Kamdrev

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-20 20:06 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18858
    peter
    Deltagare

    Hej
    Jag rev isär en V4 motor i helgen som enl. uppgift från förra ägaren
    skulle vara utrustad med stålkamdrev.
    Till min förvåning satt det ett alu.drev på kamaxeln och stål på
    vev och balansaxel.

    Så frågan är då: var alu.drev något som såldes av SAAB
    eller är det något som såldes av ”piratfirmorna”?

    /Peter

    #129132
    roger
    Deltagare

    ”Stålkamdrev”? Kamdreven är sällan i stål, det är inte dom som går sönder, det är drevet på balansaxeln. På vevaxeln är det alltid i stål. Jag förknippar ”ståldrev” som man brukar prata om med drevet på balansaxeln.

    Jag tror aldrig jag sett ett aludrev, dom jag sett har varit stål. Ekendahl vet säkert exakt.

    #129134
    stefan
    Deltagare

    jag tror nog gemena man säger ”ståldrev” men de satser som har funnits och finns idag är just gjutjärn på vev och balansaxel och alu på kamaxeln. Min lev i Tyskland gjorde nå egna testsatser med drev av järn på metervara på alla tre positioner och transmissionsljudet var alldeles uppåt väggarna så valet av material har nog gett sig själv.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng