Nyinköpt SAAB 92b, årsmodell 1955
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Nyinköpt SAAB 92b, årsmodell 1955
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Nyinköpt SAAB 92b, årsmodell 1955
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2016-10-05 22:09 av
lillsaaben.
-
FörfattareInlägg
-
januari 3, 2016 at 10:56 #383686
Hej och god fortsättning!
Jag har nyligen köpt en SAAB 92b, den är inte körbar, och planen är att på flera års sikt flytta över/skaffa delar för att göra en körbar bil av en blästrad och hyffsat fin kaross jag fick med.
Det sitter motor och växellåda i bilen som jag tänker ta delar av, liksom alla rutor och en inredning i dåligt skick. Planen är rostlaga och lacka karossen jag fick med, och sedan flytta över delar från reservdelsbilen.
Funderingar finns i massor, och har bla beställt verkstadshandboken och reservdelskatalogen till bilen.
Funderingar:
*Saknar en tändspole, startmotor, förgasare med luftburk och insugningsrör,generator, samt ”flaggorna” till pilblinkers. Sitter nån sorts spolar där pilblinkers skall sitta…
*Om motor växellåda visar sig vara slut ( förra ägaren nämnde att motorn går runt utan att ha gjort uppstart), finns det grejer att gå iland med att fixa delar/renovering av motorn? Vem har?
Tacksam för alla typer av råd och förslag på inköpsställen.
/ Med vänlig hälsning / Matsjanuari 3, 2016 at 10:59 #383687Grattis till ett kul projekt! Men vi vill se BILDER!!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Hej!
Av misstag råkade jag klicka på report, som jag absolut inte vill göra. Kul att Du ska renovera en 92:a :-). Jag har lite delar ligger som Du kanske kan göra Dig nytta av?
Bl.a. en komplett motor med henade cylindrar och nya kolvar. Har även en växellåda med defekt anslutning av hastighetsmätarvajer. Startmotor o förgasare tror jag också finns.
Håller själv på att renovera en 93A från 1956. Har även kvar min 92B från 1956 som Du kan kolla på via http://www.saab92.se. Hör av Dig om Du är intresserad av delarna.
Bästa hälsningar o lycka till!/Per-Anders Carlsson
januari 10, 2016 at 07:53 #384226Per-Anders,
Har mailat dig, hör av dig vid tillfälle är du snäll.
Mvh MatsPer-Anders, Har mailat dig, hör av dig vid tillfälle är du snäll. Mvh Mats
Mats
Du får göra ett nytt försök att maila för jag har inte fått något mail? Klicka bara på denna länk så funkar det säkert? pacarlsson60@gmail.com
/P-Ajanuari 11, 2016 at 11:55 #384281Hej!
Tänkte kolla, pil blinkers, några tips? Det verkar att sitta spolar kvar men inte ”flaggorna/reflexen” I min bil. Kan man konvertera från WV bubblan ? Det nytillverkas ju sådanaför både 6 v och 12 v..
/ Mvhjuni 11, 2016 at 19:09 #398403Hej!
Är det någon som har koll på om man kan modifiera pilblinkers från en Saab 93 med 12volts matning, genom att linda om spolarna till 6 volt att passa en Saab 92b? Ta av varv? Någon som vet om VW 6 volts pilar funkar? Mvh / Matsoktober 5, 2016 at 22:09 #418777Hej,
Jobbar på karossen, dvs har en kompis som sköter svetsandet. Där stötdämparfästena bak suttit, där har man skurit bort plåten helt. Där finns inte heller det som ser ut som ” ansjovisburkar” med gummin för genomslag på guppig väg. Det som sitter på min donatorbil är bara kex. Vad göra? Nån som har lagat slikt? Mvh / Mats -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.