Längsarmsbussningar 9-5

Forum Övrigt Allmänt Längsarmsbussningar 9-5

  • Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-01 11:47 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19249
    hotrodder
    Deltagare

    Då frugan mest har 9-5´an så inser man ju inte hur saker försämras. Visst har jag tyckt att den varit allmänt orolig efter vägen och riktigt otrevligt instabil i bakvagnen men e ju så jobbit att lägga ner mektid på bruksisen.
    Well… skulle ju åka dryga 50 mil enkel med biltrailer för att hämta ”nittioniaemsen” 😎 Därför tog jag in 9-5´an vid 22-snåret torsdagskvällen innan avfärd norrut och hissade upp skiten för att byta bussningarna, stötdämparna och fjädrarna som legat i verkstan i dryga 2-månaders tid.

    Kvart över tolv sänkte jag ner den igen och funderade på varför jag dragit så förbannat på detta som tog knappt två timmar att fixa 😡 Jag släckte lyset och skrev en lapp till frun att -9-5´an står klar i verkstan-
    Vid tiotiden nästa dag ringer hon upphetsat och säger att -det är en helt annan bil… och nu sladdar den inte efter vägen heller… Märkligt som tusan tänker jag, sådan jäkla skillnad kan det väl inte vara och gör en rejäl provkörning innan jag hakar på trailern på fredagskvällen.

    Säger bara snacka om skillnad :applause: Med full attack kan man åka 130-140 ut i mittsträngen och med en hand på ratten gå ur och in i hjulspåren vid omkörningar. Det är bara ett probs… 9-5´an har blivit en jäkla körkortstjyv om man inte ser upp :confused:

    Säger bara… ni som lider av instabila 9-5´or, byt längsarmsbussningar NU!!! :lecture:

    #132459
    mr ems
    Deltagare

    Hi Hi Hi

    Köpte en 9/5 för ett halvår sen ,efter ca 2 veckor tänkte jag att det var dax att
    testa vad bilen tålde med lite hårdare körning hääp vad man blev överraskad
    det var precis som man tappade bakvagnen . Helt otrolig komfort om man kör fint men ett svin om man pressar den för hårt. Bytt bussningarna bak monterade speedparts läckra lila
    evighets bussningar ,en baggis att byta.Efter en liten Tyskalands tur (har 27 mil enkel resa ner till Burg) Så skall det monteras förstärkta fjädrar .9/5 an har väldigt lååång fjädings väg. Har på god väners 9/5 or monterat Kilen förstärkta fjädrar med bra resultat
    dom som har dragkrok !!

    Bengt M

    #132470
    nbottning
    Deltagare

    Kan flika in med att den bussning som infördes på 9-5 08–> och som ersätter de äldre är av bättre kvalitet än de tidigare. Sen säger jag inte att polyuretanbussningar är varken bättre eller sämre, det saknar jag erfarenhet/kunskap om.

    Vidare är det, som hotrodder gjort, klokt att byta st.dämpare och fjädrar när man liks är i tagen. Har sett några ”säckiga” 9-5or på verkstaden där jag jobbar. Däremot byts sällan dessa bussningar på Vectra B, lättare bil skulle jag tro är anledningen till det.

    #132501
    john gt
    Deltagare

    Låter ju lätt har alltid hört att det skall vara så bökigt att byta dessa bussningar? men här låter det som om det är dölätt. Byta stötdämppare är lätt det har jag själv gjort.

    John.

    #132507
    97sonett
    Deltagare

    med rätta verktyg tar det 30min att byta bägge bussningar,med fel verktyg en halv dag :jobbar:

    #132515
    rolle g
    Deltagare

    ……och de rätta verktygen är?
    Och den rätta metoden att göra det är?

    Tacksam för svar, har nya bussningar som ligger och väntar på att bli bytta.

    // Rolle

    #132519
    hotrodder
    Deltagare

    Var som sagt bra mycket lättare att byta bussningarna än vad folk har sagt och enligt mångas rekomendationer så köpte jag inte Saab original utan Powerflex delbara polurutanbusningar (tror tom. dessa rekomenderas på en del Saabverkstäder)Enlig Saab och WIS så ska man montera ner hela längsarmen :confused:

    Jag lossade bara nedre stötdämparfästet. Skruvade loss lilla fästet för bromslang/rör på själva längsarmen och markerade noga med en rits hur stora bussningsfästet satt monterat mot bilens golv. OBS detta är viktigt! eftersom du justerar toe in/toe ut på detta fäste. Lossade sedan de tre bultarna som håller detta fäste. Stoppade en tjock träkloss mellan längsarmen och bilens golv så man kommer åt att jobba och använde en vanlig sticksåg att kapa ur drygt en centimeter på själva metall-bussningshylsan så spänningen/presspassningen försvann.

    Att komma åt och kapa var en tämligen enkel match då hela gummidelen av bussningen var så dålig att man bara tryckte bort den med fingrarna. ”Jacket” du kapar i bussningens metallhylsa gör det sedan till en skitsak att ”driva ut” resterna av bussningen med den luftdrivna huggmejseln. Powerflexbussningarna är ju tvådelade så själva monteringen av dessa är gjord på en halvminut å sen ere bara att montera tillbaka fästet exakt efter märkningen i golvet.
    En bra länk med bilder och beskrivning på bussningsbyte: Saab 9-5 Rear Trailing Arm Bushings
    Eftersom jag ändå skulle in under bakvagnen å böka så bytte jag även fjädrar och dämpare på samma gång. Framförallt stötdämparna på 9-5´an är ju av sekundär kvalite och detta jobb var snudd på fånigt enkelt.

    #132520
    97sonett
    Deltagare

    Ett pressverktyg för och pressa i bussningen och en borrmaskin eller tigersåg för att få ur bussningen.Tänk på att en hjulinställning är nödvändig efter detta, toe-justeringen ändras.
    Utan lyft är det nog rätt bökigt kan jag tänka mig,jag har ju en egen billyft 🙂

    #132525
    Dicst
    Deltagare

    Jag rekommenderar oxå en riktig fyrhjulsinställning efter byte av bussningar (och stötisar). Vi gjorde oss riiiiktigt noga när vi bytte på min bil, men lik förb…t åt det upp mina bakdäck under sommaren. Det är mycket känsliga inställningar det är frågan om, så det betalar sig snabbt med tanke på vad ett däck kostar. Sedan blir bilen garanterat tyst i chassiet oxå om man ställer in den.

    #132526
    john gt
    Deltagare

    Va det den delade bussningen som fanns att köpa på Spedparts?

    #132527
    Dicst
    Deltagare

    Japp!

    #132533
    rolle g
    Deltagare

    Hej och tack för svar.

    Inser nu att jag borde köpt den delade bussningen från Powerflex, om inte annat för att den verkar betydligt enklare att montera.

    Well, nu har jag orginaldelarna och fått låna ett verktyg som ska gå att pressa bussningen på plats med, utan att demontera bärarmen.

    Vi får se hur det funkar…………

    // Rolle

    #132535
    hotrodder
    Deltagare
    rolle g wrote:
    Hej och tack för svar.

    Inser nu att jag borde köpt den delade bussningen från Powerflex, om inte annat för att den verkar betydligt enklare att montera.

    Well, nu har jag orginaldelarna och fått låna ett verktyg som ska gå att pressa bussningen på plats med, utan att demontera bärarmen.

    Vi får se hur det funkar…………

    // Rolle

    Kan du inte sälja tillbaka originalbussningarna då? Dessa i gummi suger helt klart och blir dåliga fort. Powerflexbussningarna säljs på många fler ställen än Speedparts, kostar inte mer än några hundringar och är ju skitsimpla att byta nästa gång då dessa som sagt är delbara. Ska du behålla bilen så är det helt klart en bra tanke.

    #132538
    rolle g
    Deltagare

    Tack för rådet Julle men bussningarna är inköpta för en tid sedan och går inte att returnera.

    Får se hur jag gör, kanske köper Powerflex ändå.

    // Rolle

    #132540
    phermansson
    Deltagare

    Det här låter spännande! Nog för att min fabrikstrimmade 9-5 redan är farlig för kortet men det vore inte fel med en lite tightare bakvagn…

    Någon skillnad på jobbet mellan sedan/kombi?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng