Kostnad o renovera 16"aero

Forum Modellspecifika forum OG900 Kostnad o renovera 16"aero

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-13 05:39 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7783
    5xaero
    Deltagare

    Någon som vet vad det kostar o renovera 16″aero fälgar då den polerade fälgbanan krackelerat?

    #59294
    cabmange
    Deltagare

    @5xaero wrote:

    Någon som vet vad det kostar o renovera 16″aero fälgar då den polerade fälgbanan krackelerat?

    Typ från en pava sprit hos någon med en svarv till 4-5 tusen.

    //MH

    #59299
    plankan
    Deltagare

    Jag fick pris från en firma i helsingborg på 1800:- pr fälg
    Då ingår rubbet inkl lack du själv bestämmer

    #59304
    5xaero
    Deltagare

    Någon som har en svarv, jag ordnar spriten :CH

    #59309
    rodder76
    Deltagare

    Var i landet finns du?
    Hur illa däran är fälgarna?
    Hur ”perfekt” skick vill du åstadkomma?

    Om du kommer förbi Linköping i närtid kan du få detaljstudera en uppsättning egenrenoverade fälgar. Tidsåtgång beror mycket på hur lätt/svårt det är att få bort den gamla färgen och hur mycket ”trotoarskador” det finns.

    Mina kostade mig inköp, några sandpapper, en sprayburkar färg och en (eller var det två) burkar klarlack. Kanske (minns inte) lade någon grundförutsättning med)
    Nu köpte jag sprayburkar på Mekonomen. De de blandar själv i butik. Lite dyrare, mycket bättre. Men tiden är den dyraste, helt klart! Ska snart göra MINST en uppsättning till.

    Jag har, på jobbet, tillgång till svarv, men kör med slippapper istället för att lägga på svarvstålet. Det innebär lite annorlunda ytfinish än fabriksoriginal, men blir jäkligt fint!

    Har man inte svarv kommer tipset här:
    Färgborttagningsmedel!
    Smeta på, lägg hela fälgen i en sopsäck över natten och hoppas att färgen släppt bra. Gör om vid behov. Jag testade Biltemas utan sopsäck. Odugligt! Andra har sagt att den funkar bra med sopsäck.
    När färgen är borta är det lättslipat med sandpapper. Men det har en retlig förmåga att ge ”vändrepor”.
    Palla nu upp bilen bra. Lägg framhjulen UNDER framvagnen. Detta är en ren ”skärp och hängslen”-åtgärd. Faller bilen ned, landar den en fälg upp!
    Starta motor och peta i femmans växel. Var så god. En svarv med lagom hastighet för ”förhand”-svarvning.
    Om du har trottoarskador försvinner de förvånansvärt ”lätt” även med sandpapper. En sådan skada måste vara rätt kraftig för att kräva svets.

    Färg då?
    Kom och bedöm mina omlackerade fälgar. Inte 200% perfekt i nyansen, men med allt jobb jag lade ner för att hitta rätt så är jag ändå väldigt nöjd med nyansen. I garaget var det jäkligt svårt att uppfatta nyansskillnaden, men i dagsljus upplever jag den lite ljusare, kanske beroende på att det är nylackerat.
    Leta på 900klubben. Där finns en tråd om 16″Aero-renovering, var lackskarv ”ska” ligga och vilka nyanser olika personer använt.

    Jag använde en lätt modifierad variant av Audi/VW LD7V

    #59312
    kg70
    Deltagare

    Mina var också tråkiga i kanten men den grå lacken var ok. Jag maskade av det grå med tejp och drog på färgborttagning. Jag råkade ha en gammal burk från tiden när kletet fortfarande hade rejält ”bett”. Ingen sopsäck.

    Sedan slippapper i olika grovlekar och autosol eller liknande tills man är nöjd med finishen. Jag la mig ett par snäpp under ”spegel”. Som rodder76 skriver går det lätt att slipa bort även ganska kraftiga repor. Jag valde att hoppa över klarlack tills vidare.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #59327
    rodder76
    Deltagare

    Här är en Gammal tråd på 900klubbens forum som behandlar ämnet lite.
    http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=342&hilit=ld7v

    Ett urklipp ur detta:
    @rodder76 wrote:

    Tjenare grabbar
    Dags att skrämma upp min absoluta favorittråd till topplacering, be involverade att ladda upp bilder på nytt och göra denna tråd aktiv igen. Glöm inte att 16″ Aero-nörderi är en egen undergrupp i vänskapen 😉

    Jag har ägnat en stund åt att sammanställa lite färgförslag för att försöka forska mer i detta själv. Tyvärr har man inte egen tillgång till ett någorlunda uppdaterat färgkarteregister, och ingen blandningsdator. Varför har vi ingen Aero-nörd som är lackerare?

    Jag skulle se till att äntligen få färg på mina fälgar, och tänkte gå rakt på joh900’s grejjer. Det såg snyggt ut på bildrna som inte fungerar längre. Sakerna som behövdes var inköpta på en BDS-butik, så jag söker upp dem och ska beställa. Chocken kommer när de inte kan leverera en endaste sak som joh900 köpt på en annan BDS ansluten butik på andra sidan Sverige. Åker vidare till ”Färgservice” i Linköping som jag precis fått veta att de är de enda kvarvarande i Linköping som kan leverera billackeringsmaterial till privatperson, och stöter på en grabb, trött på att stå i kassan, men som gillar att nörda in i färgvärden. Det är nu det spårar ur.
    Efter tre timmar på Färgservice, och två timmar hos Mekonomen så har jag min egna analys:

    Färger jag söker efter i färgkartor efter tips på vad andra använder
    Saab 279 Steel gray -> Spektrometeranalys påstår detta
    Honda Magnum Silver NH617M -> Färgen joh900 körde med
    GM Europe Smoke Gray -> Färg som SaabAero testat en gång
    Suzuki 20H Warm Sílver -> Färg som SaabAero använde senast
    Ford Medium Charocoal Met. -> Tips på Saablinks
    VW LD7V (alt. namn D7V) Silbergrau-met -> En annan spektrometeranalys

    Resultat av detta.
    Saab 279 Steelgray vet jag sedan innan att den är helt fel men letar ändå rätt på ett färgprov att testa på.
    Honda Magnum Silver hittar jag färgkarta på
    GM Europe Smoke Gray -> En av alla miljoner färger GM använt. Hittar ett färgprov, men är inte 100% på att det är rätt nyans som SaabAero använt
    Suzuki 20H Warm Sílver -> Hittar av någon anledning inte denna färgkod någonstans.
    Ford Medium Charocoal Met. -> Hittar ett färgprov
    VW LD7V (alt. namn D7V) Silbergrau -> Denna färgkod finns i minst 7 olika nyanser. Hos Mekonomen har de färgprov och blandningsrecept för två av dessa

    Att 279 Steelgray inte stämmer vet jag sedan innan och poängterar väldigt mycket här. Kollar mot fälgen och det är uppenbart för mörk och innehåller alldeles för mycket rött.
    Honda Magnum Silver, som inne i färgrummet upplevdes väldigt lik Steelgray med en minimal nyansskillnad visade sig upplevas mörkare än Steelgray på de ljusa partierna på fälgen.
    Den GM Smoke Gray som jag hittade var minst lika mörk som 279 Steelgray, och jag slog bort den direkt. Efter så mycket sökande var jag enbart ute efter något ljusare än Steelgray
    På bilderna SaabAero har i denna tråd är det även uppenbart att Suzuki 20H Warm Silver är för mörk mot originalkåpan han jämför med.
    På Mekonomen hittar jag Ford Medium Charocoal Met. och kan konstatera att detta är en riktigt snygg färg, med riktigt snygg effekt, men är inte alls vad vi söker. Värt att påpeka är att jag inte hade någon färgkod, så det behöver inte vara den färgkod som personen på Saablinks rekomenderade.
    VW LD7V (alt. namn D7V), färgen med tusen nyanser. Enormt mycket ljusare än alla övriga och jag tror aldrig att den under några omständigheter ska kunna upplevas så mörk som en Aero 16″ kan vara ibland. Mekonomen har två nyanser av D7V. Dels D7V och D7V +D+G. Dessa prover hade jag chans att jämföra med i både dagsljus, skymmning och mörker. Deras D7V passar bäst hittills. Det ena abret är att det finns ett test under alla ljusförhållandena som D7V +D+G passar bättre.

    När man kollar färgreceptet på flera av dessa färger så är svart och silver (metallic) i olika mängd en självklarhet och gärna . Blått eller violett förekommer i många. Många har även någon ton av rött eller oxid. Honda Mangnum Silver har ingen rödton alls. Svart, två olika silver (metallic) och blått är vad som finns i den färgen. Om det ska vara rött i för att få den originallika färgen är ingen som vet, men det var en skoj parentes i nörderi. I VW D7V finns varken blått, violett eller rött. Den har en enstaka droppe grönt. Men i D7V är det både violett och blått.
    Något som är intressant är att när man tar sin D7V och D7V +D+G och jämför med 279 Steelgray så försvinner den grå 279 Steelgray och fullkomligt skriker ut en rosa-cerise ton

    Hela detta efterforskande slutar med att jag tillsist inser att jag måste bestämma mig. I samma sekund som jag betäller två burkar D7V så ställer jag mig, skriver ett eget recept baserat på D7V och D7V +D+G. Vad det blir? Den som lever får se…..

    //David

    Som minnesanteckning för mig själv. Lexus 90-95 C04/UA30/UCA30 (99412) kan vara en färg att jobba vidare med om min D7V Special visar sig vara galen.
    För er andra så är denna Lexusfärg hyfsat bra, men inte lika rätt som LD7V (D7V)

    Värt att notera:
    Jag är ingen lackerare och har inte en susning m vad jag snackar om :ROLF
    Tyvärr hittar jag inte igen bilderna jag vill minnas att jag tog när mina fälgar renoverats. Jag var gruvligt nöjd med min färg DÅ, när jag jämförde med en annan uppsättning….. när de låg i garaget.
    När jag plockade ut dem i dagsljus för någon vecka sedan upplevde jag dem ljusa (men skitsnygga).

    Man kan se en dålig bild här:
    http://www.garaget.org/?car=330756&image=3207317
    Värt att notera här….. Fälgen på 900:an har jag aldrig tyckt haft ”rätt” effekt i den grå färgen. Att den dessutom har silvermålad kant förhöjer inte upplevelsen på den fälgen (tycker den ser dassig ut). Vad gäller fälgen som sitter på bilen så ser kvaliteten på det grå fältet ut att vara original, men jag vet inget om den. Snygg är inte den fälgen i vilket fall, och har inte alls rätt iögonfallande effekt i solljus eller skuggspel.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng