Jordkabel från batteriet
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Jordkabel från batteriet
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Jordkabel från batteriet
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2010-04-18 18:42 av phermansson.
-
FörfattareInlägg
-
april 12, 2010 at 19:44 #21989
En ganska simpel fråga från en novis…
Har problem med jordningen i nyförvärvet, en 95L – 76. Den startar med startkablar och går bra, dock lyser laddningslampan. Vi antar att det är fel på jordkabeln/kablarna.
Förra ägaren har införskaffat en ny fin blank jordkabel som ligger inne i bilen. Det ska ju gå från minuspolen till…? Jag antar att det är till motorn eller chassiet.Från batteriet idag går idag en svart tunn kabel mot generatorn, men det saknas en större jordkabel.
Vore bra om någon ville hjälpa mig genom att lägga upp en bild över hur jordningen ska gå samt även övriga jordpunkter jag bör kontrollera.
Tackar!Saab 96 GL- 78, orkidévit
Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight blackapril 12, 2010 at 21:01 #156320den sitter i en av skruvarna som håller ihop motor och låda, ska se om jag har en bild!
Fäst den i en bult på motorn (förslagsvis ena toppbulten som är original) sen även i chassit på en flik på förstärkningsröret som går tvärs över motorrummet
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)Koppla en av startkablarna mellan minuspolen på batteriet och en bra jordpunkt på motorn.funkar allt bra då så är du på rätt spår. Laddningslampan kommer antagligen fortfarande att lysa,vanligen utslitna kol,knackar man till generatorn med en hammare lite försiktigt kan det hända att kolen hoppar in lite till och då vet man att det är dom som är slut.
Lycka till
april 14, 2010 at 17:06 #156443Har nu skruvat fast nya jordkablar till dels motorn och dels förstärkningsröret. Förra ägaren hade en svart kabel som satt fast på batteriets minuspol. Vi har bytt batterikontakt till en ny på den och satt fast den tillsammans med den andra, men vi är tveksamma om den verkligen ska sitta där?
Den svarta kabeln (ihoptvinnade 3 st) – se bild vid minuspolen – leder in till kabelpaketet längs med bilen och försvinner in mot kupeén under säkringsdosan. Har inte listat ut vad de/den leder till än. Någon som vet eller har förslag?
Det verkar vara lite “hemmabygge” till f d extraljus samt 4 st högtalare och uttagen stereo i bilen.http://www.geting.se/viewimage.php?image=235690-DSC04823.JPG
Saab 96 GL- 78, orkidévit
Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight blackapril 14, 2010 at 20:17 #156474Det där var inget vidare snyggt… Ta bort den den lösa kabelskon på minuspolen och fäst den svarta kabeln vid fliken på förstärkningsröret istället. En idé är också att komplettera med en brytare på jorden.
april 18, 2010 at 16:30 #156641Tack för era svar! Nu har vi fäst jordkablarna och fäst “den lille svarta” också vid skruven på förstärkningsröret. Vi har lagat brunna kablar vid generatorn. Helt fantastiskt – bilen går utan att det ryker någonstans!!!
Fortfarande lyser laddningslampan, batteriet tar slut – vi fick starta med startkablar – och vår teori är att kolet är slut i generatorn. Är det lätt att byta eller ska jag satsa på en utbytes-generator?Ett till problem! Returfjädern i tändningslåset funkar ej.Kan man byta den eller måste man byta hela paketet?
http://www.geting.se/viewimage.php?image=236453-DSC04836.JPG
Saab 96 GL- 78, orkidévit
Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight blackapril 18, 2010 at 18:42 #156642Nu ser det bättre ut 🙂 Skulle bara vilja ha med en sån här också:
Har du mätt spänningen, laddar generatorn?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.