Mail till DN:s chefredaktör och VD Gunilla Herlitz

Forum Övrigt Allmänt Mail till DN:s chefredaktör och VD Gunilla Herlitz

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-03 17:05.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21754

    erik satre
    Deltagare

    Hej!
    Idag kan man läsa en rubrik på websidan som lyder ”Hur ska Saab
    någonsin kunna matcha Audi?”. Varför skriver man sådana rubriker? I
    artiken kan man läsa att Audi visar upp ett antal hybrider på mässan i
    Genéve och att Saab i detta skede inte kan det. Alltså har Audi ett
    försprång inom detta område på mässan just nu, visst. Men är det samma
    sak som står i rubriken? Och är det skäl till att skriva på detta
    sätt? Varför låter man grunda spekulationer få så stort utrymme? Och
    varför kan man inte ha lite överseende just nu med att vår lilla
    bilfabrik av förklarliga skäl inte haft de bästa möjligheterna att
    visa upp det största på mässan? Varför gör man inte lite mer
    konstruktiv och neutral rapportering?

    Det som oroat mig med DN:s journalistik och många andras också
    förresten, är att man verkar tona ned seriös och informationsrik
    rapportering till förmån för olika reportrars krönikor och tyckanden.
    Det känns riskabelt eftersom det leder till förtroendebrist bland de
    läsare som inte håller med och det är riskabelt om journalisternas
    (eller rubrikmakarnas) påståenden, som blir nyheter, påverkar de
    verksamheter som berörs i artiklarna.

    Det är bra att ni har länkning till Ny teknik på er hemsida. Den
    tidningen verkar ha större ambitioner när det gäller att göra en mer
    seriös rapportering. Men varför kan inte ni göra det också?

    Mvh
    Erik Sätre
    Östersund

    #154079

    Dajje
    Deltagare

    :thumbup:

    #154084

    hubbe
    Deltagare

    Erik,
    det skulle finnas flera personer som skriva lika bra mail till DN som du har gjort.

    #154094

    jacke
    Deltagare

    Hej Erik

    Läste samma artikel och kan inte annat än hålla med dig om detta. Det verkar som DN har hakat på samma tåg som aftonbladet och expressen med sina spekulationer och subjektiva skriverier. Ta bara den 18 december, dagen då man trodde att Saab skulle läggas ner kunde man på förstasidan läsa: Saab, född 1947-död 2009…blev det så? Nej just det…ibland tror jag man gör vadsomhelst för att sälja tidningar. Det värsta är den negativa bild som media hela tiden vill ge. Under OS kunde man ju läsa om Anja Pärsons brons men minst lika viktigt var också Helena Jonssons ”fiasko” som fick ett helt uppslag i DN. Blir bara mer och mer less på denna tidning som förr i tiden hade betydligt bättre innehåll. Sen är det väl uppenbart att Lasse Svärd har något emot Saab, orkar inte längre läsa hans negativa artiklar om Saab.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng