Kapa 900 fjäder- Hur många varv till Saab 95

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Kapa 900 fjäder- Hur många varv till Saab 95

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-11-19 14:11.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Profilbild på fredrik l
    fredrik l
    Deltagare

Hej alla!
    Var tyvärr länge sen jag var här inne och skrev.
    Men har införskaffat mig en Saab 95 som jag har svetsat på i några år när andan fallit på.
    Fullständig strippning med total rostlagning med lös kaross på vagga.
    Har nu kommit så långt att jag har det angenäma jobbet att stoppa tillbaks växellåda, framvagn och bakaxel snart igen 🙂

Har riktigt fräscha 900 okapade bakfjädrar samt fina v4 okapade framfjädrar liggandes i gömmorna.
    Allting är nytt för övrigt som bussningar, dämpare, styr, spindelleder, hjullager, skivor mm mm.
    Tänkte först skaffa nya originalfjädrar men läst om att många med gott resultat satt dit kapade bakfjädrar från og 900 fram på v4a samt v4ans kapade framfjädrar bak.
    Men ingenstans verkar jag hitta hur mycket dessa ska kapas om man vill ha bilen så nära originalutseende som möjligt.
    Kan dock tänka mig att få ner bilen en halvdecimeter för körbarhetens skull. (har nyrenoverade knäledsdämpare bak)
    Så är det finns någon som vet hur många varv jag ska kapa på respektive fjädrar så är det nog på detta forum.
    Hur många varv för en halv decimeters sänkning?
    Vill ju ha bilen jämnhög och helst slippa kapa fjädrar fler än en gång.
    Stort tack på förhand / Fredrik Liljeqvist

Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

Har inte gjort det själv än men har för mig att folk brukar kapa typ 1,5 varv på framfjädrarna och att det ger en viss sänkning när man sätter dem bak.

Profilbild på fredrik l
    fredrik l
    Deltagare

Tackar för det.
    Det är ungefär vad jag läst mig till också eller 2 varv.
    Men hur många varv blir det på 900 bakfjädrarna som jag vill sätta fram för att få samma höjd?…. Det är ju frågan.
    Dom är ju bra mycket kortare och fetare tråddiameter än vad originalet har.
    Funderar om det är möjligt att mäta till sig höjden som blir genom att sätta fjädrarna i min verkstadspress och mäta vid tex 3-400 kg för att få en uppfattning hur högt bilen hamnar.
    Måste ta reda på vad tryckvikten fram respektive bak blir då.
    MVH Fredrik

Profilbild på fredrik l
    fredrik l
    Deltagare

Har läst ytterligare lite….nog plöjt igenom alla frågor här nu på Saabklubben 🙂

Kanske är bättre att behålla originalfjädrarna fram och bak från v4an och bara kapa ett varv eller två på dessa.

900 bakfjädrarna jag har kommer ifrån en 900 cc från 1984…..kanske blir för stötigt…

Hmm…jag forskar vidare 🙂

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.