Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Luktar bensin i kupén
- Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-07-20 13:58 av .
- FörfattareInlägg
- 15 juli, 2009 kl. 10:15 #20440
Per
DeltagareStark lukt av bensin i kupén på min 96:a -65. Ser inget onormalt i motorrummet. Läcker en aning runt förgasaren men det har det ”alltid” gjort. Ingen lukt i bagageutrymmet. Hur går bränslelednigen? Är det någon del som är känd för att kunna läcka? Vad är troligt och var startar jag felsökningen
?15 juli, 2009 kl. 10:40 #142824lelle f
DeltagareLyft på mattorna , bensinledningen går inne i kupen . Har varit med om att den läckt vid genomgången till motorrummet .
15 juli, 2009 kl. 15:00 #142842Per
DeltagareRiver i golvet nu och det verkar definitivt vara runt anslutning till motorrummet. Hur är den beskaffad? Det är alltså inte så att ledningen går rakt igenom utan är skarvad på något sätt eller? Hur fixade du din?
15 juli, 2009 kl. 16:05 #142846Per
DeltagareLäst i forumet och efter Kaparns ”Bränsleröret går ofta sönder under mattan framför passagerarstolen” så känns det verkligen som det är mitt problem.
Verkar vara en serös läcka, blött på golvet och pölar på mattorna. Sitter nån filt där också som är våt som en katt. Svår att få bort. Tips mottages tacksamt på hur man lagar detta.15 juli, 2009 kl. 19:38 #142858Per
DeltagareHar rivit mattor och filt och visst läcker det. Jag kan bara inte förstå var? Runt ledningen på golvet mot motorrummet är det så det rinner fritt på golvet. Är det en koppling bakom väggen mot motorn?
15 juli, 2009 kl. 20:24 #142866anders dahl
DeltagareByt hela röret!
15 juli, 2009 kl. 22:56 #142882Per
DeltagareRöret är alltså i sig trasigt? Inte någon skarv/koppling eller dyl? Måste ju gå att fixa temporärt på något sätt.
16 juli, 2009 kl. 12:23 #142903lelle f
DeltagareRöret brukar kunna bli porigt så det blir massa småhål , jag skulle byta hela röret . Alternativt skarva om det ser friskt ut , har för mig att röret går fram till soppapumpen och skarvas där med en bit gummislang .
16 juli, 2009 kl. 13:03 #142904stefan
Deltagareröret är för övrigt i en enda hel bit ända fram till pumpen, inga skarvar original alltså. Det kan rimligen inte vara så svårt att se var det läcker men nytt rör är ju att föredra.
16 juli, 2009 kl. 17:28 #142914Per
DeltagareDet är väl mest att byte av hela röret betyder inte saab som sommarbil och därför försöker hitta en lösning. Men visst förstår jag att det borde bytas helt. Suck..
16 juli, 2009 kl. 18:19 #142917kaparn
DeltagareDet går att byta bara en bit av röret och ersätta den tillfälligt med en slang och klämmor men det blir en bula på mattan. 😀
16 juli, 2009 kl. 20:07 #142923stefan
Deltagaredu behöver ju inte byta hela röret om det är friskt bitvis men det som brukar vara dåligt är ju det som löper i golvrännan och det kan inte vara så märkvärdigt att byta och sen skarva i med slang till de friska partierna. Den biten som går under motorn brukar väl vara rätt så indränkt med oljekladd så den biten är nog ingen fara.
16 juli, 2009 kl. 20:39 #142926Martin
DeltagareFinns det inte en regel ”någonstans” att man inte får skarva bensinledningar i kupén?
Inte för att jag levt efter det själv alla gånger…17 juli, 2009 kl. 08:20 #142933enor
DeltagareStämmer bra, och man får definitivt inte skarva med gummislang i kupén! Däremot anses gummislangen tillräckligt tålig för att få förekomma ute i motorrummet med alla dess högspänningsdetaljer och riktigt heta ytor. Go figure.
17 juli, 2009 kl. 22:55 #142956jonass
DeltagareNu vet inte jag ifall det luktar jämt och det är ett läckage på tilledningen men för mig var det avgasröret som läkte och tack vare ett mycket tätt motorrum så blev bensin- eller avgaslukten vääldigt stark…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.