Kontaktdon bränslepump og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kontaktdon bränslepump og900
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2025-06-18 08:58 av
kaph.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har köpt ny bränslepump till min 900 och konstaterar att den har strömanslutning jag inte känner igen.
Efter att ha googlat mig matt undrar jag om någon här vet vad kontaktdonet heter, eller var det kan köpas? Jag gissar att jag inte är den förste som drabbas? Om inte annat bara den hylsa på ca 2,5-3mm diameter (går inte att komma ner med skjutmåttet) som jag behöver. Jag antar att det finns nåt som passar på elfa, Conrad eller liknande.
Det går säkert att mosa till en hylsa, eller att rent av löda dit något, men jag tänkte som omväxling använda rätt grejer om det går.
Attachments:
juni 17, 2025 kl. 00:10 #522063Vad säger företaget som du köpte pumpen ifrån?
Det är inte så att den blå och röda delen skall plockas bort?
Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008Med erfarenhet av eftermarknadsleverantörers generella förmåga och vilja att svara på såna frågor började jag här, med förhoppningen att jag inte var först på problemet 🙂
Men leverantören ska också tillfrågas.
Jag funderade också om den röda/blå plasten skulle bort. Och vill man så kan ju förstås såga av den om inget annat funkar. Men i och med att stiftet sticker upp så långt går det inte att komma ner med en vanlig insex för att skruva bort den. Samtidigt är ju inte stiftet gängat varför ringkabelskor likt den förra pumpen inte funkar. Jag tänker mig att det skulle finnas nåt slags enpoligt kontaktstycke som man skruvar fast på den röda/blå plasten (M14 om jag minns rätt) som kanske medger både tätning och god kontakt. Nån jäkel har ju trots allt bestämt att röd och blå plast ska sitta där och finns det dessutom gängor borde någon konstruktör ha haft tankar med det 🙂
När jag ställdes inför samma problem på en 900i -85 gjorde jag adaptrar enligt bild med flatstift mot originalkontakten och rund hona i den ände som fästs på pumpen.
Attachments:
Det är nåt jag har på alternativlistan också.
Är det en lite ihoppressad rund blå abikohylsa man skymtar på pumpen under krympslangen?
Det kanske slutar med att det får vara tillräckligt bra så man får igång skrotet och kan åka och köpa en glass nån gång innan vintern kommer…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.