Lite allmänna funderingar på strombergare bara

Forums Övrigt Allmänt Lite allmänna funderingar på strombergare bara

This topic contains 4 replies, has 2 voices, and was last updated by 2009-09-28 23:08.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #20828

    mook
    Deltagare

    Det här är väl mest en liten fika-diskussion, snarare än en seriös fråga, bara lite sådant som grott i huvudet på mej ibland :confused:

    Har länge funderat på skillnaderna mellan Strombergs CD175 och CD150, 175 är vad jag har förstått mest bara en större gasare än vad 150 är.

    Men vad händer när man bestämmer sej för att köra dubbelgasare i sin gamla pärla, är 150 mer lättdriven och ger en finare luft/bränsle blandning, eller kan man gott lika gärna köra 175, för den ger tillräckligt med soppa när man till exempel kör med trimkam… eller vad..?
    Stå inte där o rynka på näsan, sätt dej vid fikabordet o kom med dumma förslag eller bildande expertkommentarer istället!

    #145710

    stefan
    Deltagare

    om du bara räknar lite så märker du snart att två 150 är större än en 175……….så visst har de mer möjligheter på det viset. En mindre förgasare ger ju generellt bättre gashastighet genom förgasaren och underlättar fin gång. Det finns även bilar som har två 175or så det går det också ihop med rätt bestyckning.
    Nackdelen med Stromberg är att det inte finns så mycket nålar att välja på om man vill laborera med ökad trimgrad. SU är klart bättre i det området för där finns det tabeller där alla nålar finns och vill man ha mer sås vid det och det nålläget så går man bara in och läser och hittar en annan nål.
    Om jag inte är helt ute och cyklar så står väl 150 för 1,5 tums spjäll och 175 för 1,75 tums spjäll (eller om det är inloppet)

    Som förgasare betraktat så fungerar de ju väldigt bra och kapacitet för mild trimning finns i alla varianter, det som det hänger upp sig på är som sagt bestyckningen eftersom man många ggr får prova sig fram.

    #145904

    mook
    Deltagare

    Ja strombergarna är pålitliga o fina orginalgasare, tvivlar på att namnen står för spjällstorlek då CD’orna inte är spjällförgasare, så det är nog inloppet.

    #145910

    stefan
    Deltagare
    Mook wrote:
    Ja strombergarna är pålitliga o fina orginalgasare, tvivlar på att namnen står för spjällstorlek då CD’orna inte är spjällförgasare, så det är nog inloppet.

    nehej? det sitter då spjäll på alla jag sett men du kanske har hittat nåt unikt?

    #145959

    mook
    Deltagare

    :duck:
    ett luftspjäll har dom ju, men själva bränsleblandningen sköts ju av en stor “trottel”, därför tänkte jag att man inte mäter dom efter spjället,
    förlåt om jag lät lite besserwisser-ig 🙁 ..

    Hittade sprängskisser på dom rackarna förresten 🙂
    http://www.gowerlee.dircon.co.uk/Stromberg.html

    Och grävde fram en gammal länk jag hade till en guide i trycksättning för förgasarturbo:
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249

    Och en wikipedia artikel om Zenith som tar upp en del om Zenith-Stromberg gasarna 🙂

    The big products of Zenith were the Zenith-Stromberg carburettors used in MGs, 1967-1975 Jaguar E-types, Saab 90s and early 99s and 900s, 1969-1972 Volvo 140s and 164s, and some 1960s and 1970s Triumphs, for instance the Triumph Spitfire used Zenith IV carburettors in the North American market. In Australia the CD-150 and CDS-175 models were fitted to the hi performance triple carburettored Holden Torana GTR-XU1.

    Designed and developed by Denis Barbet (Standard Triumph) and Harry Cartwrite (Zenith) in order to break S.U.’s patents, the Stromberg carburettor features a variable venturi controlled by a piston. This piston has a long, tapered, conical metering rod (usually referred to as a “needle”) that fits inside an orifice (“jet”) which admits fuel into the airstream passing through the carburettor. Since the needle is tapered, as it rises and falls it opens and closes the opening in the jet, regulating the passage of fuel, so the movement of the piston controls the amount of fuel delivered, depending on engine demand.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Zenith_Carburetters

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng