Kladdig förgasare Solex 40B1

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Kladdig förgasare Solex 40B1

  • Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #470297

    Förgasaren verkar kladda utvändigt. Ser ut att bli oljigt på motorblocket under insugsröret. Motor med 1 förgasare, en 96’a från 1965 som varit avställd i 41 år.
    Vad kan orsaka denna nerkladdning?
    Har sänkt nivån i flottörhuset från 19 mm till 22 mm men inte noterat någon skillnad. Märkligt att det verkar vara olja. Tacksam för lite vägledning.
    M.v.h. från ett soligt men kallt Ockelbo. / CG Frank

    #470348

    Hmm…ser ut att kunna vara vattenspill från kylarlockets skvallerrör. Drog en slang som går ut under bilen och då slipper jag ”kladdet” runt förgasare och insugsrör. Måste vara glykolen som kladdar när vattnet dunstar. Blir nog till att skaffa nytt kylarlock, mitt verkar öppna lite tidigt…

    Men med en bil som stått över 40 år kommer det nog hända en del saker med…

    #470397
    Stefan
    Deltagare

    Bra att du hittade en lösning! Mitt renoveringsobjekt har varit kladdigt just där. Då har jag kanske en trolig anledning.

    #470427
    rally
    Deltagare

    Övre delen på kylaren är ett expansionskärl. Det kommer att trycka ut vatten ända ner till kylarcellerna vilket är normalt. Kladdig förgasare samt motorblock där under är också ett gissel du får leva med. Det beror på flera orsaker. Bla att förgasaren svettas igenom porer i godset samt att motorn trycker bensin luft bakåt ur motorn som sedan letar sig ner till motorblocket

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #470452

    Tack rally för det svaret.
    Intressant fenomen med kladd på förgasare/motorblock, trodde att något brustit någonstans, bilen har ju stått i 41 år så jag kan väl vänta mig lite överraskningar.
    Men då vet jag lite mer om detta.
    M.v.h. från Ockelbo/ CG Frank

    #471259
    urban
    Deltagare

    Olje på förgasarens utsida beror på….
    När motorn går på låga varv trycks luften bakåt genom förgasaren pga. att det blir övertryck i vevhuset innan kolven stängt insugsporten. Bränsle med olja fastnar på struten inuti luftrenare för att senare rinna ner mot förgasaren och hamnar på på förgasarens utsida.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #471417

    Nu har jag köpt en packningssats till min förgasare.
    Bytt dessa packningar och upptäckte då att det inte fanns någon packning mellan spjällhus och förgasarhus, kunde också konstatera läckage där. Gjorde en egen packning dit, och det blev mycket bättre. Kan ana lite klegg som vill krypa fram där men inte alls som tidigare.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.