Köpråd 9-3 diesel 04-06

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Köpråd 9-3 diesel 04-06

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Köpråd 9-3 diesel 04-06

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 15, 2013 at 14:10 #7416

      Hej, jag funderar på att köpa en 9-3 runt årsmodell 04-06 men har aldrig haft en 9-3 eller saab diesel förut. Så skulle vilja ha lite köpråd. Vilken motor som är bra eller ska undvika. Vad jag förstått så finns 1,9 – 119 hk. 2,2 – 125 hk.
      Även kända ställen där rost har förmågan att visa sig, och kända problem

      Sen skiljer det något i komforten mellan 9-3 och 9-5, har nu en 9-5 2,3 2002. Är väldigt nöjd med bilen men tycker den är lite dyr i drift. Och skulle vilja testa 9-3 . Skriv gärna vilken modell och utrustning ni föredrar.

      Mvh: Albin

        oktober 16, 2013 at 09:38 #60193

        Kul att du tittar mot NG9-3, har hört mycket gott om TTID. Både snål och hyffsat pigg.
        Om du tittar in på STCS-forum kommer du säkert hitta mycket nyttigt.

        Själv gjorde jag precis tvärt om. Köpte en TurboX som drar mycket och kostar en hel del. Men mycket härlig bil.
        Utrustningen är jag inte så insatt i, störe ljudpaket och baksensorer är ju najs. Men inte avgörande i mitt fall.

          oktober 16, 2013 at 10:16 #60198

          Tack för svaret, ja vill ha diesel och tänkte testa någon ny modell för mig. Tycker också 9-5 är lite onödigt stor för mig själv. Ja de ska ju vara snåla har jag läst lite om, ska nog åka och testa en snart. 🙂

          Ja turboX verkar vara en fruktansvärt fin och trevlig bil. Men törstig är den säkert men det kan det ju vara värt det.

            oktober 16, 2013 at 12:17 #60204

            I dessa modeller hittar du en 2,2 opel maskin 2004.

            Ingen imponerande snurra men gör sitt job ganksa bra.
            Dock finns det bilar som har haft diverse problem, mitt exemplar fungerade bra I 12.000 mil med enbart problem med sprucken IC.

            2005 så är de två versioner av 1,9 Fiat snurran. En 8 ventilare på 125 (115) hk och en 16 ventilare på 150 hk.

            Även där inget absolut mästerverk men fullt ok, runt 0,65-0,7 blandad körning.
            Finns bilar som kommer ner under 0,5 I samma storlek men då med svagare motoerer.

            Dessa 2005-2006 bilar har en ganska lång lista med felaktigheter, som bör vara fixat på bilar idag.

            Typ
            – Generatorer
            – Virvelspjäll
            – EGR ventil
            – Svänghjulet (dubbelmasse svänghjul, även andra bilmärken har problem med detta)

            men du får en bil med dieselvärmare som du kan tidsstyra och en riktigt trevlig bil på vägen.

            //MH

              oktober 16, 2013 at 13:21 #60205

              Tack för jättebra info! Nu vet jag lite mer om motorerna iaf, verkar som det inte spelar så stor roll på vilken man väljer, är riktigt sugen på en sådan bil nu, får se hur det blir. Återigen tack för bra info, men andra får gärna lägga till någon 🙂

                oktober 16, 2013 at 18:12 #60221

                Riktigt trevliga bilar. Lite hårdare än 9-5 på gott och ont. Jag föredrar faktiskt 9-3, rapp och vass på småvägar.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.