Kärvande tändningslås

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Kärvande tändningslås

  • Författare
    Inlägg
    • april 3, 2014 kl. 18:51 #24338

      Ja då kärvar tändningslåset igen eller rättare sagt sitter fast som fan. Hade samma problem för ett år sedan men då körde jag en omgång låsolja och högtryck i låset och sen har det funkat fint fram till i dag, men nu hjälper inte det heller. Någon som har tips eller är det byte av låset som gäller Saab 900S-97.

      // Peter

        april 9, 2014 kl. 10:22 #174623

        Hej
        Ja det är byte som gäller, hoppas du får loss låskolven då detta kan vara besvärligt då låset kärvar/sitter fast.

        Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

          april 9, 2014 kl. 17:18 #174635

          jag hade samma problem på min 9-3 -02, låset ”ploppade” inte upp när man tog ur nyckeln följden blev att nyckeln inte gick att vrida om.
          Plockade ur tändnings låset rengjorde med bräkleen och tryckluft varvid en massa svart ”klägg” rann ur, fungerar därefter perfekt.
          Låsen får tydligen ej smörjas med 5-56 eller liknande.

            april 10, 2014 kl. 16:31 #174663

            Låset bytt. Fick hjälp att vrida nyckeln sen var det klart på fem minuter.

            // Peter

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.