Motorn dog, inget komp

Forum Modellspecifika forum 9000 Motorn dog, inget komp

Detta ämne innehåller 7 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-18 17:17.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23491

    jacke
    Deltagare

    Hej,

    Bilen: 9000 2,3t -95
    Problem: Skulle köra till jobbet, när jag kör iväg och växlar från 1:an till 2an dör motorn precis när 2an går i…försöker starta den men har inget komp i motorn. Låter precis som när man plockar ur tändstiften och drar på starten. Motorn går dock runt utan missljud.

    Min misstanke är att kamkedjan gått av men då borde väl motorn inte gå runt?
    Kan ventilerna ”hängt sig” på nåt sätt? Eller kan toppackningen gått? Har inte kunnit lyfta ventilkåpan ännu..

    TK och bränslepump kan uteslutas.

    Tacksam för hjälp.

    Mvh
    Jakob

    #168482

    Melwin
    Deltagare

    Hej! Låter som kamkedjan gått av,enklast är att lyfta av ventilkåpan och se vad som hänt. Motorn går runt även om kedjan gått av.

    #168489

    jacke
    Deltagare

    Tack för svaret Christer.

    Det blir till att öppna ventilkåpan och kika..är nog också rädd att det kan vara kamkedjan, eftersom det hände precis när 2an gick i och i och med med det belastas ju motorn lite extra…
    Kedjan har skramlat lite när motorn varit kall, men när den är varm har den inte låtit nämnvärt. Bilen har trots allt gått 38000 mil och misstänker att kedjan aldrig bytts.

    Frågan är om motorn tagit skada? Kan ventilerna blivit krökta?

    #168490

    Melwin
    Deltagare

    Ventiler och styrningar har tagit skada,kolvarna brukar klara sig.Ny kedja och begagnad topp så är den på banan igen.

    #168517

    jacke
    Deltagare

    Tack, då vet jag vad jag kan vänta mig. Återstår att se om det lönar sig att fixa eller om man ska sälja den..

    #169061

    janneh
    Deltagare

    Alltså, om du har riktig tur skull det kunna vara ventillyftarna som hängt sig, vilket förekommer på modernare bilar med hydrauliska lyftare. Såg Bosse Bildoktorn fixa det lätt som en plätt; om jag minns rätt blåste han tryckluft genom tändstiftshålet så ventilerna ploppade igen. Lycka till!

    #169127

    jacke
    Deltagare

    Tack Janne, jag hoppas att det kan vara så enkelt. Imorgon hoppas jag äntligen kunna lyfta på ventilkåpan och se vad som har hänt.

    /Jacke

    #169185

    jacke
    Deltagare

    Då har jag kunnat konstaterat att kedjan är kvar men står still när startmotorn går runt..om kedjan är av måste det vara nere vid vevaxeln…alternativt har vevaxeldrevet blivit runt eller havererat. Kedjan verkar iaf ok uppe vid toppen. Kommer nog sälja bilen som GDS-bil som det ser ut nu, kostar för mycket att reparera och har heller inget ställe att stå på för att fixa den själv 🙁 Tack för alla svar. En annons dyker upp inom kort..

    Mvh
    Jakob

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng