og900 Quattro…

Forum Övrigt SSR og900 Quattro…

Detta ämne innehåller 11 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-08-24 19:20.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

anonymous
    Deltagare

Nå´n som vet vart denna tog vägen?

Bilderna kommer från TV nr8 1985.

[image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/30073100_1774.JPG[/image]

[image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/30554100_1777.JPG[/image]

anders jensen
    Deltagare

Hej ”Qrille”.
    Den köpte Sven Lestander (Arjeplog) och kraschade den framför ögonen på mig i Uddevallas Dynamitlopp, tror det var 86. Den reparerades men fick senare byggas om till combicoupé pga klassning.
    Jag tror mig minnas att när Sven skulle köpa S1:an sålde den vidare till en Ölänning som jag inte minns namnet på.

Det finns säkert någon annan som känner till bilens vidare öde där ute eller??

Enligt min åsikt så var ju bilen helt klart fränare som coupé.
    Mvh
    Anders

larsola
    Deltagare

Hallå!
    Som en kul grejj.. så kan jag berätta att jag har jobbat hos byggherren… dock ca 10 år efter ägandet av denna bil!!

Jag har för mig att det också var så att det också var just klassningen som gjorde att det var en sedan från början.

En annan kul sak att berätta i detta ämne är att vid den tiden som Jan-Erik körde denna så körde Kenneth Hansen Volvo Amazon… 🙂

Mvh L-O.

anonymous
    Deltagare

vill också ha=) va körde han med för växellåda?

ake svantesson
    Deltagare

hej jag spårade upp bilen åt jan erik..
    den finns numer i danmark..om inte jan erik köpt tillbaka den..
    den kördes i alla fall för 2 år sedan både i danmark å i tyskland..
    dock måste sägas att den byggdes om rätt så kraftigt av en ägare som hade den på öland–
    så det finns nog inte så mycket likhet med bilen så som den såg ut på bilderna där-
    mvh Åke

Bengt Åkesson
    Deltagare

Tror jag har en gammal videofilm från en TV-utsändning från rallycross SM där bilen finns med. Hansen kör i alla fall Amazon och en Volvo PV tappar ett bakhjul minns jag. Skall botanisera bland alla gamla kasetter och se om jag minns rätt. Tror att jag spelade in det hela 1985-86.

/B

lennart p
    Deltagare

Killen från Öland heter Gert Engelholm…

robin t
    Deltagare

På tal om fyrhjulsdrivna 900:or…

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14412

anders jensen
    Deltagare

Jag ser att jag skrev fel tidigare. Tycker att bilen var fränare som sedan skall det vara, om nu någon bryr sig 😉
    Gert Engelholm var det han hette ja, tack Lennart, han körde fort i DM rallycross med den iaf, såg den i aktion på Tabergsbanan, tror det var 1987.
    /A

martin valentin
    Deltagare

tjaaaaa, ni kan snacka änglaholmare och janerikare, MEN minns ni vem som vann rallycross SM 1987 i stora klassen i en 900 4WD????
    min polare TUre me saaben Carlsson Grubbe Umeå Sverige!!
    Han körde åttor kring dom andra Saab wannabee racerkillarna liksom resten av fältet, en del i hans framgångar ver givetvis att han förutom att vara en sjutusans skicklig chaufför också matchade upp genom att bygga bilar som höll ihop, han vann mycket även under V4 tiden, det borde vara nåt för BAkrutan…..

anders jensen
    Deltagare

Martin, det skall nog vara en 99:a istället för og900.
    Jag har för mig att Ture hade byggt in en bakvagn från Opel med golv och allt.
    Men att han körde 8or kring resten av fältet stämmer inte men bilen gick bra och den HÖLL.
    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/opti-olle.jpg[/image]

Hälsa din kompis (Tur) Ture från ”Audigubbarna” i Team EG från Borås.
    /Anders

martin valentin
    Deltagare

Ture hittade en bakaxel från en Pegga på skroten!
    Han har alltid gjort finurliga lösningar som kostat lite, han ansåg denna bakaxel förnämlig.
    Sett över alla år så var han snabbaste saabåkaren i snitt förutom stig o Per
    helt rätt Jensen-hans grejor höll!
    hans grabbar åker gata med en V4 turbo 900 drivlina, kuligt värre vid stoppljusen!! tror att det är en jubbe 75:a=dussinbil (har haft en ny och fin)
    fin bild!
    har videon från SM-finalen året före vinnaråret då var Ture i A-finalen.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng