Motioner till årsmötet 2012

Forum Klubbinformation Styrelsen informerar / Hemsidan Motioner till årsmötet 2012

• Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-06 08:17 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Dicst
    Deltagare

Hej,

Tänkte börja en tråd där man kan lämna en motioner till årsmötet genom detta öppna media, vilket borde vara fullt legal väg(?)

Jag citerar mig själv från annan tråd om räddningen av Saabmuseet:
    viewtopic.php?f=20&t=3117

Åhhh puuh! 🙂
    Nu får vi banne mig visa vår gemensamma uppskattning genom ett välordnat tackevenemang för de inblandade parterna!
    Jag lämnar ett förslag till styrelsen att vi ska uppmärksamma dem på passande vis på/inför årsmötet och innan dess skicka ett tydligt bevis på vår uppskattning!

Flera andra har därefter lämnat likasinnade yttringar om hedersmedlemskap etc för Trollhättans Stad, Västra Götalandsregionen, SAAB AB, Wallenbergstiftelsen som hjälp till med att säkra museet. Glädjeyttringarna är många.

Jag motionerar alltså om följande:

1. Att vi vid årsmötet godkänner ett beslut (förberett av styrelsen INNAN årsmötet) där vi gemensamt som klubb på ett lämpligt sätt tackar de inblandade parterna, och att det (helst) kan genomföras i samband med årsmötet.
    2. Hur själva tacket ska vara utformat lämnar jag till styrelsen att fundera kring, men jag anser att det ska vara ett tydligt och bestående bevis på vår uppskattning. Hedersmedlemskap är kanske inte det enda sättet.
    3. Vilka som ska uppmärksammas är också en sak för styrelsen att reda ut, det kan finnas fler än de vi känner officiellt.

Mvh
    /D. Ström

timo m
    Deltagare

Utmärkt. Socialt kompetent. Och så vårdas hela kulturarvet, alltså inte enbart bilarna!

Bra initiativ!!

timo m
    Deltagare

Jag motionerar för att reservdelsförsörjningen genomlyses ordentligt i syfte att nå en tillfredsställande lösning för de kommande 5-10 åren genom att:

– Styrelsen utarbetar och distribuerar en enkät till medlemmarna,
    – Styrelsen analyserar och sammanfattar slutsatserna av enkäten i god tid inför årsmötet 2013 samt
    – Styrelsen formar en handlingsplan inkl resurs- och investeringsbehov för beslut vid årsmötet 2013.

/ Timo M, medlem SAAB kl.

timo m
    Deltagare

Jag motionerar för att syfte och mening med en medlemstidning i) i dess nuvarande form resp ii) överhuvudtaget genomlyses ordentligt. Detta för att specifikt kunna diskutera nyttan med tidningen och de kostnader den medför resp mer allmänt, få en bild av vilka andra angelägna behov som finns och tföljande initiativ som kan eller skulle kunna underlätta för medlemmarnas innehav av de allt äldre SAAb bilar som vi håller vid liv genom att:

– Styrelsen utarbetar och distribuerar en enkät till medlemmarna vars syfte är att erhålla en samlad bild av vilka de mest angelägna initiativen och satsningarna är för SAAB klubben,
    – Styrelsen analyserar och sammanfattar slutsatserna av enkäten i god tid inför årsmötet 2013 samt
    – Styrelsen formar en vägledande rekommendation där nytta och kostnader för en medlemstidning vägs mot resursbehoven en inom andra angelägna områden, för beslut vid årsmötet 2013.

/ Timo M, medlem SAAB kl.

Dicst
    Deltagare

Hej,
    Jag tycker forumet är en fantastisk resurs för att sprida och bearbeta information på, det ska vi utnyttja. :TY

Kan någon från styrelsens håll därför bekräfta fyra saker:
    1. Att motioner lämnade här på forumet i denna tråd kommer med till årsmötet.
    2. Att just denna enda tråd isåfall får status av ”Officiell motionsinlämningstråd” (så att det inte spretar iväg motioner långt ner i andra diskussionstrådar vi råkar missa).
    3. Att det sätts ett tydligt datum för sista inlämning av motioner via denna tråd.
    4. Att om det ovanstående gäller, skrivs tydlig information om detta i början på tråden och även på lämpliga platser på forumets förstasidor.

Mvh
    /D

mandlit
    Deltagare

Stadgarnas § 6:
    – –
    13. Motioner från medlemmar,vilka skall vara styrelsen tillhanda senast tre veckor innan årsmötet.
    – –
    det innebär att motioner skall vara styrelsen tillhanda senast den lördagen 3 mars.

Det är naturligtvis så att styrelsen kan bevaka tråden, det är ju vårt forum.

Karl Ask
    Moderator

Angående din motion Dick så är det planerat att vi skall tacka av de som varit med på årsmötet. Så du kan redan se den som bifallen.

Timos motioner kommer svar från styrelsen senare. Dock står det lite i den senaste informationen från styrelsen.

Patrik kanske kan lägga upp det som en officiell tråd.

Bra att många motioner kommer in, det betyder att vi har en levande klubb.

lars2t
    Deltagare

Motion till årsmötet i Svenska Saabklubben som avhålles i Trollhättan den 24/3 2012.

Svenska Saabklubben med säte i Stockholm har varit organiserat i stort sett lika sedan starten i mitten på 1970 talet. Tiderna förändras och vi med dem. Därför anser jag och tror jag att en större organisatorisk förändring behöver till.

Antalet styrelseledamöter bör förändras, ett stort antal ledamöter i en föreningsstyrelse blir en trög och tung organisation. Storleken på antalet ledamöter i Saabklubben har tenderat att öka (för närvarande 12 st) genom åren varför jag önskar att genomlysa hur en framtida organisation i Saabklubben bör se ut. Jag tror på ett mindre antal styrelseledamöter och dessa skall handplockas av valberedningen från den befintliga medlemskåren. Har vi inte medlemmarna som kan eller vill delta i styrelsen, skall man kunna rekvirera ledamöter utanför medlemskåren. Detta styrs givetvis av klubbens stadgar som måste bli föremål för revidering.

Praktiskt skulle vara att om styrelsen beslutar sig för att tillsätta en arbetsgrupp som tar fram förslag till förändring av organisationen så anser jag att stadgarna skall säga att man bör ha max 5 stycken ledamöter och ev. två suppleanter (vilande).

Med en mindre och mer lättarbetad styrelse som är lätt att kommunicera med tror jag att det kommer bli lättare att locka unga medlemmar till styrelsen och utveckla klubbens verksamhet och träffar.

En stor styrelse är i allmänhet ineffektiv, men å andra sidan kan den representera alla intressegrupper inom föreningen. En minskad styrelse parerar vi med stabsfunktioner och arbetsgrupper som har begränsade åtaganden, t,ex en träff, allt beroende på tid och möjligheter.

Föreningsarbetet är beroende av styrelsens initiativförmåga och arbetslust och givetvis tid som man kan lägga ner på föreningen. Jag tror att styrelse och klubbarbetet underlättas av och kräver befattnings och arbetsbeskrivningar som förtydligar mandat och ansvar. Detta minskar risken att uppgifter ”faller mellan stolarna”. Detta ger också en trygghet i vad den blivande styrelsemedlemmen tackar ja till när valberedningen hör av sig.

Det är min tro att det är viktigt för alla medlemmar i en styrelse att de känner sin funktion och ansvarsområde. Detta för att de skall känna att de tillför klubben något som de kan känna sig stolta över. Det gör man om organisationen är tydlig med dokumenterade arbetsområden med ansvars och befogenhetsbeskrivningar.

Jag hoppas styrelsen behandlar denna motion som ett steg i rätt riktning och inte ser det som en kritik på den befintliga styrelsens arbete. Någon gång måste man revidera och förändra och tro på förbättring genom förändring.

Min förhoppning är att styrelsen och/eller styrelsens Ordförande får mandat att välja en arbetsgrupp om cirka 4-5 personer med styrelsens Ordf. som sammankallande att utarbetar ett förslag till framtida organisation för en snar redovisning.

Jag hoppas härmed att stämman ställer sig positiv till detta förslag att föra Svenska Saabklubben framåt och röstar ja till följande:

1.Att stämman röstar ja till att inleda arbetet att reducera styrelsen.
    2.Att Ordföranden får mandatet, som sammankallande, att tillsätta en arbetsgrupp om 4-5 personer som skall utreda hur Svenska Saabklubbens styrelse och stabsfunktioner skall vara organiserade i framtiden och ta fram förslag på nya stadgar för redovisning inom en snar framtid.
    3.Att stämman bifaller förslaget att skapa befattnings och arbetsbeskrivningar för de olika funktionerna inom Svenska Saabklubben. Alla befattningar skall följas av tydligt uppsatta mandat.

Bästa hälsningar

Lars Mårtensson
    Medlemnummer 917

rally
    Deltagare

Motion Till svenska saabklubbens årsmöte 2012 03 24

Jag vill att Svenska Saabklubben skall utnämna Claes Johansson till hedersmedlem.

Mina tankar!

1, Claes alltid framhäver äldre Saabar på ett sätt som även får den ej Saab invigde att dra på smilbanden. Vilket i förlängningen fångar upp en massa människors intresse för Saabar och dess historia och blir medlemmar i Saabklubben
    För den som inte vet vem Claes är så är han motor journalist sedan minst 25år tillbaka och har verkat på de flesta veterantidningar samt att han är författare inom samma område.

2, Claes Snille blixt att skicka en välformulerad text till Peter ”Poker” Wallenberg vilket helt sålde in honom på att rädda kvar kulturskatten Saabmuseet i Trollhättan.

Jag skulle Gärna vilja Att ”Poker” blev utnämd till hedersmedlem också men då kanske man skulle vilja ha mer fakta om hur affären gick till så att ingen huvudperson blir bortglömd.

Fredrik Ekendahl
    MedlemsNr 391

Dicst
    Deltagare

Motionstiden gick väl ut i lördags kväll uppfattar jag? Tre veckor innan årsmötet ska det vara styrelsen till handa.
    Då kanske styrelsen kan låta Fredriks motion glida med ändå med tanke på att inget motionsstopp meddelats i denna tråd?

Karl Ask
    Moderator

Hej!

Du har rätt Dick, den gick ut i lördags. Men det får bli ett undantag för Fredriks motion eftersom den var så bra. :ID

Nu är det MOTIONSSTOPP!

rally
    Deltagare

Tack För det!!!!!

/Fredrik

mandlit
    Deltagare

@Mandlit wrote:

Stadgarnas § 6:
    – –
    13. Motioner från medlemmar,vilka skall vara styrelsen tillhanda senast tre veckor innan årsmötet.
    – –
    det innebär att motioner skall vara styrelsen tillhanda senast den lördagen 3 mars.

Det är naturligtvis så att styrelsen kan bevaka tråden, det är ju vårt forum.

– – ->>
    Jodå, jag har klart ovan meddelat vad som gäller om motionstiden. :ID

mandlit
    Deltagare

§ 3 … ur stadgarna …
    Personer som aktivt gynnat och främjat Saabklubben, samt gjort Saabklubben stora tjänster, kan kallas som hedersmedlem genom beslut av årsmötet.
    – – –
    För att det skall bli rätt bör motion om hedersmedlem luta sig mot stadgarna, d.v.s. ta utgångspunkt att det är Saabklubben det gäller.
    Detta inte skrivet för att jag är negativ på något sätt till motionärens förslag. :ID

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng