Motorn stannar ibland, och allmänt svårstartad

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Motorn stannar ibland, och allmänt svårstartad

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Motorn stannar ibland, och allmänt svårstartad

  • Författare
    Inlägg
    • juli 7, 2011 at 11:02 #25390

      Hej,
      Har börjat få problem med denna trotjänare. Det är en 95:a, 2.0 sugmotor med automatlåda. Oljeservice utförd för några veckor sedan. Tändstift, rotor och fördelarlock byttes i vintras. Bränslepump byttes för ca 1 år sedan.

      Felet;
      Det började med att lamporna ABS + Check gear box kunde tändas under körning och det kändes som att motorn tappade kraft, efter några sekunder så släppte det i regel. Det hjälpte alltid att slå av tändningen och starta igen för att bli av med felet. Jag läste mig till att det kunde vara något med växelnivågivaren. Hursomhelst så upptäckte jag att slangen efter LMM satt löst, varpå jag skruvade dit den bättre. Sen dess har så varningslamporna lugnat ned sig, men efter några dagar så har jag istället andra bekymmer. För det första är bilen enormt svårstartad, man får nöta en stund för att den skall starta. När det väl startat går det hur rent som helst. Sedan under färd så kan motorn dö bara rakt av, utan att några lampor tänds. Och det är inte vid gaspådrag eller liknande så det låter ju inte som bränslefiltret. Jag har testat lite med startspray, men det blir ingen skillnad, lika svårstartad. Vad tror panelen? Tacksam för tips.

      Mvh,

        juli 7, 2011 at 23:57 #185960

        ett förslag kan vara hallgivaren i fördelaren ? hade ett liknande problem på min 9000.annars skulle jag börja med att kolla alla jordpunkter,lossa putsa och smörja.inget lätt fel att diagnostisera men jag tror på envishet och lite tur….

          juli 8, 2011 at 16:53 #185990

          Hej,
          Tack för tipset. Jag vet inte var hallgivaren sitter, är det plattan som rotorn sitter på? Hur som helst plockade jag bort fördelarlocket och upptäckte lite olja där inne. Jag kopplade även bort kontakten som går till plattan där rotorn sitter, och sedan kopplade in den igen. Sedan testade jag att starta bilen och den startade direkt! Men efter att jag stängde av den så var det samma fel igen, gick inte att starta. Så då kopplade jag bort kontakten igen, väntade några sekunder, och sedan kopplade inte den igen. Då statade den direkt igen. Jag vet in om det är detta som gör susen, eller om det var det faktum att det gick någon halvminut mellan mina startförsök. Skumt är det iaf.

          Mvh,

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.