Motorhavari Saab 9-5
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-01 13:02 av Molte.
-
FörfattareInlägg
-
december 1, 2009 at 10:29 #21207
Hei.
Jeg kjøpte en 2003 mod. Saab 9-5 for ett år siden. Bilen har rullet ca 160 000 km og hatt regelmessig service med oljeskift.
Her om dagen stoppet den og verksted kunne konstatere at motoren hadde skuret seg!Er det noen som kjenner til hva motorgarantien på denne type bil dekker?
Jeg er dypt fortviltet da mitt hjerte alltid har lagt nermest Saab. I hovedsak de eldre modellene, men når jeg nå gikk til innköp av en nyere årgang hadde jeg ikke forventet dette.
Hører gjerne om andre som har opplevd lignende.Fortvilet hilsen fra
Ö. UnnelandJag skrev om haverier i den här tråden för något år sedan:
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=10346&Number=59770#Post59770
Jag har själv en 9-3, och har inte haft något problem. När jag pratade med verkstan sa dom att det var vanligare med motorhaveri på 9-5 än 9-3 trots samma motor.
Trist!! 🙁
Motorgarantin ska vara 8 år och utan milbegränsning!
Hårdast drabbade är 98 – 03, från -04 infördes en bättre vevhusventilation. VW har samma problem på Golf tex, lågfriktionsmotorer som sliter ut oljan i kombination med 3000 mils intervall är inte bra. Kräv att få bilen fixad på garantin och nya vevhusventilationen monterad. Var noga att följa servicarna, kortkörning sliter extra och 1000 mils intervall som Saab anger för kontinuerlig kortkörning i nyare bilarna är klokt. max 1500mil oavsett körning byter jag i mina föräldrars 9-5, vilket blir 2 ggr per år. ingen stor utgift och går att göra själv, köp oljan på storpack.
Tror dock inte det får ha gått över 1 år mellan servicarna oavsett om bilen gått under serviceintervallet.
MVH
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.