OBD2 problem. saab 900 2.0i SE -96, hjälp.

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 OBD2 problem. saab 900 2.0i SE -96, hjälp.

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-02-03 21:41.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Daniel Sühl
    Deltagare

Hej,
    Undrade om det finns någon här som är bra på obd2 när det kommer till saab 900 2.0i SE -96.
    min saab har en obd2 kontakt men när jag kopplar upp mig via en bluetooth adapter så kan jag inte koppla upp till ecu’n det enda som visas är att bilens volt är 14.02 och att ecu’n inte går att kommunicera med.
    Har provat alla program jag kan hitta och inte ett enda program kan prata med bilen så att säga.

Är detta ett vanligt fel? är det någon kabel som inte är inkopplad? finns det ens en ECU i Saab 900?

Uppskattar alla svar ni kan ge mig.

PS. motorn kan vara bytt då det är en 900 SE men den har ingen turbo vilket jag läst att SE ska ha.

Hej
    Du kan inte använda en billig OBD2 läsare på din bil som har Bosch motronic motorstyrning(insprutning), funkar på bilar med Saab trionic (turbobilar) så du får nog åka till verkstan.
    SE är ett utrustningspaket så du har nog rätt motor.
    Har själv råkat ut för detta problem på min 900 SE 2,0I -97, det ska gå att blinka ut felkoder med motorlampan men jag har inte lyckat, du får söka på nätet.

Vad är ditt problem?

MVH Micke

Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

Janne Hagnell
    Moderator

Funkar det med OBDII på så pass gamla bilar? Minns inte var gränsen går. Det funkade på vår 900 -98 men inte på vår 9000 -94, iaf.

Daniel Sühl
    Deltagare

Tack för svaren.

Har inget direkt problem med bilen utan undrar snarare hur bensin mätaren kan gå ner så himla snabbt.
    Då jag inte har någon SID i bilen just nu så tänkte jag att det borde gå att få fram med obd2 hur mycket bensin som faktiskt finns kvar i tanken när mätaren börjar närma sig nollan.

Som exempel så tankade jag för inte så länge sen fullt och efter 40-45 mil så var mätaren nere på det röda vilket känns skumt med tanke på att det är en 68 liters tank och bilen inte ska dra mer än 1 liter per mil.

Fel på mätaren kanske?

Hej
    Vet inte om man kan se antal liter i tanken med obd2-läsare, den borde i så fall få den infon från tankmätaren.
    Har du tankat för att se om det fattas mer än 40-45L?
    Min bil drar 0,97L/mil så om du räknar på 1,0L/mil borde det stämma bra.

Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

Daniel Sühl
    Deltagare

Bra ide, ska kolla det nästa gång jag får chansen.

echonator
    Deltagare

För att bringa lite allmän klarhet kring detta…trots att det nog är en månad sent.

OBD2-stödet kom aldrig till det Bosch Motronic system som sitter i ng900/og9-3.
    OBD2-stödet i Trionic finns där från start, och så tidigt som en my95 har jag testat på. Skulle inte förvåna mig om det var aktivt redan på 94:orna. 1996 blev det lagstadgat i staterna och man valde då att även fixa det OBD2-uttaget på 9000 under 1996 även på europeiska marknaden. Före -96 körde 9000 med uttaget under passagerarstolen, men det går att ”montera” fullt OBD2-stöd även på dessa.

Det finns ett system att blinka ut koderna på ng900/og9-3 med Trionic 5, men detta fungerar inte på sugisarna med Motronic. Trots att det såldes og9-3 med sugmotorer upp till millenieskiftet så kom aldrig stödet.

@daniel Sühl, om du letar reda på en person med Tech 2 så kan du kolla vad armaturen anger för bränslenivå i tanken. Men med hjälp av detta kan du bara konstatera om tänkmätaren i instrumenthuset är trasig rent mekaniskt. Mätarhuset mäter bara motståndet över nivågivaren och det är mycket sällan som det är själva tankmätaren i mätarhuset som det är fel på 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.