Montering av hjulcylindrar bak.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Montering av hjulcylindrar bak.

  • Författare
    Inlägg
    • september 16, 2013 kl. 18:50 #8053

      Skulle byta hjulcylindrar bak på min 62:a (bromsutförande 2). Det gick fint att demontera allt (dock gick den gamla låsringen sönder). Gjorde rent och satte dit cylindern, men sedan var det det här med låsbrickan…

      Hur sjutton ska man bära sig åt för att få på den?
      Jag har försökt knacka med en hammare, även med en mellanliggande stång. Låsbrickan är ganska styv och det är svårt att komma åt för att få tillräcklig kraft när bilen står på pallbockar.

      Finns det något verktyg som kan underlätta, eller något annat knep?

      Hjulcylinderarna har jag köpt på veteranshop.se och den medföljande låsbrickan syns på bilden här:
      http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2087788

      Mycket tacksam för alla tips!

        september 16, 2013 kl. 19:08 #59435

        Jag använde en glidledstång (polygrip i dagligt tal) av bra kvalité och det funkade. Det gäller att det är rent o snyggt där cylindern sitter mot skölden så den bottnar riktigt.

        Lycka till!

        /B

        bengt@akesson-motorsport.se

          september 16, 2013 kl. 19:24 #59436

          Tack för tipset. Jag provade som hastigast med polygrip, utan framgång. Men jag ska försöka igen.

            september 16, 2013 kl. 19:29 #59440

            Akta fingrarna! :wrench

            /B

            bengt@akesson-motorsport.se

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.