K-jetronic på V4

Forum / Övrigt / SSR / K-jetronic på V4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 15, 2009 kl. 21:56 #21285

      Har sett att folk monterat på K-Jetronic på V4or. Nån som provat på en motor med lite pulver i?
      För Saab körde väl aldrig med det systemet ihop med tex korsinsuget?
      Känns som ett enkelt system som går att få att fungera utan mycket kunskap.

      Nån som provat?

        december 15, 2009 kl. 22:45 #149603

        Jag kör med k-jet på min V4, funkar rätt bra tycker jag.
        Vet inte hur mycket pulver det är i den.

        Jag har filat lite enl. SSR manualen daterad nov-71.
        Planade toppar 1mm,42/37 ventiler och filade insug/avgasportar.
        Insuget jag använder är hempulat.

        Den går bättre(det känns så iaf)än med en 36/36 som jag körde med
        innan ihop med samma toppar.

        /Peter

          december 16, 2009 kl. 09:16 #149615

          Kul med lite hemmapul. Har du nån bild på installationen?
          Hade varit kul att se hur du löst det med spridare och spjällhus.

          Märker du nån skillnad i förbrukning eller egenskaper när du kör?

            december 16, 2009 kl. 09:51 #149616

            Här är en variant på insprut, det är dock inte färdigt, insugets anslutning mot snabeln/spjällhuset ska göras om, likaså den långa snabeln från spjällhuset mot insuget, när det blir av är en annan femma.

              december 16, 2009 kl. 13:26 #149619

              Have you tried this with the 4-stud Weber manifold? I think it would be even more effective because there would be less restriction.

                december 16, 2009 kl. 19:52 #149622

                Im going to rebuild this manifold so the connection with the throttlevalve is going to be more effective.

                /Anders.

                  december 17, 2009 kl. 07:11 #149633

                  David: K-jetronic use only one trottlebody, but the weber manifold needs four seperate. So it won´t work.

                    december 17, 2009 kl. 08:19 #149636

                    Is there only one Saab Weber manifold ? Maybe i should have been even more precise about the Weber 4-stud manifold, i was referring to the one that accepts the Weber DFI 40/2 or the Weber 32/36 DFV.

                        december 17, 2009 kl. 17:28 #149651

                        Ser ju bra ut. Vad är det för bil som har donerat grejerna? BMW? Har du monterat det rakt av?

                        /Andreas.

                          december 17, 2009 kl. 18:11 #149654

                          David: Ok, i guessed that you meant the twin weber manifold, korsinsug in swedish.
                          But there are at least three different kinds of manifolds for weber carbs.

                            december 17, 2009 kl. 19:48 #149655

                            What kind of results have been born from this K-jet installation, have any back to back dyno tests been carried out to show any improvements or shortfalls ?

                              december 17, 2009 kl. 22:22 #149665
                              Eltejp wrote:
                              Ser ju bra ut. Vad är det för bil som har donerat grejerna? BMW? Har du monterat det rakt av?

                              /Andreas.

                              Spjällhuset är till en BMW 320 har jag för mej, det satt i en med en 6:a i iaf.
                              Luftmängdmätarens underdel samt BTR:en är till Volvo.
                              Övriga delar som ej är hemgjorda kommer från 900i, 900T8 samt någon del från 9000i.

                              Jag har försökt att montera så många delar som möjligt utan modifiering.

                              /Peter

                                december 18, 2009 kl. 07:49 #149673

                                Peters Injection system ser fint ut. Grattis.

                                Här en Prototyp system som jag svetsade 1996, men har vilat sedan des.
                                Skarvade en 900 k-jet insug och svetsade dom spridare rörer till en gammal GR2 insug. Rostfrit rör är gammal rör fron en Mejerier och fäst till K-Jet spälhus är CNC maskinerat. Meningen är att själv bränsle fördelare ska sitta annan sidan än i Petters lösning. Jag tar bort batteri, och där är bra blats. Men nu när tiden har gott så långt från början, det troligtvis kommer bli en datastyrd TATECH insprut med Liten turbo. Det är inte helt fel om service 95:n kan flyga också ?

                                  december 18, 2009 kl. 13:22 #149676
                                  tikkis wrote:
                                  …. Det är inte helt fel om service 95:n kan flyga också ?

                                  [size:14pt] 😀 [/size]

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.