Motortemperatur

Forum Modellspecifika forum OG900 Motortemperatur

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-28 17:10 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26059
    manganish
    Deltagare

    Har försökt söka lite men hittar inget exakt som jag är ute efter.

    Bytte termostat på min 900i 16v -90 häromdagen då den gick väldigt lågt i temperatur innan dess. Jag köpte en 88 graders termostat på mekonomen.

    Men den går inte upp o ställer sig på ”klockan 3” utan snarare på ”klockan 4”. Har även luftat systemet men hur vet man om det är luft kvar? Har öppnat luftnippeln på full värme några gånger.

    Jag upplever även att det tar relativt lång tid för motorn att bli varm. Jag vet inte om det är ren inbillning, det är ju ganska kallt ute nu (2 grader här o typ underkylt regn), men det tog kanske 7-8 minuter att få upp tempen. Då går tempen upp till klockan 9 för att sedan sjunka till klockan 4.

    Motorn går för övrigt som en klocka. Inga symtom på topplockspackningen på något sätt. Bara stör mig på att mätaren inte vill ligga på klockan 3!

    EDIT: Hålet där termostaten sitter… är det helt runt? Eller är det någon utfasning eller nåt så i det? Någon som har bild?
    Är det något att bry sej om eller är det bara att försöka ignorera det?

    #193783
    longjohn61
    Deltagare

    Nej hålet är helt runt 😉 har du bytt temp givaren ? den på termostat huset. har varit med om att mätaren i bilen inte visade det den skulle.

    Mvh Nisse

    #193789
    manganish
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Nej hålet är helt runt 😉 har du bytt temp givaren ? den på termostat huset. har varit med om att mätaren i bilen inte visade det den skulle.

    Mvh Nisse

    Tack för svaret!

    Hålet där termostaten ligger på min bil hade en liten skada då, men packningen täckte skadan, men kanske läcker det igenom lite där ändå? Får skruva bort och kolla så att jag la termostaten rätt, eller kan man lägga den fel? Kan man täta där termostaten sitter på nåt sätt? Men jag har kännt på alla slangar innan termostaten har öppnat o dom är kalla så jag tolkar det som att termostaten håller tätt.

    Nej jag har inte bytt tempgivaren. Kanske ska testa att göra det! Får se om dom har någon på skroten. Kom på nu att när jag tankar fullt så står inte tankmätaren på riktigt fullt (Den har gått nästan ”över” full på mina andra 900or) utan den står på runt 45, lite under t o m kanske. Kanske är det ett samband i instrumenthuset?

    Inga värdsliga problem men bilen är fin för övrigt så vill ju att allt ska vara perfekt :mrgreen: T o m rövvärmen fungerar

    #193790
    joh900
    Deltagare

    Det kan vara dålig kontakt vid tempgivaren som sitter skruvad i termostathuset, eller så kan givaren vara trasig. Prova jorda den kabeln som sitter på tempgivaren (under termostathuset), jordar du kabeln skall tempmätaren visa max. Gör den det så bör kabeln och instrumenthuset vara ok.

    Det finns två kontakter på baksidan instrumenthuset som kan bli glapp, de går skruva åt med en liten mutter men det lär nog krävas att man tar ut instrumenthuset för att få ordning på det och det är lite pyssel.

    #193791
    manganish
    Deltagare

    Jag körde motorn ORDENTLIGT varm o luftade systemet. Det var rätt mycket luft kvar. Nu när jag kört så ligger mätaren på ”klockan 3”.

    Så problemet verkar vara ur världen. Konstigt det där, förstår inte hur luften kan ha inverkan?

    På fredag blir det besiktning så då får alla hålla tummarna!

    #193794
    manganish
    Deltagare

    yes det hade jag. Men motorn var kanske inte tillräckligt varm.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.