Märkligt problem med stannande motor

Forum Övrigt Allmänt Märkligt problem med stannande motor

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-24 09:58.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15537

    johan r.
    Deltagare

    Hej alla SAAB-intresserade!

    Jag har ett märkligt problem med min SAAB som varken jag eller min verkstad blir klok på. Bilen är en SAAB 9000 I16 CC55B, 2,3 litersmotor, årsmodell 1991.

    Problemet yttrar sig på följande sätt:

    Bilen både startar och går vanligtvis som en klocka. Men då och då dör motorn fullständigt. Ibland helt kort, bara mellan en halv och ett par sekunder. Då hinner bilen inte stanna helt, eftersom motorn går igång igen av farten. Men ibland förblir motorn död så länge så att bilen blir stående. Det kan vara mellan några sekunder och flera minuter. När man försöker starta bilen går startmotorn runt som den ska, men det är inte ens någon antydan till tändning. Så, helt plötsligt och utan synbar orsak, startar bilen igen och går då som en klocka precis som vanligt.

    Men det märkligaste av allt är ett fenomen som uppstår när motorn är död så länge så att bilen står still. När den varit stående ett tag, som sagt mellan några sekunder och flera minuter, så kommer det ett litet ”dunk” och hela bilen rycker till lite. Detta händer oavsett om tändningen är påslagen eller ej – nyckeln behöver inte ens sitta i tändningslåset – det händer ändå! Efter det här rycket går det att starta bilen igen som vanligt.

    Det största mysteriet är hur det här rycket kan uppstå. Det känns ungefär som om EN av cylindrarna tänder EN gång. Och kanske är det just det som händer? På något sätt måste det finnas upplagrad energi, som utlöses i det där rycket.

    Min SAAB-modell har en elektronisk tändkasett (ingen fördelardosa). Jag börjar luta åt att det är den det är fel på. Att den på något sätt hänger sig med energi lagrat i någon kondensator. Och sedan, när ”hängningen” på något sätt släpper, så genererar laddningen i kondensatorn EN gnista till EN av cylindrarna och tydligen finns det tillräckligt med bensinångor i cylindern för att får kolv och motor att rycka till.

    På min verkstad säger de att när tändkasetten går sönder, så yttrar det sig så att bilen dör och sedan startar den inte igen (vilket ju min alltså gör). Men kanske har jag helt enkelt ett ovanligt fel som de aldrig har träffat på?

    Är det någon som känner igen det här problemet och har en förklaring?

    Låter min teori om tändkasetten trovärdig?

    Det vore hemskt skönt att få en förklaring, så att jag äntligen kan få problemet åtgärdat (det har hållit på ända sedan i september).

    Tacksam för svar
    Johan

    #102777

    emul
    Moderator

    Jag har ett par förslag..

    1. Som du säger, DI-kassetten. Har faktiskt haft exakt det problem du beskriver, med att motorn nästan dör. Det är ju väldigt enkelt att låna en från en annan 2,3 tar bara nån minut att byta så försök leta upp en hos nån bekant och testa. Se till att det är exakt samma sort bara, annars blir det inte så bra. =)

    2. Lambdasonden, kan också ge underliga fel. Men då brukar man få nån felkod i instrumentpanelen också. Går också rätt lätt att byta mot en annan för att testa.

    3. Luftmassemätaren har också gett mig liknande symptom. Lika enkelt att testa med en annan. Samma sak gäller dock där som med DIn, det är olika, så kolla att modellnumret som står skrivet på den du testar med är rätt.

    Ett problem med 2 & 3 är att om den ena går sönder så får den andra fnatt och vill också gärna gå sönder. Tyvärr är de ganska dyra båda två, så testa snarast! I vilket fall är nog DIn det jag hade testat med först, eftersom jag som sagt upplevt samma problem som du.

    #102789

    johan r.
    Deltagare

    Tackar så mycket för tipsen! Kanske går det att komma till rätta med det till slut.

    Johan

    #103147

    pelleturbo
    Deltagare

    Tändimpulsgivaren som sitter bakom remskivan kan också strula,hoppar varvräknaren när den inte startar?Om varvräknaren inte hoppar så ger impulsgivaren ingen varvtalssignal.

    #103611

    hoggarn
    Deltagare

    Jag håller med Pelle.
    Många jag känner har haft precis detta problem med sina 9000.
    Det har varit fel på vevaxelpositionsgivaren/tändimpulsgivaren.
    För övrigt ett vanligt fel på Ford escort oxå.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng