Nu blev jag ledsen! Slut lamell??

Forums Modellspecifika forum 90/99 Nu blev jag ledsen! Slut lamell??

This topic contains 11 replies, has 6 voices, and was last updated by 2009-03-28 11:49.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #14308

    fredrik l
    Deltagare

    Nu på morgonen när jag skulle åka hem från jobbet så har min bil blivit slirig
    Har kommit helt plötsligt.
    Kan åka i 50 på 4an o gasar jag på så sticker varvtalet upp till skyn men ingen kraft till hjulen.
    Kör jag mjukt så funkar det som vanligt men trycker jag till lite på gasen så slirar det bara.
    Kan lamellen ta slut så plötsligt??

    Nu hamnar jag i ett svårt val.

    Ska jag byta lamell eller ska jag satsa på att slänga i en ny motor o låda?
    Det är en LE från 74 med 110 hästar så det känns lite trist att byta ut den.

    Tips o råd mottages tacksamt.
    Även vart man köper delar om jag nu fixar det i stället.

    MVH Fredrik, Norrköping

    #95435

    walle
    Deltagare

    klart att du ska byta koppling det är ganska simpelt på den årsmodellen du har å ett komplett nytt paket ligger på 1000lappen eller billigare på http://www.tradera.com det brukar komma upp ibland mvh niklas

    #95436

    stefan
    Deltagare

    jag har ev en kopplingssats ligger, ska kolla exakt innan jag lovar för mycket. Har även urtrampningslager till de tidiga.
    Klart du ska byta då det är så pass “enkelt”. Du behöver inte isär med motor och låda på de där.

    #95437

    enor
    Deltagare

    på en 99:a är det minst hundra gånger jobbigare att byta motor/låda än att byta lamell! bara att plocka ur grillen så kommer man åt allting kalasfint…

    #95438

    matthias r
    Deltagare

    Upp till-74 års modell är det manuellt justerbart kopplingspel, prova att ändra det. Slirandet kan bli mindre då om det inte rent av upphör. Justerskruven sitter mot den utanpåliggande delen av kopplingsgaffeln om jag inte minns fel.

    #95439

    fredrik l
    Deltagare

    Tack för alla svar!!
    Ska kolla upp det.
    Justera kopplingsspel lät intressant….det ska jag kolla upp lite mer…
    Ska bläddra i lite böcker så jag ser hur det ser ut..
    Återkommer…
    MVH Fredrik

    #95440

    fredrik l
    Deltagare

    Hej alla!
    Nu har jag kollat ner lite i motorrummet….
    Men jag måste erkänna att jag inte är hundra på vilken skruv jag ska justera….

    Har heller inte fått klarhet i om jag ska lossa eller skruva in den för att minska slirandet.

    Bilen slirar mindre när den stått torrt i garaget jämfört med när jag ska ha bilen kl. 6 på morgonen o den stått ute o blivit fuktig.
    Det går fortfarande att åka med den och det har inte blivit värre så jag hoppas att det går att justera bort.

    Någon som gjort det på en annan bil?

    Tacksam för alla råd.

    MVH Fredrik

    #95441

    fredrik l
    Deltagare

    Ingen som vet om jag ska lossa eller dra åt??

    Tror mig ha hittat vilken bult det gäller nu o tänkte ge mig på det i dag eller i morrn…

    Alltid lika tacksam för svar..

    MVH Fredrik

    #95442

    stefan
    Deltagare

    det här ger sig själv, anledningen till att man ska justera kopplingen i vissa fall är att det alltid måste finnas spel för kopplingen att slitas, ju tunnare lamellen blir ju mer går fingrarna på tryckplattan utåt och lagret backar alltså mer och mer. Till slut kanske det inte finns nåt mer spel att ge och det är här de eventuella justeringarna kommer in. Du skall alltså beroende på hur skruven arbetar se till att lagret har en aning spel bakåt. tar du tag i armen ska du alltså ledigt kunna föra den en bit framåt och bakåt och har du dessutom kåpan av så ska du kunna se ett spel mellan fingrarna på tryckplattan och lagret. Ett par millimeter brukar räcka.

    #95443

    fredrik l
    Deltagare

    Problemet löst!!!

    Har gått och dragit ett tag utan att ta tag i det.
    Var hur lätt som helst
    Bara att släppa en mutter o sen vrida ut furkantstappen ett halvvarv o dra åt muttern igen.
    Inget slirande alls kvar och jag pressar motorn rätt hårt ibland….det är ju trots allt 110hk o ett härligt ljud

    Förövrigt är den nybesiktad igår med blankt papper

    Stort tack till alla för hjälpen…nu ska jag njuta i två år av min goa bil innan nästa besiktning….underbart med vartannatår besiktning o skattefritt….Heja Sverige!!!!

    #137904

    berra_bus
    Deltagare

    Finns det en liknande justering på en -82:a eller är det bara o byta koppling då den slirar? Funkar ok så länge man snålkör men full gas på 4:an så slirar den en hel del.

    #137905

    stefan
    Deltagare

    nä du har ingen justering så det blir till att byta koppling

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng