Nyinskaffad Saab 900i från 1988

Forum Modellspecifika forum OG900 Nyinskaffad Saab 900i från 1988

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-04-11 19:35.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13512

    anonymous
    Deltagare

    Hejsan!
    Min fru har fått köpt en sommarbil för nästan inga pengar alls av en god vän (2000 kr).

    De egenskaper som bilen är behäftad med är följande:
    – Man måste pumpa upp trycket med kopplingen. Jag har fått information av föregående ägare att det är en hydraulisk historia som jag nu läst mig till att det skall vara halvsvårt att åtgärda (enl. Haynes reparationshandbok). Jag misstänker att packningar i någon mån behöver bytas. Jag fattar dock inte särskilt mycket för antalet bilder är få…

    – Den förra ägaren sa att han misstänkte en inre drivknut som gör att kärran vibrerar när man accelererar upp den (alternativt när man är uppe i +90 km/h). Hur felsöker jag det? Vilken drivknut avgör man att problemet sitter i? Skall man byta både höger och vänster när man är igång?

    – Oljeläckage vars källa är okänt. Motorblocket är bra skitigt och det finns oljestänk högt upp. Är det någon packning som lätt kan bytas. Motorn spikar lite hemtrevligt men inte så att det slammrar. Inga sotiga eller blå avgaser och utsläppen är 0.1 CO enligt besiktningen från förra året.

    Tacksam för sprängskisser, bilder, tips…

    /Mikael Salo

    #90791

    Tjena detta är ju inga större problem

    När det gäller Kopplingen så är väl slavcylindern slut denna kan bytas relativt lätt på denna modell uppifrån utan att ta ur motorn eller dela motor och växellåda, saabs verkstads handbok beskriver i detalj hur du skall göra för att fixa detta denna brukar gå att låna från biblioteket om man inte vill köpa en …… tips på inköps ställen är blocket eller tradera.

    Drivknutar kan du ”känna på” håll i klockan och vrid på axeln och känn vilken axel som glappar värst ….
    Du kan även provköra genom att på en stor parkering med asfalt svänga runt sakta med fullt rattutslag och höra vilken sida det ”knackar” ifrån detta kollar dom yttre drivknutarna ….
    om du behöver byta inre knutar kan man skifta höger och vänster drivklocka då skålarna bara slits på en sida när man kör framåt
    du måste dock låna en axel för att skifta då slutväxeln ramlar ned om man tar bort båda samtidigt.

    ang oljelekage gör en riktig motortvätt (avfettning och högtrycks tvätt) och kolla var det kommer ifrån
    en vanlig källa är ventilkåps packningen, bara att byta
    men det finns fler typiska ställen …. bara att tvätta och leta

    Kolla stift och tändning om den spikar (den går ju tämligen magert också) så ”lite” mer co vore nog inte fel ….

    Inget av detta är något hopplöst utan ganska enkla och rolig jobb så lycka till

    mvh FREDDE

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng