KLON!

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-12-07 17:53.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13445

    enor
    Deltagare

    Snor skamlöst en tråd från STCS. Har ni sett den här bilen?

    http://www.autodoplnky.cz/index.php?typ=DMA&showid=5997&id=116074

    Skoda 1100 GT, visades första gången, efter vad jag kan uttyda trots bristande kunskaper i tjeckiska, på nån salong 1971. Men… är den inte VÄLDIGT lik nåt som känns bekant? *skrattar*…

    #90432

    jocke e
    Deltagare

    Opel GT menar du, eller?

    #90433

    lennart j.
    Deltagare

    Hej Enor och andra Sonettintresserade,

    Om ni orkar läsa min artikel nedan som publicerades i ”Sonettvärlden för ca 10 år sedan och under
    kapitlet ”DEN RÖDA, SKÄRMBREDDADE SONETTEN, Nr. 000.750* paragraf 2 hittar ni släktskapet mellan Skoda 1100 GT och Saab Sonett V4 och eventuellt Ferrari.

    SONETTER I ÖSTERLED – ELLER HISTORIEN OM DE TJECKISKA TÄVLINGSSONETTERNA
    av Lennart Jarenbäck, Blonay, Schweiz, 1995

    Vikingarnas härjningståg österut under 800 – 900 talen, främst i västra Ryssland och ända ner till Svarta Havet, är välkända för dem som uppmärksammat historieunder- visningen i skolan. Mindre känt, och föga hedrande, är att vikingarna under sina expeditioner också bedrev slavhandel med tillfångatagna unga kvinnor och män. Inte ens centralt belägna länder i Europa som nuvarande Tjeckien förskonades. Via floden Elbe nådde vikingarna ända fram till dåvarande Prag, där en lukrativ marknad för slavar utvecklades.

    Mer än ettusen år senare påbörjades en betydligt fredligare handelsoffensiv riktad mot dåvarande Tjeckoslovakien i och med att SAAB 96 lancerades. Att det blev en tävlingsförare, Zdenek Treybal, som i början av 1962 fick uppdraget att i Prag öppna agentur för SAAB, var säkert ett riktigt val av SAAB-ledningen i Sverige. Treybal hade träffat Erik Carlsson i samband med Polska rallyt 1961, och därmed kunde Erik lägga ett gott ord för honom, när SAAB skulle välja agent. Som den tävlingsförare han var, blev det helt naturligt för honom att pröva det egna märket på de Tjecko- slovakiska tävlingsbanorna, och detta icke utan viss framgång.

    Fyra år efter introduktionen av SAAB i Tjeckoslovakien var det dags för SAAB Sonett II, som presenterades för den tjeckiska allmänheten för allra första gången på den lilla bilmässan MVB i Brno år 1966. Till detta evenemang hade SAAB låtit översätta till Tjeckiska den försäljningsbroschyr, som samtidigt kom att presenteras på andra språk i flera andra Europeiska länder. Den Sonett II som avbildats i broschyren hade chassienummer 000.001 och vars detaljutförande avvek något från sina efterföljare. Om en verklig Sonett II kom att visas på mässan, och i så fall vilken, återstår att ta reda på.

    När det gäller efterföljaren Sonett II V4 vet jag bättre vad som hände och nedan följer historien om de två, och enda kända, Sonett II V4:orna i den Tjeckiska repu- bliken. Min första kontakt med en av Sonetterna ägde rum för mer än 8 år sedan, då jag köpte och fascinerad läste Björn Svallners bok ”The Sonett, and All Other SAAB Sports Cars”. På sidan 97 i boken finns ett foto av Sonett II V4 chassienummer 000. 750 med Mu. Dr. Pujman bakom ratten i väntan på att en kvastförsedd man skall släppa iväg ekipaget i en av de många tävlingar, som denna Sonett deltog i.

    För snart 4 år sedan kom jag genom SAAB-klubben i Brno i kontakt med Saab-intresserade Ing. Bretislav Novák, som berättade för mig om Juris Dr. Martin Chutný från Drásov, som ägde en vit tävlingssonett II V4. Bretislav kände även till en andra, röd tävlingssonett II V4, som funnits i grannskapet, men ej vem som ägde den för stunden.

    Under hösten 1991 hade jag nöjet att träffa Dana och Martin Chutný hemma hos mig i Blonay och fick då veta att den röda Sonetten tillhörde även den familjen Chutný, sedan ungefär ett halvår. Vid vårt andra sammanträffande i Schweiz strax före jul 1991 hade vi mer tid att reda ut historien kring de två Sonetterna. Via den brev- kontakt som uppstod, har Martin försett mig med mer infomation och ett digert bildmaterial av deras Sonetter, vilket gjort det möjligt för mig att sammanställa denna artikel.

    DEN GULDFÄRGADE – GRÖNA – VITA – GULDFÄRGADE SONETTEN, Nr. 000.267

    Den äldsta av familjen Chutný’s Sonetter är nummer 9 i skaran av Sonett II V4 från det första modellåret. Denna guldfärgade bil presenterades på bilmässan i Brno under hösten 1967, varifrån ett foto finns där den står i Saab’s monter i sällskap av en 96 -67 Monte Carlo. Sonettens vita inner-backspegeln avslöjar att det rör sig om en bil med lågt chassienummer.

    Strax efter mässan köptes bilen upp av bilhandlaren Syriste i Prag; som liksom Treybal var en känd tävlingsförare vid denna tidpunkt. Syriste lät lackera om bilen i grönt och ställde upp med den i flera tävlingar, förmodligen med bra resultat, efter- som han var känd som en av de bättre förarna i Tjeckoslovakien. Resultaten
    från Syriste’s tävlingar återstår dock att ta reda på.

    Flertalet modifieringar av bilen gjordes för att höja dess prestanda. Den viktigaste var att montera en trimmad 1740 ccm motor. Hjulhusen skars upp för att ge plats åt bredare däck och sikten bakåt förbättrades med en utvändig spegel på vänster fram- skärm. Den gröna Sonetten figurerar i åtminstone en Tjeckoslovakisk film, och kanske i flera, eftersom den lånades av en filmregissör (namn okänt) för att använ-
    das i rally-scener. I en av filmerna tävlar Sonetten mot två Renault Alpine. Martin har lovat mig en videokopia av denna film, som jag ser fram emot att få ta del av.

    Syriste behöll Sonetten i nära 10 år, men sålde den till en dam, Marie Lerchová den 24 Maj 1978. Marie, som var inredningsarkitekt till yrket, kunde inte förlika sig med Sonettens gröna färg. Hon tyckte att med dekaler och tävlingsnummer liknade den mest en militärbil, så hon lät måla om den i vitt. Den nyblivna ägarinnan färdades tydligen lugnt och stilla med Sonetten i drygt 8 år fram till den 17 November 1986, då Martin Chutný köpte den. Flera av familjen Chutný’s foton visar den vita Sonetten, fortfarande med de högt uppskurna hjulhusen, i sällskap med den andra Sonett II V4:an nr. 000.750.

    Efter att Sonetten köpts upp av Chutnýs har den knappast rullat, eftersom den genomgått en grundlig renovering för att återställa den till det skick den hade då den rullade av bandet i Arlöv. I dag är bilen återigen guldmetallic till färgen och vad som ej är original, men som inte stör enligt min mening; är den uppsättning av Ronal’s Silver-Spoke fälgar, som Dana och Martin fick med sig hem från sitt första besök hos mig i Schweiz. Sonetten cirkulerar idag med BOE•05•05 på skyltarna och de närmaste planerna för bilen är att behålla den i sitt renoverade originalskick. Den var ändock den första Sonett II V4:an, som kom till Tjeckoslovakien under 1967.

    DEN RÖDA, SKÄRMBREDDADE SONETTEN, Nr. 000.750

    Även denna Sonett kom att visas för allmänheten i samband med en mässa i Tjecko- slovakien, men först år 1968. Martin Chutný har givit mig ett foto av ett tidnings- urklipp från detta år, som visar en röd Sonett II V4 i en monter på en ungdomsmässa för vetenskap och teknik (Veda aTechnika Mládézi). Bilden föreställer den bil som beskrivs i det följande. Vem som kom att äga den under dess första månader är dock ovisst. Kanske den stod kvar hos Treybal.

    Någon gång under under 1968 köptes den dock upp av Skoda-verken, som på Tjeckiska heter AZPN (Automobilové Závody Narodni Podnik) i staden Mladá Boleslav, 56 km nord-ost om Prag. Konstruktörerna vid AZPN använde Sonetten som förlaga till att bygga två prototyper av en Skoda-kupé i samarbete med ett forsk- ningsinstitut i Prag för fordonsutveckling för småskalig produktion. Båda proto- typerna lär finnas kvar till beskådande vid Skoda-verkens muséum. En av dem presenterades i den Tjeckoslovakiska biltidningen ”Automobil”, som årsmodell 1968 av SKODA 1100 GT, med laminat-karosseri. Denna bil har från dörrarna och bakåt tydliga drag av Sonett II, medan formerna av frampartiet tycks ha lånats av en Ferrari Dino.

    Sonetten blev kvar vid Skoda-verken fram till 1969, då Zdenek Masita, som arbetade som tekniker vid fabriken, fick lov att köpa den. Masita var vid denna tidpunkt en välkänd tävlingsförare, speciellt i bergsrally-sammanhang. Han lät vässa Sonetten betydligt med en trimmad 120 hästars V4 motor, vars tvåstegsförgasare och lufttratt nödvändiggjorde att ett ovalt hål togs upp i bubblan på huven. Vidare breddades karossen med påbyggnader av hjulhusen för att rymma bredare däck, som mon-terades på original 8-ekrade Silver-Spoke fälgar. Yttre backspeglar kom till på båda framflyglarna och strålkastarna försågs med plexiglasskydd. Vidare installerades en nödströmbrytare på bakflygeln strax bakom tanklocket. Flera foton och tidnings-urklipp från tävlingar med Sonetten i detta utförande finns i min ägo. Masita’s tävlingsresultat har jag nyligen fått fram från Tjeckiska tidningsklipp men är än så länge oöversatta. Med denna modifierade Sonett lär Masita ha varit framgångsrik under hela 1970-säsongen.

    Inför tävlingssäsongen 1971 fick Masita besök av servicetekniker från Trollhättan, som försåg bilen med en fabrikstrimmad 150 hästars tävlinsgsmotor med special-byggda insugningsrör och två dubbla Weberförgasare. För att få plats med förgasarna och deras lufttrattar behövdes ytterligare en modifiering av huven. Masita skaffade därför ytterligare en huv, som också skärmbreddades och som fick två öppningar på vardera sidan om ”bulan”, genom vilka förgasarna och trattarna stack ut. Under 1971 täcktes förgasarna av ett läderstycke men inför 1972-års säsong försågs huven med en plastbrygga över förgasarna. Bilden på sidan 97 i Björn Svallner’s bok visar detta, senare utförande. Framtill på huven kunde man också läsa ”ch” inuti en triangel och därunder texten ”Choteborské strojirny”, vilket betyder Chotebor’s mekaniska verkstad. Masita var särskilt framgågsrik i bergsrallye-sammanhang fram till 1973 och lår ha vunnit sin klass åminstone en gång i det s.k. « Ecce Homo » loppet.

    Under 1974 köptes bilen av Mu. Dr. Pujman (Musicie Doktor), som fortsatte att tävla med bilen under registreringsnummer HBA•36•97. Liksom i fallet med Sonett nr. 000. 267, är det ytterst svårt att få fram resultat eller reportage från de tävlingar bilarna deltog i. Både Martin Chutný och Bretislav Novák håller på att göra efterforskningar för att eventuellt få fram något. Ett resultat från Pujman’s tävlande är att han en gång kom 3:a i « Ecce Homo » loppet i svår konkurrens med två formula 2-bilar framförda av tävlingsförarna Nesti och Nestinger.

    Vid uppnådda 70 år, närmare bestämt den 30 April 1991, skilde sig Pujman från Sonetten och sålde den till Dana Chutná. Bilen hade då i stor utsträckning återställts till en standard-bil och en vanlig V4 motor hade monterats. Karossen fick dock behålla de breddade hjulhusen baktill och motorhuven från Masitas’s första år med bilen var åter på plats. Dessutom hade den nu försetts med ”fotbollsfälgar” från en Sonett III. Varifrån dessa hämtats är tills vidare okänt.

    Under 1992 köpte dock Martin tillbaka tävlingsmotorn och specialhuven från Dr. Pujman. Martin har för avsikt, om tid och ekonomiska resurser tillåter, att montera tävlingsutrustningen igen för att eventuellt ställa upp i ett och annat rally. Bilen är klassad i Grupp 3, Grand Touring, enligt FIA’s klassningscertifikat nr. 598 för Sonett II V4, utfärdat den 1:e Maj 1968. Martin har detta originalcertifikat i sin ägo och kanske kommer det till pass en vacker dag.

    I dagsläget är Sonetten registrerad med nummer BMT 88-81 och står för det mesta garagerad hemma hos Chutný’s i byn Drásov i utkanten av staden Tisnov 20 km nord-väst om Brno. Då och då luftas den dock, och senast Sonetten besågs av en större allmänhet var i samband med den tekniska SAAB-träffen vid Ski Hotel i Nové Mèsto i Juni 1993. Där uppmärksammade bland andra den Österrikiska Saab-klubbens deltagare ekipaget och en av dem skriver som följer i klubbtidningen ”Trollpost” nr. 2 – 3/93: ”Den optiska höjdpunkten var en Sonett II, vars ägare tydligen är en hängiven läsare av tidningen ‘Tuning’. Annars är det svårt att förklara de påklabbade skärmbreddningarna ovanpå originalplasten. Kvistren sen-sjuttiotals-look”.

    Jag hoppas kunna återkomma med mer information om dessa två Sonetter så småningom och då främst redogöra för resultaten av deras härjningar på tävlings-banorna. Detta kräver dock ett svårt och tidsödande detektivarbete i samarbete med vännerna Dana och Martin Chutný, som jag vill tacka för att ha bidragit till denna artikels tillblivelse. Kanske har någon av Sonettvärldens läsare en pusselbit?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng