Lite funderingar om att dela med sig av kunskap

Forum Övrigt Allmänt Lite funderingar om att dela med sig av kunskap

  • Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-17 17:43 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17748
    cch
    Deltagare

    Jag skriver ang min tidigare tråd i Saab Sport&Rally med överskrift Insug-Weber.

    Hittills har 397 stycken varit inne och läst denna tråd vilket tyder på ett stort intresse. Två stycken har svarat vilket jag tackar för. Det första var ett praktiskt tips och det andra gick ut på att man inte ska pela med sånt man inte begriper…När och hur ska man då kunna lära sig?

    Det diskuteras ju väldigt mycket på forumet om trimmade motorer, Webrar, insug mm.
    Via sökmotorn kan man läsa lite om detta med insug men jag har inte lyckats hitta nån tråd som tar upp detta med hur man ”filar upp” insuget rent praktiskt. I andra trådar kan man dock utläsa att folk har 2portsinsug som man filat upp.
    Hur blev resultat på dessa motorer?

    Jag är också ganska övertygad om att de fina gamla rally-Saabar som fortfarande rullar har insug som är vidgjorda. Är alla dessa insug lämnade till verkstad? Isåfall var?

    Jag är dock inte klar över ”tänket” inom Saab-kretsen. Är det meningen att man som ny ska få göra alla nybörjarfel som alla andra gjort en gång i tiden? ”Varför ska han få när inte jag fick?”

    Det jag tänker mig är nåt i stil med: ”Jag provade att göra såhär en gång men det gick inte. Sen gjorde jag såhär istället och då funkade det perfekt! Prova du med!”
    Eller: ”Prova och ring den här killen, han kan hjälpa dig el visa hur du ska göra.”

    Jag försöker ta till mig av allt matnyttigt som skrivs här, om det sen är från den nya skolan el den gamla skolan spelar ju ingen roll. Bägge varianter funkar ju bevisligen om än med olika verkningsgrad , tekniken går ju framåt.

    Det känns lite som att det här med gamla Saabar kommer att självdö så småningom. Det gäller inte bara om det jag frågar efter, finns många fler liknande trådar.
    Arvet, kunskapen, kommer att gå i graven med dem som hade den men inte delade med sig.
    Det där med musslor verkar stämma rätt bra, tyvärr.

    Med vänlig hälsning

    Christer Hansson

    #120455
    phermansson
    Deltagare

    Jo man önskar sig ibland att fler kunde skriva ned vad de kan. Men det är ju inte alla som har, eller tror sig ha, förmågan att skriva.

    Jag försöker samla så mycket info jag kan, mitt senaste bidrag är i form av en Wiki där alla kan skriva fritt. Har börjat på Wikin med att samla guldtrådarna från ’guldtrådstråden’, och nu i kväll fick jag för mig att dokumentera hur en Saabo är konstruerad.

    http://www.saabklubben.com/wiki/index.php/Huvudsida

    #120460
    stefan
    Deltagare

    det jag menade i det jag svarade i din andra tråd var inte menat att du inte ska göra det du vill utan att man ska tänka lite i egna banor också och inte göra som alla andra har gjort sen sekelskiftet. Att saab sport och rally gjorde en sak och fick ut 18 hästar på en modifiering betyder ju inte att det är up to date. Jag säger inte att detta är fel men en kunnig portare idag kanske skulle göra på helt andra sätt och bibehålla insugsarean och kanske få ut 25 hästar…….På 70-80 talet var det populärt med stora hål och till viss gräns ger det mer hästar men man tappar en hel del andra saker också.
    Därav min undran, ska man då lyssna helt och hållet på de som läser Sport och rally anvisningar och körde rally hösten 76 eller ska man lyssna på de som skruvar modernt och kanske aldrig ens petat i en V4? Vem vet bäst?

    #120488
    cch
    Deltagare

    Precis, men om man (vi nybörjare) inte får svar så vet man ju inte alls hur man ska göra. Det är det jag vill lyfta fram. Det finns antagligen massor med kunskap här men den kommer aldrig fram, varför vet jag inte. Det där med 18hk ex.vis är ju nåt som jag aldrig hört men som ju är väldigt intressant i sammanhanget.

    Nåja, jag hoppas att det kanske kan bli lite mer öppet här framledes, både vad gäller tips hur man kan/ska göra resp. tips om var man lämnar in de saker man inte ska pela med själv.

    Med vänlig hälsning

    Christer Hansson

    #120492
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag har slutat att ge tips på hemsidan eftersom man direkt får mothugg från någon Messerschmit som vet betydligt bättre i allt. Forumet var mycket trivsammare förr utan en massa påhopp från dagens chipstrimmare och dumpventilsfetishister. :tired:

    B

    #120496
    mats a
    Deltagare

    Jag kan ibland använda mig av precis motsatt strategi än Bengt. Genom att uttala mig i en fråga där jag inte har helt ordentligt på fötterna och formulera mig i aningslösa frågor och naiva påståenden hoppas jag kunna jaga ut mullvadarna. Det är tyvärr som att leta efter en gasläcka genom att tända en tändsticka, man kan ta en hel del stryk själv på kuppen.

    Vad gäller tex trimning så kan man antingen trimma tidstypiskt, dvs när grejerna var nya. det är en sorts teknikhistoria, ungefär som de som bygger gengasdrift (läs mer här) idag. Sedan kan man trimma med modern teknik och göra det som Saab skulle ha gjort om tex tvåtaktar’n var modern idag. XP är ett exempel på det.

    Detta riskerar strängt taget att bli ett Nordirland. Samma gud, olika bekännelser; men måste vi spränga varandras pubar i luften och arrangera parader genom varandras grannskap för det?

    Jeder soll nach seiner Fason selig werden…

    #120497
    stefan
    Deltagare

    nejdå, alla har ju rätt i sin sak och jag är inte den som hymlar med mina åsikter men bara för att jag har en åsikt behöver det ju inte betyda att man kör över en tidigare skribents åsikter. Tar folk illa upp för att någon tycker nåt annat och som kanske hoppar på en personligen så får man ju avgöra själv hur man reagerar på det. Kunskaper finns det i alla hörn och bara för att alla och envar ventilerar sin alldeles egna åsikt i ett ämne så betyder ju inte det att alla andras åsikter är felaktiga. I det här fallet så får ju mottgaren själv ta in den samlade kunskapen och bilda sig en egen uppfattning och de som delar med sig kunskap ska ju som Abelson skrev inte vända upp occh ner på allting bara för att denne får mothugg.
    Alla har ju inte precis all kunskap och det gäller ju att sortera ut det som är viktigt för den det berör och det klarar denne nog själv.
    Ödmjukhet är nog ett stor bit i sånt här då man av naturliga skäl inte kan fylla sin text med smileys och på så vis förmedla sitt tankesätt.

    #120498
    filipsson
    Deltagare
    Bengt Akesson wrote:
    Jag har slutat att ge tips på hemsidan eftersom man direkt får mothugg från någon Messerschmit som vet betydligt bättre i allt. Forumet var mycket trivsammare förr utan en massa påhopp från dagens chipstrimmare och dumpventilsfetishister. :tired:

    B

    OT

    Ja, låter ju som SSK kommer får högvis med nya medlemsansökningar, med den här inställningen mot folk som kör saabar nyare än v4an.
    Är stundtals ett riktigt nöje att läsa alla hugg mot ex. stcs.
    Saab som Saab!

    MVH

    #120499
    emul
    Moderator

    Jag tror nog inte att det sitter så många godistrimmare å pysssscccchhhventilsfetishister här.. Finns minst lika många som går omkring i djurhudar och med gott minne kommer ihåg när de såg en bil första gången. Inget ont om någon specifik grupp i mina ögon, jag tror att alla är lika goda kålsupare.

    I mina ögon är det väldigt synd att endel valt att knipa ihop. Ödmjukhet är som flera sagt allt i sådanahär sammanhang. Jag kan inte så mycket, men om jag ha en vag känsla så försöker jag hjälpa. Mina renoveringar gör förhoppningsvis att jag kan komma mer fler tips och tankar i framtiden och det tänker jag göra. Hoppas innerligt att så många andra som det bara går också kommer att göra det.

    Med ödmjuka hälsningar // Emil

    #120502
    Per-Erik
    Deltagare

    Stefan – problemet i mångt och mycket är ju inte att man har massor med information att sålla bland för att kunna skaffa en egen uppfattning, utan snarare det att man inget hör, eller kanske får ett enda svar…

    Bengt – det är synd o skam att en med så gedigen bakgrund inom SAAB-världen slutat dela med sig av sin kunskap, hoppas du ändrar dig 🙂 Tryck o pys SAAB:ar är rätt kul de med!

    Patrik – jag hör väl till en av dessa som inte kan skriva. Oftast blir det kantigt o fel, varför jag hellre gör det jag gör live, praktiskt försöker hjälpa till med det lilla jag kan.

    Så, hoppas många fler börjar dela med sig frikostigt av det som de kan, eller tror sig kunna, innan kunskapen försvinner och att ödmjukheten får råda, så vi inte hoppar på varandra… 😉

    #120504
    bjorn holmstrom
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Jag försöker samla så mycket info jag kan, mitt senaste bidrag är i form av en Wiki där alla kan skriva fritt. Har börjat på Wikin med att samla guldtrådarna från ’guldtrådstråden’, och nu i kväll fick jag för mig att dokumentera hur en Saabo är konstruerad.

    http://www.saabklubben.com/wiki/index.php/Huvudsida

    Hej Patrik
    Det här var ett mycket bra initiativ,blir kanon om man inte träffar rätt med sökfunktionen.
    Jag har bara varit med sen förra sommaren här på forumet,men jag tycker att dom få frågor jag haft har fått ett otroligt bra bemötande.

    Sen kan väl det vara så att man kan ha lite olika åsikter och då är det svårt att framföra det i skrift med rätt nyanser.

    Mvh Björn

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.