När V4 kom!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 När V4 kom!

  • Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-13 02:48 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16510
    jan.n
    Deltagare

    96 -V4 kom ju efter semestern -66 och då var det ju några TT som byggts om av en inre krets under ledigheten på fabriken. Hur många bilar var det? Jar hört 300 st. Byggdes det fler V4 -66 under hösten? Vad hände med bilarna? Blev de sålda direkt till kunder eller användes de i marknadsföringen för -67:orna?
    Jag kollade i pappren på en V4 -66 och den var registrerad februari -67! Varför detta?
    Alltihop finns förmodligen på en tidigare tråd men sökfunktionen hjälpte mej inte att hitta den.

    #110205
    enor
    Deltagare

    Som jag har hört så byggdes en hel del 66:or i efterhand om till V4 därför att de var svåra att sälja när V4-motorn kom. Detta kan säkert innebära att en 66:a stått osåld hela -66 och sedan konverterats och sålts i feb -67…

    #110207
    jan wiren
    Deltagare

    Hej,

    Jag har tidigare lovat berätta den ”sanna” historien om hur de allra första
    V4:or konverterades här hos oss på Saabfabriken i Kristinehamn.
    Jag känner den person som var arbetsledare och organiserade detta internjobb
    Tyvärr har jag glömt bort att kontakta Börje J, men det skall ske. Återkommer
    med en uttömmande förklaring till problemet.
    Vad jag kommer ihåg berättade Börje för länge sedan att det byggdes ca 6/7st 96:or som träning här i Kristinehamn + ev. en MonteCarlo till platschefen men det är lite osäkert. Detta skedde
    redan vid årsskiftet 65/66.Resten av konverteringen lär ha skett i Trollhättan

    #110261
    alfamats
    Deltagare

    Hej Jan !
    Det var mer än jag visste att det skulle ha funnits en Saab fabrik här i kristinehamn.
    Men då jag är inflyttad från Karlstad så vet jag inte så mycket om Kristinehamn.Men vart skulle denna fabrik ha legat? Mvh Mats

    #110274
    jan wiren
    Deltagare

    Hej Mats,

    Det finns massor att berätta även endel mysiga ”skrönor” om alla åren här i Kristinehamn
    Fabriken låg från början längst ner i hamnen på samma sida som vägen till
    skärgården.Här fabriksrenoverades alla växellådor + 2-t motorer+ försäkringsjobb
    karossskador. Vill du veta mer ring eller kom hem så skall jag berätta/Janne
    0550 272 94 Björneborg

    #110275
    Martin
    Deltagare

    Att borra vidare och kartlägga Krisinehamnsverksamheten tycker jag låter som en av de tydligaste kandidaterna till Saabklubbenstipendiet på länge.

    #110318
    resande08
    Deltagare

    Jag har varit ägare av en Saab 1966 års modell som blev ombyggd till V4 när jag kollade med Saab så byggdes det om ca 30% från tvåtakt till V4 och dom fick beteckningen 66B i sin registrering och detta skedde under den senare delen av semesterperioden 1966
    Mvh Hasse

    #110319
    jan wiren
    Deltagare

    Hej alla Saabhistoriker och andra finsmakare !!!!!

    Finns intresse så lovar jag att under hösten få Kr-hamns
    fabrikens historia på pränt. Som ett litet smakprov kommer här
    följande SANNA historia. Börje J berättade att han efter
    mycket övertalande lyckades få låna en av de ombyggda 96 bilarna
    för att åka till Furuviksparken på semester -66 med familjen.
    Tänk på att projektet mörkades rejält i Trollhättan !!!
    Vid en bensinstation kommer en person ut skrikande du tankar
    fel bensin. Börje vänder sig om och pekar på Kvällstidningens
    löpsedel: Just denna dag står SAAB BYTER TILL FORD V4 MOTOR
    Det finns massor mera kul. Jag hör av mig/ Janne

    #110355
    jan.n
    Deltagare

    Hej alla V4-kunniga.
    Man blir så glad när man får sådana här svar på en fråga på vårat forum. Jag kände inte till fabriken som konverterade TT till V4 och jag inser att det finns en outtömlig källa av kunskap och skrönor att förmedla till oss okunniga. Så snälla….. finns det möjlighet att pränta ner dessa unika händelser på ett samlat ställe så har ännu ett stycke viktig SAAB-anda bevarats till eftervärlden.

    #110357
    emul
    Moderator

    BAKRUTAN! 🙂

    #110360
    Martin
    Deltagare

    Citerar mig själv…

    Martin wrote:
    Att borra vidare och kartlägga Krisinehamnsverksamheten tycker jag låter som en av de tydligaste kandidaterna till Saabklubbenstipendiet på länge.

    Jag lägger in en länk till stipendiestadgarna när tekniken medger. Tänk att få ekonomisk stöttning för att hålla på med något av det roligaste man vet!

    #110368
    phermansson
    Deltagare

    Bakrutan vore väl perfekt, sen när de varit publicerade där skickas de till mig så lägger jag upp dem i ett arkiv på hemsidan… 🙂

    #110373
    Martin
    Deltagare

    Stipendiet föreskriver att ”jobbet” skall publiceras i Bakrutan… 😉

    #110388
    jan wiren
    Deltagare

    Så fort tiden medger skall jag dra i gång arbetet. Hoppas mitt
    bidrag till Saabkulturen blir till nytta. När allt blir klart vågar jag ej gissa.
    Jag tänkte strukturera jobbet enligt följande mall:

    1) Skrönor,myter och andra lösa rykten…
    2) Sanna berättelser ????

    Ex på 1) De flesta av oss i Krhamn och omnejd åkte omkring
    med minst 2 sportmotorer varav 1 i bagaget. Dessa grävdes
    upp på en plats där Saabfabriken blev av med alla DÅ helt
    nya och värdelösa snurror.Osant ELLER ????????

    Ex på 2) En bekant och ägare av en bilskrot utanför stan
    frågar om jag behöver några innre drivknutar. Under en pressening
    ligger minst 2 eller 3 pallar med kanske 50/75 st kompletta ny gummiknutar
    från den nedlagda växellådsrenoveringen. Sannt !!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng