabchefen Jan-Åke Jonsson vid sin sida passade han också på att hyvla av Saabs gamla ledning.

    Den har, enligt Forster, slösat pengar på onödiga detaljförbättringar i stället för att satsa på nya bilmodeller, vilket har ökat kostnaderna med 10-15 procent. Utan detta slöseri hade Saab sluppit de senaste årens miljardförluster.

    Nu hägrar vinstmålet i fjärran. Först måste försäljningen upp i 150 000-200 000 bilar årligen, jämfört med dagens 130 000.

    Jan-Åke Jonsson tror att Saab kan nå 150 000 bilar nästa år. Men det lär dröja till slutet av detta årtionde innan man når 200 000 bilar.

    Då ska Saab ha begåvats med nya versioner av 9-3 och 9-5 samt ett par stadsjeepar. Däremot saknas beslut om efterföljare till trögsålda 9-2X, som egentligen är en lätt maskerad Subaru.

    Carl-Peter Forster betonar att Saab måste dela flertalet av komponenterna i alla nya modeller med andra bilmärken inom GM. Men det som kunderna ser – design och inredning – ska framöver bli mer Saabspecifikt.

    Bland annat ska arvet från flygindustrin understrykas.

    – Vi kommer att se fler sådana element i inredningen, säger Carl-Peter Forster – som själv har bakgrund som flygingenjör.

    Han vill också se mer av skandinavisk design i Saab.

    Först ut av de nya bilarna blir en stadsjeepliknande Saab 9-6X, som bygger på Subaru Tribeca. Den ska tillverkas av Subaru i USA.

    Näst i tur står efterföljaren till dagens föråldrade Saab 9-5. Den ska byggas i Rüsselsheim och baseras på samma tekniska grundkonstruktion som nästa 9-3.

    – Däremot blir det större skillnad i storlek mellan de bägge modellerna än vad fallet är i dag, säger Carl-Peter Forster.

    Tidigare har två försök att skapa en ny 9-5 havererat. Först utvecklade Saab och Alfa Romeo gemensamt en plattform, som GM tyckte blev för dyr. I stället skulle 9-5 byggas på en plattform som konstruerats för bakhjulsdrivna bilar. Men det blev kostsamt att anpassa den till fyrhjulsdrift, som framöver ska erbjudas i alla Saabs modeller.

    När ingen av Saabs mest säljande modeller ska byggas i Trollhättan är frågan vad som blir kvar av fabriken när tillverkningen av Saab 9-3, 9-5 och Cadillac BLS fasas ut till 2009.

    Carl-Peter Forster öppnar dörren för två nya bilar: nästa Saab 9-3 cabriolet och en möjlig stor Opel. Även andra bilar i små serier är aktuella.

    – Man kan till exempel tänka sig mellan tre och fem olika modeller om vardera 20 000-40 000 bilar per år.

    Däremot kommer inga bilar längre att utvecklas i Trollhättan. Saabs utvecklingsavdelning har två uppgifter, enligt Forster:

    Dels att skapa en saabtypisk exteriör och interiör utifrån existerande plattformar.

    Och dels konkreta uppdrag för GM. Här nämner Forster bromsar och infotainment som exempel.

    Till detta kommer forskning och utveckling med stöd från Trollhättepaketet.

    – Vi förhandlar för närvarande med staten och övriga fordonsindustrin om utformningen, säger Jan-Åke Jonsson.

    Text: Norbert Andersson

    #86963

    griffin
    Deltagare

    Först ut av de nya bilarna blir en stadsjeepliknande Saab 9-6X, som bygger på Subaru Tribeca. Den ska tillverkas av Subaru i USA.

    Stadsjeepliknande Saab?

    Sixten Sason skulle vrida sig i sin grav om han hörde det.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng