Mystisk Saab 92/93

Forum Modellspecifika forum 92/93 Mystisk Saab 92/93

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-06-22 17:40.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

cljo
    Deltagare

Hej Saabvänner

Jag var i i en stor lada i fredags där det stod en Saab 92B 1956. Den hade 93:ans stötfångare, därav min årsmodellsbedömning. Chassinumret var 15231.

Det märkliga var att den hade 93:ans front! Den såg ut att passa extremt bra och under dammlagret var färgöverensstämmelsen god med motorutrymme och kaross i övrigt. Den kändes helt enkelt väldigt ”solid” där den stod. Fabriksmässig.

Men passar en 93-front/huv rakt av på en 92-kaross? Eller har jag stött på någon mystisk kvastfening som Saabfabriken har spottat ut av misstag? Sannolikt inte, men det är ju bara att erkänna att pulsen gick upp en aning.

Min egen 92B (1955) har ett högre chassinummer, vilket talar emot att denna skulle vara något slags experimentexemplar i övergången till 93:an.

Kan någon upplysa mig om något?

(tyvärr var det så trångt att jag inte kunde ta en vettig bild)

Mvh

Claes Johansson, Klassiker

johan josefsson
    Deltagare

Något man skall ha i åtanke är nog att även för 50 år sedan så var svetsen uppfunnen. Men det gör det inte mindre intressant för det. Vad var det som var 92 och vad var 93? 3-cylindrig motor eller var bara yttre plåten bytt? Inredning?

Kul med lite annorlunda bilar som dyker upp.

cljo
    Deltagare

Allt var 92 utom just motorhuven/fronten.

Bilen står för övrigt i den samling som kommer att auktioneras ut på försommaren, se http://www.klassiker.nu.

Där stod ytterligare en Saab 92B, en vinröd 55:a. Bra, kompletta objekt båda två. Dock inga lösa Saabdelar så vitt jag kunde se…

I ärlighetens namn var det Fordarna från 1930-talet som min puls att slå lite snabbare denna dag.

Mvh

Claes

fredrik
    Deltagare

93 front passar på 92 & tvärt om om det inte hade varit för att motorn tar i 92 grillen

Gammal krockskada??

38 Standarden lär vara finast utav Fordarna.

/Fredrik

humanoid
    Deltagare

Denna antar jag.

henning
    Deltagare
    Humanoid wrote:

Denna antar jag.

Supert – grattis med kjøpet:) vil gjerne se mer bilder…

Henning.

humanoid
    Deltagare

Inte jag som köpt bilen, men var med och hämtade. 🙂
    Får se om ägaren kommer med mer info så småningom, den ska nog få lite ompyssling nu i dagarna vad jag förstått.

henning
    Deltagare

OK. Men sikkert morsomt å være med, hørte det var mildt sagt en meget spesiell auksjon….. men mye forvirring. Er bilen i god stand? rust etc… eller var den bra etter 4 år på låven?

Henning.

humanoid
    Deltagare

Den verkar vara i bra skick, inte mycket rost. Lite färg skavdes av vid omlastning mellan släp, men eftersom den är omlackad röd så ska den lackas om senare ändå. Vilken färg vet jag inte, den är vinröd från början.
    Motorrummet ser fint ut, och ska ev. provstartas senare idag.

exd
    Deltagare

På grund av det tråkiga vädret och att jag var ensam idag så vart det inte mycket provstartat. Några sladdar är frånkopplade i elsystemet och 6V batteriet var oladdat.

Bilen är som sagt omlackad, vinröd invändig fortfarande, och röd utanpå. Att Claes inte upptäckte detta är förlåtet, i ladan var ljuset inte så pass bra att man ser skillnaden 😉 Kommer att lackas om men färg är ännu inte bestämt, en Pearlvit (Saab 900 Aero färgen) 92B hade ju vart ganska trevlig å andra sidan 🙂 Fronten ska bytas tillbaka till 92 i alla fall.

hotrodder
    Deltagare
    EXD wrote:
    På grund av det tråkiga vädret och att jag var ensam idag så vart det inte mycket provstartat. Några sladdar är frånkopplade i elsystemet och 6V batteriet var oladdat.

Bilen är som sagt omlackad, vinröd invändig fortfarande, och röd utanpå. Att Claes inte upptäckte detta är förlåtet, i ladan var ljuset inte så pass bra att man ser skillnaden 😉 Kommer att lackas om men färg är ännu inte bestämt, en Pearlvit (Saab 900 Aero färgen) 92B hade ju vart ganska trevlig å andra sidan 🙂 Fronten ska bytas tillbaka till 92 i alla fall.

Den har alltså varit vinröd från början? På andra våningen i lagården tillsammans med T-Fords bakdelar och en massa annan 20-tals plåt och fälgar låg det en annars ljusblå 92´a huv (rubbet gick för ca3500kr har jag för mig)

exd
    Deltagare

Hej!
    Nä den har inte vart ljusblå, noterade också huven på vinden (efter den auktionerats bort), skulle tagit reda på vem som köpte men det var ju lite tomult där på auktionen så.
    Den vinröda färgen är org. färgen, har sett alla lager färg på grund av skrapet vid byte av trailer.

Eftersom det blev en kort Gotlandsvistelse denna gång så hann jag inte med något. Nu ska man hem imorgon och åker direkt till Uppsala, där ska nog min 99 turbo få lite hjälp på traven med en ny soppapump istället 🙂

Edit:
    Lillasyster (17 år) satte sig bredvid för någon timme sedan och sa ”Ska vi ta och rulla ut Saaben då och se om den går?”
    Så vi åkte förbi en sväng, rullade ut den ur garaget och vände på den så fronten står utåt, vilket är lite smidigare för framtida meckande. Monterade startmotorn och återstående kablage och skulle se om det funka, dock verkar kolvarna sitta ganska hårt så den gick inte runt tråkigt nog.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng