Korrekt dimension för bränsleslang till Saab 96 V4 1973?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-27 22:05 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Korrekt dimension för bränsleslang till Saab 96 V4 1973?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Korrekt dimension för bränsleslang till Saab 96 V4 1973?
Hejsan.
Jag har under sommaren rengjort bränsletanken och bytt flera bränsleslangar på min Saab 96 V4 från 1973. Då upptäckte jag att dimensionerna var olika på bränsleslangarna i motorrummet jämfört med anslutningsslangen till bränsletanken. I motorrummet satt 8 mm slang av modernare slät typ medan anslutningen till bränsletanken var av äldre tygomspunnen typ med 6 mm dimension.
Verkstadshandboken rån Haynes gav inte så stor vägledning till vilken dimension som är korrekt för årsmodell 1973. Däremot noterade jag att Svenska Saabklubben Reservdelar tillverkar tygomspunnen slang i dimensionen 6 mm där det framgår av beskrivningen att slangen är avsedd för Saab 96 till och med 1971 och Saab 99 till och med 1974.
Är det någon som vet vilken slangtyp som är korrekt för 1973 eller vilken verkstadslitteratur som jag bör djupdyka i?
Hej Peter. Någon gång 72 bytte man till den nyare bränslepumpen med 8 mm. anslutning. Gamla pumpen hade 6 mm. Så på din 73:a är det helt rätt som du har det. Du får gärna höra av dig till mig om något är oklart. Hälsningar Göran.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem