Nytt liv i V4:an! (Sommarsemesterberättelse)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Nytt liv i V4:an! (Sommarsemesterberättelse)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Nytt liv i V4:an! (Sommarsemesterberättelse)

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 3, 2006 at 14:42 #14621

      Hej allesammans. För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att byta växellåda och koppling i min 96V4 från 79. Den gamla hade väsnats ganska illa ett tag, och på sistone hade också frihjulet börjat släppa. Jag tog kontakt med Fredrik Ekendahl som sa att totalhaveriet var nära. Jag trodde honom och bestämde att jag skulle köpa en bättre begagnad låda av honom. Det bar iväg med mig och flickvän och V4 de nära 50 milen från Göteborg till Stockholm och förutom ett par ovilliga varmstarter betedde sig bilen fint. Till Stockholm kom vi i alla fall och hade storstadssemester ett par dagar, träffade Fredrik och tog med en låda. Sedan bar resan av till landsbygden i västmanland där mina föräldrar har garage med motorlyft och allt annat man kan tänka sig (så väl som det man inte kan tänka sig).

      Lyftet gick ganska smidigt. Ut med motor, ut med låda, i med ny låda, koppling och till sist in med motorn igen. Klart mer omständigt än på den VW Passat ’81 jag gjort detta på tidigare (utan att lyfta ut hela motorn då, dock), men ändå inte så krångligt som jag hade väntat mig. (Jag följde en mix av instruktionerna som fuling lagt ut i forumet och VHB, och det gick fint).

      Efter ett par dagar i skogen var man dock sugen att komma vidare hem till framsidan 😉

      Bilen gick igång men farsan upptäckte ett ljud från motorn som han menade måste vara en blåst topplockspackning. Den teorin passade ganska bra ihop med andra symptom (svag, gungig gång, törstig). Vi testade kompet och i en av cylindrarna var det nära på noll.

      Med bara en punktering längs vägen kom vi i alla fall hem till Göteborg. Där lyfte jag toppen och det såg förskräckligt ut. Skaffade nya packningar och lämnade toppen till planing. Mannen med fräsen menade att det var väldigt oplant. Hemma tog jag fram indianpinnen och slippasta och började jämna till ventilerna. När jag jobbat ett tag på fyrans avgasventil, ser jag att det bara är halva ventilen som fått något slipat. Den är alltså inte rund! Jag letar lite på vinden och hittar en annan ventil som bara tar någon minut att slipa in.

      Jörgen B skriver i en tråd (“3 cylindrig V4: sant…”) här på forumet att just fyrans avgasventil är den som oftast ger sig. Vad finns det för någon logik i det? De andra ventilerna såg ganska bra ut.

      Igårkväll stod jag med en halvdan ficklampa under en pressenning mitt i regnet och skruvade ihop allt. Idag har jag varit ute på test-tur, och det var en fröjd!

      Så mycket energi har jag inte lagt på bilen tidigare, men jag antar att det var dags. Nu går den helt perfekt. Stark jämn gång och den startar villigt. Det har den inte gjort på ganska länge. En solskenshistoria alltså!

      En hälsning till Fredrik också; växellådan verkar hittills gå helt perfekt. Ett litet ljud på trean, men inget i närheten av vad jag hade innan, och då på alla växlarna. Tack för en god affär!

      Semesterhälsningar, Olof

        augusti 6, 2006 at 22:13 #97256

        Kul att den fungerade bra! glöm inte att ställa ventilerna ofta så att du slipper samma problem igen.

        /Fredrik

          augusti 26, 2006 at 15:34 #97257

          Nu har jag ju alltså en gammal utplockad låda som fungerar fast väsnas. Frihjulet släpper ibland. Ska jag köra den till soptippen eller finns det intresse från någon som vill ha den för renovering? Jag skänker den gärna till behövande.

          /Olof

            augusti 26, 2006 at 15:59 #97258

            Ta och gör en genomskuren förevisningsmodell där man kan se funktionen! Med en bra kapskiva slår man världen med häpnad!

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              augusti 26, 2006 at 16:18 #97259

              Nu har jag ju alltså en gammal utplockad låda som fungerar fast väsnas. Frihjulet släpper ibland. Ska jag köra den till soptippen eller finns det intresse från någon som vill ha den för renovering? Jag skänker den gärna till behövande.

              /Olof

              Spar den……………precis när du har slängt den så är det nåt annat på din nya låda som går sönder och då ångrar du dig bittert att du slängde den……
              Man ska egentligen inte slänga saker, rätt som det är finns det inga lådor kvar att reparera ens även om det just nu finns gott om dem.

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.