Motorproblem!

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 19, 2013 at 17:52 #52507

      Rickard:

      Om du har installerat ett rätt emulsionsrör, är beroende på vilka munstycken du har i förgasaren. Kan du skriver storleken på dina munstycken och ditt emulsionsrör.
      Naturligtvis påverkar luftburken munstyckens storlek.

      Hubbe

        februari 19, 2013 at 19:16 #52512

        På huvudmunstyckena kör jag 140-145-140 just nu, går dock lite fett då motorn är nyrenoverad har testat 135 men tror det blir lite för klent känns det som. Med 140 så ligger avgastempen strax under 500 men då har jag inte pressat fullt ut på gasen pga inkörning. Emulsionsmunstyckena är 220= original tror jag?? Röret vet jag inget mer än att det troligtvis är original. Halsringarna är kvar då jag vill ha kvar lite vrid på lägre varv.

        /Rickard

          februari 19, 2013 at 21:46 #52518

          Rickard:

          Jag har i dag tittat på din bil i projekt sidan, otrolig bra bygge.
          Om vi antar, att din motor inte hade förut det problem med att “flotörhusen tömmes” på cylinder 1, ja vad kan det så vara?
          Om du har rensat förgasaren, munstycken, kontrollerat nålventilen, nivå i svömmerhuset, bensintrycket i förhållande till nålventilens storlek och det lilla bensinfilter i ingangen till flottörhuset, ja så bliver det svårt.
          Det som sänker svömmerhusets nivå kan vara efter min mening en smutsig urluftningsrör eller att två av de fyra spridarrör inte är tätat.

          Hubbe

            februari 20, 2013 at 08:31 #52533

            Ställer frågan igen. Någon som vet vad Co-halten ska ligga på? och vid vilket vartal den ska ställas?
            En annan fundering är ju tändningen, att den motar på högre varv kan ju ha med det att göra kanske? men att tempen stiger på cylinder 1 borde väl inte ha något med tändningen att göra?

            /Rickard

              februari 20, 2013 at 09:51 #48800

              CO-halt: Fritt ur minnet => 5% motsvarar lambda 1 (14,7). Antar att det gäller vid tomgång/lätt last, för vid full last vill du ju ha något fetare blandning (12-13).

              Om du har tändningsfladder, dvs orolig fördelare, skev fördelaraxel, sliten nock eller studsande brytare så får du problem med att den motar vid högre varv.
              Alternativt har du problem med för högt mottryck i avgassystemet och får problem med för hög EGR. Kan bli jätteskumma fenomen! Prova att slita bort bakre ljuddämparen en gång. Du har väl 2″ på bilen?

                februari 20, 2013 at 16:40 #52561

                Tack för svaret med CO dick! ska ta och kolla den också så att det blir rätt.
                Jag har inte kollat så mycket på tändningen, det är anders som justerat den men han säger att det var jäkligt svårt att ställa för att det fladdrade väldigt mycket! Han ställde den på 17grader tror jag. Enligt xp-manualen skulle man kunna gå upp till 20 tror jag. ska ta ur fördelaren och kolla vad som är fel när tid finnes. Jag har xp-pipa och 2″rör.

                /Rickard

                  februari 20, 2013 at 16:56 #52562

                  Rickard:

                  Kan det vara att jag har fattat fel? Jag trodde motorn gick bra, dvs. ingen problem med effekten och temperaturen. Efter ett tag började problemet med effekten och temperaturen på cylinder 1. Mitt antagande var, att flotörnivån sjunker vid höga varv.
                  Om det är inte så, ville jag har svarat på ett annat sätt.

                  Hubbe

                    februari 20, 2013 at 17:11 #52563

                    @Hubbe wrote:

                    Rickard:

                    Kan det vara att jag har fattat fel? Jag trodde motorn gick bra, dvs. ingen problem med effekten och temperaturen. Efter ett tag började problemet med effekten och temperaturen på cylinder 1. Mitt antagande var, att flotörnivån sjunker vid höga varv.
                    Om det är inte så, ville jag har svarat på ett annat sätt.

                    Hubbe

                    Den har gått bra ända sen den 26 januari(då jag starta första gången) men då motorn är under inkörning så är det inte förän kanske ca 1.5-2 veckor sedan som jag börjat varva lite hårdare. Men som jag skrivit tidigare så tror jag att den motar pga bestyckningen inte är riktigt rätt justerat samt att tändning vandrar. Felet med cylinder 1 kom i mitten på förra veckan första gången och i söndags andra gången. så att det med effekten har antagligen varit sen början men felet med cylinder 1 har börjat nu! vilket oroar lite, man vill ju inte gasa värst mycket eller dra iväg nån längre bit när det beter sig på detta viset.

                    /Rickard

                      februari 20, 2013 at 18:55 #52567

                      Hej. Prova att byta plats med 1ans och 3ans förgasare och se om felet flyttar sig.Vill minnas att när emulsionsmunstykena frös gick väl motorn fett ,häde sent på hösten har för mig att man hällde i ispropylalkohol för att motverka det. Mvh. Anders

                        februari 20, 2013 at 19:05 #52569

                        Rickard:

                        Jag trår inte, att fördelaren är orsaken, att chimsa fördelaren ta kanske 1/2 till 1 timme. Mina erfarenhet med munstycken är inte så bra, därför mäter jag varje munstycke innan monteringen. Kanske har du ett munstycke i förgasaren cyl. 1 där munstyckshålet inte passer ihop med beteckningen.

                        Ingen dålig idé från SILIS.

                        Hubbe

                          februari 20, 2013 at 19:09 #52570

                          Kanske du behöver fetare blandning på högre varv, i så fall mindre emulsionsmunstycken.

                        Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.