Min första bil, en Saab 900
Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Min första bil, en Saab 900
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2026-08-28 12:25 av
jwedin.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 28, 2026 kl. 09:36 #530620
Hej på er, jag har precis köpt min första bil, en 900 cab från 1995. Bilen är överlag i väldigt gott skick med ca 12 000 mil på mätarställningen, helt rostfri och fin i lacken. Dag 1 i min ägo genomfördes en stor service och i höst ska den in på byte av kamrem för att göra den redo för nästa säsong. Några små fel / brister har noterats enligt nedan.
- Farthållare funkar ej, lampan tänds men inget mer händer.
- Elspeglarna krånglar
- Radioantenn har fastnat o funkar ej ( se bild )
Om någon har koll på om ovan går att fixa samt vilka delar som behöver beställas mottages gärna tips. I vinter när den är avställd skall jag även fixa alla säten / tvätta kapell och ge den ordentligt med kärlek.
Mvh,
Filip
Attachments:
Jag har 9000, men gissar farthållare mm är lika. Det sitter kontakter ovan pedalarmarna för broms o koppling. De har automatisk justering som kan behöva återställas genom att dra ut pinnen på kontakten som pedalarmen petar på. Den kan bli intryckt för långt om man lyfter pedalen så elektroniken tycker att pedalen är nedtryckt. Där sitter även en slang som öppnar vakumsystemet som påverkar gasen. Är den inte tät borde vakuumpumpen gå, på den 9000 1993 jag haft problem med den satt den på höger sida i ”akvariet”.
På vilket vis fungerar inte antennen? Ingen radiosignal eller åker den inte upp och ner? Antennkabeln sitter ansluten på sidan av motorn. Mittledaren ska ha kontakt med sprötet och fram till radion, utan kortslutning till skärmen. Motorn ska låta några sekunder när man startar eller stänger av radion. Gör den det så hjälper nog ett nytt spröt, finns som reservdel hos t ex Speedparts. Lossa muttern på antennfästet och ta ur gamla sprötet, titta på vilken sida tänderna sitter. Är plaststången av får man demontera motorn och plocka ur det som sitter där, kanske finns nå trix så man slipper det? Låter inte motorn så saknas nog ström till den. Låter motorn kontinuerligt när den får ström så är nog varvräknarmekanismen i motorn utsliten. I så fall är det nog dags att leta en i bättre skick.
Elspeglar vet jag inte så mycket detaljer om. Har en som inte värmer, annars fungerar mina.
Lycka till med den fina Cabben!
/Jan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.