- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-02 11:13 av .
- FörfattareInlägg
- 12 september, 2009 kl. 10:30 #20770
sneaky
DeltagareKöpte en saab v4 72:a i somras och kopplingen var dålig redan vid köpet, så den måste bytas.
Har läst att det finns olika varianter, så det gäller att köpa rätt? Hur tar jag reda på vilken typ av koppling som passar just min -72:a?Mycket tacksam för svar!
12 september, 2009 kl. 13:20 #145278stefan
Deltagarefinns bara en standard koppling, den passar alla V4
20 september, 2009 kl. 08:05 #145592sneaky
DeltagareDet är inte vad jag hört/läst… så det ska alltså fungera fint med en koppling från Mekonomen eller liknande?
20 september, 2009 kl. 11:12 #145596Bengt Åkesson
DeltagareJa
Skulle vara kul att veta vad du hört/läst 🙂
20 september, 2009 kl. 11:29 #145599fredrik.a.
DeltagareTror Hotrodder hade något problem med det där!
20 september, 2009 kl. 12:08 #145602hotrodder
DeltagareFredrik.A. wrote:Tror Hotrodder hade något problem med det där!Nej då bara funderingar över tidigare inlägg om problem med olika kopplingar till V4´an. Yppade sej tydligen i vibbrationer om man inte monterade tryckplatta med ”rätt färg” på fjädrarna. Vad jag förstått så var det tydligen fabrikationsfel på ett antal kopplingar men det är ett antal år sedan. Fredrik E eller Stefan från Torpshammar har jag för mej redde ut begreppen. Hur som helst så köpte jag en komplett koppling till V4 på Autoexperten och monterade utan probs med vare sej vibbrationer el. dyl.
20 september, 2009 kl. 13:45 #145605fredrik.a.
DeltagareSå var det ja! :doh:
27 september, 2009 kl. 09:57 #145878sneaky
DeltagareTack så mycket för svaren! Är precis tryckplattan som är fel på min, enligt min saabverkstad. Den frikopplar (skapligt) numera när pedalen är halvvägs nere och trampar man mer, så låter det ILLA…
Då borde jag alltså kunna köra på en koppling från Mekonomen eller liknande, utan problem?
27 september, 2009 kl. 10:28 #145879stefan
Deltagaredet är ingen som krånglat och shimsat ut slavcylindern för mycket då?
1 oktober, 2009 kl. 18:40 #146075sneaky
DeltagareHar inte kollat slavcylindern. Bilen har gått inom samma familj/släkt sen ny och förra ägaren sa bara att kopplingen bör bytas (eller justeras?)… Han har bytt koppling för några år sedan. Har luskat lite på andra forum och det är tydligen SACHS-kopplingar tillverkade mellan 1998-2000 som har fabrikationsfel på tryckplattan, så det måste vara en sådan som sitter där nu, men det BÖR vara lugna puckar att köpa koppling nu iaf…
1 oktober, 2009 kl. 20:33 #146082kimpanrally
DeltagareJag har en helt ny tryckplatta ligger dock ingen ny lamell men har en bra begagnad
som skulle fungera väldigt länge i en standardbil, är du intresserad hör av dig på
nr: 0708589459.//Fredrik
2 oktober, 2009 kl. 11:13 #146098anders jensen
DeltagareHar du provat med att shimsa in tryckplattan?
En del tryckplattor behöver shimsas upp lite för att fungera perfekt.
Jag har inte någon verkstadshandbok framför mig men jag tror det beskrivs där.Kolla genom att lägga en linjal tvärs över monterad koppling, ligger den lilla anliggningsplattan för urtrampningslagret under linjalen/tryckplattan, skall det shimsas.
Den shimsas upp genom att man släpper lite på tryckplattans skuvar och lägger lämplig tjocklek på shims mellan tryckplattan och svänghjulet. Jag använder hjulinställningsshims, klipp av och använd ändarna.
Oftast räcker den med någon mm. Dra åt och kolla.Ligger den över skall det bara vara och lägga i motorn igen.
/Anders
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.