Köpa rätt koppling till Saab 96 V4

Forum Övrigt Allmänt Köpa rätt koppling till Saab 96 V4

  • Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-02 11:13 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20770
    sneaky
    Deltagare

    Köpte en saab v4 72:a i somras och kopplingen var dålig redan vid köpet, så den måste bytas.
    Har läst att det finns olika varianter, så det gäller att köpa rätt? Hur tar jag reda på vilken typ av koppling som passar just min -72:a?

    Mycket tacksam för svar!

    #145278
    stefan
    Deltagare

    finns bara en standard koppling, den passar alla V4

    #145592
    sneaky
    Deltagare

    Det är inte vad jag hört/läst… så det ska alltså fungera fint med en koppling från Mekonomen eller liknande?

    #145596
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ja

    Skulle vara kul att veta vad du hört/läst 🙂

    #145599
    fredrik.a.
    Deltagare

    Tror Hotrodder hade något problem med det där!

    #145602
    hotrodder
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Tror Hotrodder hade något problem med det där!

    Nej då bara funderingar över tidigare inlägg om problem med olika kopplingar till V4´an. Yppade sej tydligen i vibbrationer om man inte monterade tryckplatta med ”rätt färg” på fjädrarna. Vad jag förstått så var det tydligen fabrikationsfel på ett antal kopplingar men det är ett antal år sedan. Fredrik E eller Stefan från Torpshammar har jag för mej redde ut begreppen. Hur som helst så köpte jag en komplett koppling till V4 på Autoexperten och monterade utan probs med vare sej vibbrationer el. dyl.

    #145605
    fredrik.a.
    Deltagare

    Så var det ja! :doh:

    #145878
    sneaky
    Deltagare

    Tack så mycket för svaren! Är precis tryckplattan som är fel på min, enligt min saabverkstad. Den frikopplar (skapligt) numera när pedalen är halvvägs nere och trampar man mer, så låter det ILLA…

    Då borde jag alltså kunna köra på en koppling från Mekonomen eller liknande, utan problem?

    #145879
    stefan
    Deltagare

    det är ingen som krånglat och shimsat ut slavcylindern för mycket då?

    #146075
    sneaky
    Deltagare

    Har inte kollat slavcylindern. Bilen har gått inom samma familj/släkt sen ny och förra ägaren sa bara att kopplingen bör bytas (eller justeras?)… Han har bytt koppling för några år sedan. Har luskat lite på andra forum och det är tydligen SACHS-kopplingar tillverkade mellan 1998-2000 som har fabrikationsfel på tryckplattan, så det måste vara en sådan som sitter där nu, men det BÖR vara lugna puckar att köpa koppling nu iaf…

    #146082
    kimpanrally
    Deltagare

    Jag har en helt ny tryckplatta ligger dock ingen ny lamell men har en bra begagnad
    som skulle fungera väldigt länge i en standardbil, är du intresserad hör av dig på
    nr: 0708589459.

    //Fredrik

    #146098
    anders jensen
    Deltagare

    Har du provat med att shimsa in tryckplattan?

    En del tryckplattor behöver shimsas upp lite för att fungera perfekt.
    Jag har inte någon verkstadshandbok framför mig men jag tror det beskrivs där.

    Kolla genom att lägga en linjal tvärs över monterad koppling, ligger den lilla anliggningsplattan för urtrampningslagret under linjalen/tryckplattan, skall det shimsas.
    Den shimsas upp genom att man släpper lite på tryckplattans skuvar och lägger lämplig tjocklek på shims mellan tryckplattan och svänghjulet. Jag använder hjulinställningsshims, klipp av och använd ändarna.
    Oftast räcker den med någon mm. Dra åt och kolla.

    Ligger den över skall det bara vara och lägga i motorn igen.

    /Anders

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng