Köpa "en sista" SAAB

Forum Övrigt Allmänt Köpa "en sista" SAAB

  • Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-06 22:47 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5420
    lostmygun
    Deltagare

    Harställt samma fråga på turboklubben…

    Om vi är pessimistiska och utgår från att SAAB:s saga är all och man har en peng att placera i en bil, vad skulle ni då köpa?

    Min fundering är att ta ett djupt tag i plånboken nu eller i en ganska snar framtid och köpa en bil till. Den kommer ställas in i ett väl ventilerat varmgarage och plockas fram sköna sommardagar och bara nöjesköras ett mindre antal mil per år.

    Hade man gjort samma sak med en 99 Turbo i slutet av 70-talet så hade man dessutom haft bil med en bil med ett ansenligt värde. Jag är förvisso 40+, så jag kommer vara död innan den bilen når samma status.

    Frågan är: Vad skulle du köpt?

    En cab?

    NG 9-5?

    Vänta och försöka komma över någon av de bilar som enligt uppgift ska stå kvar på linan i fabriken?

    Det är nog ganska klokt att väga in tillgången på bränsle i framtiden. Det kanske är klokare att satsa på en diesel (biodiesel kommer ju alltid gå att framställa) eller etanol (kokade brännvin i min ungdom så det kan jag).

    Eller skulle du försökt leta reda på en og 900 cab? 99 Turbo? Finns det någon annan modell som jag missat? Viggen???

    #37304
    cabmange
    Deltagare

    Nybil en independens cabbe.

    En beg så Viggen og900 cab, og900 aero cupe, 9000 aero, 99t är alltid rätt

    #37308
    enor
    Deltagare

    En välutrustad ng9-5 helt klart. En helt fantastisk bil!

    #37309
    counterparts
    Deltagare

    Fattas en Platinagrå OG900Aero 92-93 i samlingen…
    Annars har man de viktigaste turbo-ikonerna samlade…

    #37318

    Tittar man på de bilar som är mest attraktiva idag så verkar det vara alla specialmodeller; Aero, Monte carlo, Sport osv… Så independent-cabbe eller NG9-5 Aero med mycket lullull (pusslade lite på saabsverige.se 447 500:-) kanske, med det är väll ogenomförbart antar jag!

    #37322
    jimbo
    Deltagare

    den bilen som man ser som en rolig slit och släp bil.
    9000 aero är på intåg så en tidig 9-5 aero måste vara en blivande samlarbil.
    hur många trodde att en 99 turbo skulle bli ett samlarobjet för 10-15 år sen då va den billig rolig slit och släp bil

    #37329
    lostmygun
    Deltagare

    Tack för svaren! fortsätt gärna komma med fler synpunkter.

    Har en ng 9-5 som tjänstebil (egenföretagare). Underbar bil! Skulle ju kunna behålla den när leasingen går ut, men den kommer ha gått relativt långt då.

    Har kollat runt en hel del på de fd tjänstebilar (?) som kommit ut på marknaden de sista månaderna.

    Här är chassienr 42

    eller kanske chassienr 83

    Har funnits ett gäng ytterligare men de verkar faktiskt säljas rätt snabbt… Relativt sett verkar priserna stabiliserat sig de sista veckorna. Ett tag i höstas var det fritt fall, men nu verkar det finnas köpare.

    I min ungdom (för drygt 20 år sen) arbetade jag på Volvo. Om inte jag minns fel så var de 400 första tillverkade bilarna av 850 förseriebilar som aldrig lämnade företaget.

    #37330
    bengt j
    Deltagare

    Angående Independence Cabben som det skrevs om tidigare i tråden.
    Är det någon som vet om det kom ut några bilar på marknaden, hann dom tillverkas över huvud taget innan fabriken stängdes.

    #37331
    cabmange
    Deltagare

    Det har tillverkats några och några står nu på bandet av de 100 som skall tillverkas. Det skall nog bara att gå till år och lägga en order. Man kanske skulle göra det 🙂

    //mh

    #37336
    phermansson
    Deltagare

    NG9-5 kombi skulle jag satsat på. Originell och supersnygg (gillar kombis).
    Det rullar några fabriksbilar i Trollhättan, så för rätt pengar borde det gå att få loss en.

    #37342
    hotrodder
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    NG9-5 kombi skulle jag satsat på. Originell och supersnygg (gillar kombis).
    Det rullar några fabriksbilar i Trollhättan, så för rätt pengar borde det gå att få loss en.

    Mmmm prexis och det lär ju vara en överhängade risk att dessa blir lika *nåja* mytomspunna som 95/-59´orna i framtiden.

    #34677
    enor
    Deltagare

    Problemet är väl att fabrikens ng9-5 kombis är reggade som prototyper – det innebär dessvärre att dom inte kan reggas om på en privatperson, utan måste skrotas…

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng