Lufta bränslesystemet

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lufta bränslesystemet

  • Författare
    Inlägg
    • september 18, 2012 kl. 12:14 #6695

      Min fråga gäller egentligen en NG 900 men det borde inte vara någ
      on skillnad mot OG i detta fallet.
      Bytte bränslefiltret i går då det gamla hängt med sedan 97 och 16000 mil. Följde haynes handbok och bytet gick ganska smidigt. Men bilen är betydligt mer svårstartad mot tidiare, skulle tro att det kommit luft i bränslesystemet. Bilen går bra när den väl startat. Försvinner det av sig själv eller måste man avlufta, i så fall hur?

        september 18, 2012 kl. 13:19 #47697

        nej man behöver inte lufta nånting, det är ju cirkulation på det hela och eftersom det mynnar ut i tanken så sköter det sig själv.

          september 18, 2012 kl. 14:10 #47699

          Gissar att du har en trasig backventil vid pumpen och att filterbytet gjort att bensinen lättare rinner tillbaka till tanken

            september 18, 2012 kl. 17:30 #47703

            Det borde man väl lätt kunna utesluta om man innan start vrider på tändingen ett par gånger så att du bygger upp bränsletrycket ordenligt. Blir den då lättstartad så håller den inte trycket när den står, byt ventil eller ”bygg upp tryck” innan varje start.

              september 18, 2012 kl. 18:01 #47705

              Jo det verkar som att man behöver bygga upp nytt tryck igen när den har stått en stund. Är det en stor och dyr historia med den där ventilen. Var sitter den?

                september 18, 2012 kl. 19:08 #47710

                Backventilen är en plastgrunka som kostar några tior.
                Finns bla hos Speedparts.

                Sitter i en av pumpanslutningarna och är besvärlig att byta utan specialverktyg då den är pressad i en plastslang.
                Ganska vanligt att den går av vid byte av pump så det finns många varianter på fullösning.

                Jag skulle nog lärt mig att leva med problemet 🙂

                  september 18, 2012 kl. 19:49 #47714

                  Tack för bra svar. Kommer nog inte att göra så mycket åt saken, enda problemet är ju att det tar några sekunder längre att starta, i värsta fall en extra nyckelvridning.
                  Hade det varit hyggligt lättfixat för en normalhändig så hade det dock varit värt besväret.
                  Nyttan med det nya bränslefiltret slår ändå bieffekten i detta fallet.

                    september 18, 2012 kl. 20:00 #47716

                    Jag har en bil som fick samma fenomen vid byte av bränslepump (den gamla lät illa).
                    Ersättningspumpen var också beg och med den pumpen försvann bränsletrycket fort.
                    Efter ytterligare ett pumpbyte blev den åter normal.

                    Min slutsats av detta är att en sliten pump verkar kunna påverka.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.