Justering av parkeringsbroms, SAAB 99 -84
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Justering av parkeringsbroms, SAAB 99 -84
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Justering av parkeringsbroms, SAAB 99 -84
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-18 10:26 av noclaf.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymnovember 17, 2005 at 11:49 #13380
Hej!
Jag har problem med att parkeringsbromsen inte tar på vänster sida på min SAAB 99 -84.
Jag har förstått att parkeringsbromsen i princip ska vara självjusterande, och jag har testat att dra åt handbromsen ett par gånger, varpå jag har pumpat hårt på fotbromsen. Trots detta så tar inte bromsen ett smack.Nästa steg är att använda sig av justerskruvarna på baksidan av handbromsspaken inne i bilen.
I verkstadhandboken så står det att man ska dra bromsen hårt ett par gånger innan man släpper den. Därefter ska man in med ett bladmått och kontrollera spelet mellan underdelen på parkeringsbromshävarmen och oket med ett bladmått. Måttet ska vara 0,5 mm.Om måttet inte stämmer ska jag sen använda den högra skruven inne i kupén för att justera den vänstra hävarmen till rätt läge. Med lite tur så ska jag sen kunna göra om självjusteringsproceduren och få bromsen att funka.
Kruxet är att jag inte begriper var jag ska mäta. När bromsen är släppt så är avståndet mellan nederdelen på hävarmen och oket i storleksordningen millimeter. Jag har jämfört hur det ser ut på höger och vänster sida och jag kan inte se nån större skillnad. Bevisligen tar bromsen på högersidan trots detta. En skillnad på en halv millimeter ser jag kanske inte med ögonmått, men avståndet är ju mycket större än så. Mäter jag på fel ställe? Nån som har något tips? Om det är någon som har en bra bild av var man ska mäta avståndet så vore det det allra bästa, men alla tips är välkomna!!
Tack på förhand!
/Niklasnovember 17, 2005 at 12:12 #90113Börja med att justera handbromsen på rätt sätt: Trampa ner bromspedalen och håll den nedtryckt medan du drar i handbromsen 6-7ggr, släpp upp bromspedalen och gör om samma sak igen. Detta kan man behöva göra 5-10ggr för att få det att funka.
Spänna vajrarna ska man bara göra om de är för långa och spaken drar snett eller kraften inte når fram till oket.
Det som annars brukar vara standardförfarande dagen innan besiktning är att med specialverktyget för bromkolvarna justera ut kolvarna så mycket det bara är möjligt med minimalt anliggande bromsar. Sedan brukar resten lösa sig. Justerskruvar vid spaken är egentligen bara för att reglera hur många klick man vill ha och att kraften fördelas någorlunda jämt mellan höger o vänster sida alltså nästan obefintlig justering av bromsverkan.
Med “dagen före besiktning” menar jag att det sällan fungerar speciellt många dagarHoppas det löser sig!
Mvh
november 17, 2005 at 14:06 #90115Använder man ALLTID handbromsen när man parkerar och använder bilen nästan dagligen så brukar handbromsen funka bra i flera år!
Anonymnovember 17, 2005 at 14:57 #90116Tack för tipsen. Jag ska testa detta med justeringen. Funkar det inte så återkommer jag!
/Niklas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.